مقالات و یادداشت ها

اشتغال اولویت اول اورامانات

سید علاءالدین حیدری

آوای سنت : سخن گفتن از مطالبات مردم شریف اورامانات حکایت تکرار مکررات است . سالهاست از مطالبات گفتیم و می گوییم . تمام مطالبات بصورت دسته بندی شده به دولت گذشته و شخص آقای رئیسی هم تحویل شده و ایشان در جریان مشکلات منطقه می باشند و گفتن گفتنی ها حسن هایی دارد از جمله تداعی ذهنی برای مدیران کشوری می باشد که مفید است .

اما مطلع شدم که مدیر یکی از شهرستانهای اورامانات گفته اند که من برای سفر رئیس جمهور یک پروژه تعریف کردم و آن رادیوی هورامان است که به مرور صدای مشکلات مردم باشد و آنها منعکس کند .

بعنوان کسیکه سالهاست و در طی سه دولت گذشته از دولت دهم پیگیر مطالبات اورامانات بودم و سالها صدای همین مردم بودم ، نکاتی را پیرامون این موضوع عرض کنم .

اولا در عصر ارتباطات و دنیای دیجیتال جمع کردن مطالبات یک منطقه در ایجاد یک رادیوی چند ساعته و آنهم بمنظور گفتن مشکلات را هم تقلیل مطالبات است و هم کوتاهیِ نگاهِ به توسعه ی منطقه می بینم .

مگر مشکلات اورامانات ناشی از نشنیدن و ندانستن عقب ماندگی های توسعه ای از طرف مسئولین است ؟ که حالا می خواهید در رادیوی هورامان آنرا رفع نمایید ؟

مشکلات اورامانات
* بی سامانی مرزها و بازارچه ها
* عدم نقش آفرینی بازارچه ها در اقتصاد منطقه و استان
* راههای ارتباطی بعنوان شاهراه توسعه
* ضعف زیرساخت های فیبر نوری در مرزها
* بیکاری
* فقر
* موانع فراروی سرمایه گذاری در بخش های مختلفی چون گردشگری ، صنعت ، شیلات و …
* عدم تسهیل گری بانکها در حوزه اشتغال اورامانات
* بی بهره بودن اورامانات از آب سامانه گرمسیری
* آب شرب ، صنعتی ، کشاورزی
* دهها شهر و روستای اورامانات در وضعیت بحران آب هستند
* فقر مطلق مدیریت نیروهای اورامانات در سطح مدیریتهای استانی بعنوان نیروهای موثر در بسترسازی توسعه
* رها سازی کارآفرینان در پیچ و خم های بوروکراسی اداری و بانکی
* و …

اینرا بدانید مشکلات اورامانات معلول نگفتن ها نیست بلکه محصول مدیران ناکارآمدی است که بجای اجرای فرامین مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در مدیریت میدانی و جهادی ، بدنبال مطامع و منافع خود بوده اند .

مدیران همه می دانند که اورامانات چه کم دارد و مردم چه مشکلاتی دارند .حلقه مفقوده این دایره مدیرانی هستند که مردم و مشکلاتشان را وسیله ارتقاء و بازیهای خود می کنند .

مدیران باید برای توسعه ، اول فکر کنند بعد پیگیری کنند و سپس با مردم و در میان مشکلات آنان بسوزند و تلاش کنند.

اینکه در سفر ریاست جمهوری فقط یک پروژه تعریف شود اجحاف در حق مردم شهرستانهای اورامانات است ، چرا که این مردم بجای ۸ سال جنگ ۱۰ سال در دفاع مقدس بودند و تک تک این مردم برای این نظام و کشور ایثار کرده اند .

اگر در نقاط دیگر کشور از هر خانواده ای یک نفر یا دونفر در عرصه دفاع حضور داشته اند ، باید عرض کنم در اورامانات ما زن و مرد ، جوان و پیر ، همه و همه در میدان جنگ بوده اند .

مردان ما در خط مقدم بوده اند و خانواده آنها در تیررس دشمن و گروههای معاند نظام بوده اند . جنگ برای ما از سال ۵۸ شروع و تا چند سال بعد از قطعنامه هنوز درگیر جنگ بوده ایم .

مدیران محترم اورامانات ، مشکلات منطقه آنقدر عیان است که نیازی به رادیو برای گفتن آنها نیست و سپس باید گفت : که اگر قرار بر راشتن رسانه ملی است ما از شبکه زاگرس باید سهمی داشته باشیم چراکه استان کرمانشاه بسان ایران عزیز ، یک پیکره واحد است و اورامان را به درون جزیره ای جدا بردن با هیچ منطق سیاسی ، امنیتی تطابق ندارد .

اولویت اول اورامانات اشتغال است و مشکلات و راهکارهای آن هم بارها گفته شده است ، فقط همت و توان می خواهد .

بنده اقرار و اعلام می کنم که همه مدیران ارشد نظام دلسوز اورامانات هستند و بارها بر توسعه این منطقه تاکید کرده اند .

در دیدار بنده با شخص رئیس جمهور جناب آقای رئیسی و شنیدن مطالبات اورامانات چند بار بر حقانیت و اعتقاد به رفع مشکلات اورامانات تاکید داشتند و فقط می ماند توان و همت مدیران که مجریان و پیگیران حقیقی و میدانی باشند نه مجازی … .

برای جوانان اورامانات دو راه نمانده است کولبری ( برده داری مدرن ) یا مهاجرت و این برای منطقه ای که دارای دو مرز رسمی و اینهمه ظرفیت اقتصادی شرم آور و تاسف بار است .

قطعا در پیشگاه الهی ، مردم و مقام معظم رهبری مدیون هستید .
چرا ؟…

سید علاءالدین حیدری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن