شخصیت ها و گروه ها

ضرورت آمادگی مومن برای حسابرسی قیامت

آوای سنت: خطیب مسجد جامع حضرت عمر هرات افغانستان تغییر در تفکر انسان ها را مهمترین آسیب جوامع بشری دانست

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی ابویوسف عبدالعزیز محمدی در شرح احوالات روز قیامت و حال خوب و بد مردم سرای باقی، گفت: اهل تفکر از قیامت بعنوان روز حسرت ها، سرای افسوس ها و پشیمانی ها یاد می کنند و قرآن کتابی است که هدف از دنیا آمدن انسان را به وی معلوم می کند

ما باید بدانیم که برای چه هدفی به دنیا آمده ایم. امروز شرایط طوری است که همه تلاش خود را برای تصاحب مال و املاک بیشتر بکار می گیرند. برخی ها دست به هر فعالیتی می زننند تا نسبت به همنوع و همسایه خود زمین های مرغوب‌تری را صاحب شده و مال و اموال فراوانی را جمع آوری نمایند.

وی در اینباره افزود: قرآن کریم حقیقت واقعی را مربوط به روزی می داند که زمین تکان شدیدی خورده و به دنبال آن از دشت های وسیع، کوه های سر به فلک کشیده و از دریاها و دریاچه ها و باغ های خرم چیزی باقی نخواهد ماند. در آن روز است که انسان به بیداری واقعی رسیده و می تواند به درک درستی درباره اعمالش، حرف هایش و تلاش هایش برسد.

پس باید درباره کشمکش های دنیوی خود دقت و تفکر کنیم. خدای متعال در موعد محشر برای حساب و کتاب بندگانش آماده می‌شود. حکومت الله متعال مانند حکومت انسان نیست و در آن روز طوایف و قبایل نمی توانند کاری برای شخص انجام دهند. ثروت، دارایی و قدرت جسمانی مشکلی را حل نخواهد کرد. در بحث اموال مهمترین مسئله پرداخت زکات و چگونگی احوال با همسایگان است که اهل حساب به آنها خواهند پرداخت.

مولوی محمدی با یادآوری این مطلب که جایگاه دنیوی و برخورداری از عناوین برتر و حتی نسبت داشتن با اولیا الله و بزرگان دین نمی تواند سند رهایی از اعمال ناشایست و نکوهیده محسوب شوند، اظهار داشت: هر آنچه که انسان انجام دهد در نامه عملش ثبت شده و اگر عملکرد خوبی نداشته باشد مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. عده ای گمان می کنند که چون پدران و اجدادشان زندگی ایمانی داشته‌اند، ثمره ات و برکات اعمالشان به آنها هم خواهد رسید. البته که برای اولیا الله و حافظان قرآن درجات بالایی تعریف شده است، اما این بدان معنا نیست که وابستگان ایشان به امید واهی زندگی کرده و هیچ تلاش و کوششی برای دینداری از خود نشان ندهند‌.

دنیا در حال گذر است و همیشه یک حالت پایدار نمی ماند. دلایل زیادی وجود دارند که باعث می شوند بپذیریم عمر یک انسان سرانجام پایان میابد.‌ امروز ویروس کرونا بلای جان همه فرزندان آدم علیه السلام شده و شاهد هستیم که چگونه از میان همنوعانمان قربانی می گیرد‌. در جایی دیگر جنگ ها دلیل از میان رفتن انسان ها هستند و گاهی می شنویم که تعداد زیادی بر اثر سیل و زلزله تلف می شوند.

استاد و سخنور دارالعلوم هرات تاکید کرد: علی رغم زندگی در همسایگی مرگی که همیشه در کمین نشسته است، متاسفانه تعدادی از همین مردم مرگ را بسیار دورتر از آن چیزی می بینند که حقیقت امر به ما می گوبد. بویژه افراد ثروتمندی که حرص مال دارند و حال خوش خود را بسته به پول هایی می دانند که از راه های نامشروع ذخیره کرده اند.

آسیبی که امروز دنیا را تهدید می کند شاید ظاهرا کرونا باشد، ولی تهدید اصلی تغییر تفکرات انسان های حال حاضر است‌، زیرا اگر حقیقت زندگی را پذیرفته و پی به این مطلب می بردیم که با پول نمی توان به خوشبختی رسید، دیگر همنوعی از فرزندان آدم علیه السلام پیدا نمی شد که شب سر گرسنه بر بالین بگذارد.

مولوی محمدی متذکر شد: اهداف و آرمان های خود را در ذخیره مطاع دنیوی ندانیم. مال و ثروت کمبود امکانات را جبران می کند، لیکن آن هم یک وسیله از اسباب زندگی است. گول دشمن هزار چهره که ما آن را به نام دنیا می شناسیم، نخوریم، چون که دنیا نیز فنا پذیر است. قوانین دنیوی را قابل تغییر و زودگذر بدانیم و به قوانین قرآن کریم متوصل شویم. هر قانونی امتیازی به همراه دارد و بلاشک قوانین دنیوی به درد همین چند صباح زندگی در روی زمین می خورند.

حق مردم را توشه آخرت خود نسازیم. حق چنانچه ضایع گردد، تبدیل به معضلی خواهد شد که خلاصی از آن ممکن نخواهد بود. هیچ مشکلی وجود ندارد که قدرت برتر که آفریننده همه آسمانها و زمین است، نتواند ریشه آن را محو گرداند. در برابر مصیبت هایی که دامنگیر بشر شده اند راه توبه و استغفار را در پیش بگیریم و از باریتعالی مدد بطلبیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن