اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

شیخ دریایی: دین تضادی با پیشرفت و توسعه جوامع ندارد

آوای سنت: مدرس مدرسه دینی سلطان العلما طولا قشم مومنین و ایمانداران را جانشینان خدای متعال در روی زمین خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی درباره دلایل پیشرفت و ترقی جوامع غربی از نظر علوم و معارف مادی در قیاس با کشورهای مسلمان گفت: همانطور که می دانیم کشور های صنعتی غربی در زمینه ابداع، اختراع و درآمدهای کلان اقتصادی حرف اول را در دنیا زده و در کنفرانس های بین المللی با موضوعات مختلف حرف های زیادی برای گفتن دارند، اما در این سو جوامع مسلمان و عربی پس از افول دوره شکوهمند اسلامی کماکان دوره وابستگی و پسرفت را طی می کنند. ما باید بدانیم که خدای متعال با بندگانش بر اساس رفتارهایشان تعامل می کند، لذا هر گروه از انسان ها که برای رسیدن به اهدافشان تلاش و کوشش بخرج دهند باریتعالی ایشان را به اهداف شان رسانده و ثمره زحمات شان را به آنها نشان می دهد.

شیخ دریایی با یادآوری این مطلب که موفقیت های دنیوی انسان فارغ از مسئله دین و مذهب بدست می آید، افزود: قران کریم فرمایش می دارد، کسانی که همه اهداف خود را در به دست آوردن ثروت های دنیوی برنامه ریزی کرده و شبانه روز به فکر تامین مال و منال هستند در حد کفایت و حتی بیش از انتظار اموال شان افزوده خواهد شد. اینان کسانی می باشند که خویشتن از معنویت و عبادت محروم کرده و در قیامت جز آتش و عذاب نخواهند دید.

بلعکس اشخاص و گروه هایی که عبادت خالق را هدف اول و آخر خود دانسته و بخشی از عمرشان را به بندگی می پردازند، باریتعالی مسیرهای پیشرفت و ترقی را برایشان هموار کرده و آنها را به مافوق پیشرفت ها و موفقیت ها می رساند.

مدرس مدرسه دینی سلطان العلما طولا قشم نائل آمدن به توفیقات دنیوی در هر دو مسیر را از سنن الهی خواند و عنوان نمود: مومنین و ایمانداران جانشینان خدای متعال در روی زمین می باشند و لذت زندگی معنوی نصیب مردمی خواهد شد که ایمان و حیات طیبه پیشه کنند. امروز اگر می بینیم توسعه در غرب به حد کمال رسیده است حاصل دست رنج ها در گذشته و اکنون است، ولی متاسفانه دنیای اسلام از شرع و احکام دین فاصله پیدا کرده و تلاش چندانی هم برای زندگی مادی نشان نمی دهند. نسبت دادن اسلام به گذشته از سوی برخی بدین معنا است که آنها دیگر نیازی به دین ندارند و خودشان از اسلام واقعی محروم می کنند.

در دوران جاهلیت اعراب بادیه نشین جزو عقب افتاده ترین مردم بودند. در چنین زمانی نبی مکرم اسلام طی کمتر از یکربع قرن پیشرفتی را نصیب مردم آن سرزمین گردانید که زبانزد خاص و عام شدند. مهندسان مسلمان در دوران طلایی اسلام از دانشگاه‌های ممالک مسلمان معرفی گردیدند. آن زمان غرب از نظر صنعت و توسعه فاصله زیادی با مسلمانان داشتند و تنها راه چاره را در فرستادن دانشجویان مسیحی به دانشگاه های اسلامی می دیدند.

هر مخترع و مکتشف مسلمان قبل از ابنکه به درجه دانشمندی و کارشناسی برسد تبدیل به یک عابد و زاهد پرهیزگار می شد. آن مردم پیش از انجام هر کاری دست به دعا برداشته و موفقیت را تنها از خالق یکتا طلب می کردند. پزشکانی که حافظ قرآن بودند. آهنگرانی که درس طلبگی می خواندند و منجمینی که فلسفه و ریاضی را همراه با درس دینی می آموختند. نسلی از ملتی که سرعت یادگیری علم در ایشان از حرکت زمان جلوتر بود و بدین ترتیب ساکنان سرزمین های دور را متحیر پیشرفت هایشان کردند.

شیخ دریایی گشایش مشکلات مسلمان را منوط به تحصیل در کلاس خداشناسی دانست و تاکید کرد: غربی ها موفقیت های خود را مدیون تدریس کتاب های دانشمندانی مانند ابوعلی سینا می دانند. دین ابوعلی سینا مانع از آن نشد که مدرسین غربی وی را صاحب و علم و کمالات ندانند. پس دلایل پسرفت های کنونی دنیای اسلام را باید در رفتار خود مسلمانان جستجو کرد و این عقب ماندگی ارتباطی به دین ندارد.

امروز طمع باعث شده است که بخشی از اعراب و مسلمان نتوانند آنطور که باید و شاید توانایی نخبگان شان را جدی بگیرند و دست نیاز به سوی غرب دراز می کنند. پیام اسلام به ما امت محمدی این است که به اصل خود بازگشته و هر حاجتی را از خدای متعال طلب کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن