شخصیت ها و گروه ها

مبارزه با نفس مهم ترین مسیر رسیدن به سعادت

آوای سنت: نایب رئیس جماعت اسلامی پاکستان مبارزه با نفس و توبه از گناهان را راه رسیدن به سعادت عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت حافظ محمد ادریس بلوچی، راه های رسیدن به سعادت را استقامت در دین، ایمان و عمل صالح دانست و گفت: از حضرت یونس علیه السلام سوال شد، بهترین دوران عمر شما چه ایامی است و ایشان پاسخ داد، بهترین دوران عمر من چهل روزی بود که در شکم ماهی گذراندم. حضرت یوسف علیه السلام نیز سعادت را در زندان یافت.

زندگی این انبیاء دو مثال از میان کسانی هستند که هر یک به شیوه ای در مقابل نفس خویش استقامت ورزیدند. امروز سوال می شود که چرا جامعه ما با این همه عبادت‌ هنوز به مرحله ایده آل نرسیده است؟ چرا جای رفاقت را رقابت و جای صداقت و دوستی ‌ها را خیانت و جای اخلاص را ریا پر کرده است؟ برای هر انسان داشتن ایمان و عمل صالح حهت رسیدن به سعادت کافی است، اما بشر عادی معصوم و محفوظ از گناه نمی باشد. فرزندان ما گاهی در دام اعتیاد، دوست ناباب، گناه، جهل، محاسبه مال و حب دنیا می‌افتند و از خویشتن استقامت نشان نمی دهند. این گروه در روز قیامت با گروه مفلسین حشر خواهند شد.

حافظ بلوچی در بیان عللی که باعث استقامت در مقابل انواع خطرات می‌شود، اظهار داشت:
اولین راه استقامت، توبه است، زیرا گناه اجتناب ناپذیر است. سخنی که به غیبت باز شود، شنونده دارد و نگاهی که به سوی اجتماع می چرخد ممکن است آلوده گردد. انسانی که ناخودآگاه پا در وادی گناه می گذارد و باید ابراز ندامت کند. ندامتی که از ته دل باشد پذیرفته خواهد شد و توبه کننده مانند کسی خواهد بود که اصلا گناهی نکرده است. شخصی که بخاطر انجام یک گناه نادم و پشیمان می شود، مجددا نباید به سوی آن گناه برود و قاطعانه تصمیم بگیرد که اشتباهش را تکرار نخواهد کرد. امروز متاسفانه مناسبات مراودات تغییر کرده و چشم و هم چشمی هنوز هم یک معضل بد در جامعه بشمار می رود.

مهریه‌ها، عروسی‌ ها بعضا با مخارج هنگفت، خرید لباس های مد و امورات روزانه ما عاری از گناه نیست. رقص را وارد مراسم عروسی می کنند و شنیده می شود که داماد با بستگان همسرش می‌رقصد. رقص در ملا عام برای زنان عملی ناپسند و نکوهیده می باشد و بدتر از آن رقص دو نامحرم با یکدیگر است که بسیاری از منکرات ناشی از این مناسبات اتفاق می افتند.

نایب رئیس جماعت اسلامی پاکستان از محاسبه نفس بعنوان دومین عمل استقامت در مقابل خطرات یاد کرد و افزود:    در محاسبه مال و اموال دنیوی دقت نظر داریم، اما خواسته های نفسانی را محاسبه نمی کنیم. برای مبارزه با این نفس تن به جهاد نمی دهیم. رسول گرامی اسلام در اینباره می فرماید، کسی که دو روز او از لحاظ دیانت برابر باشد، زیانکار است. تلاش ما این شده است که از لحاظ مادی حتی دو روزمان برابر نباشد.

برحذر بودن از دوستان ناباب نیز خطرات را دفع می کند. توجه داشته باشیم که فرزندان ما با چه کسانی معاشرت می کنند. محتوای داخل موبایل شان را کنترل کنیم و از آنها بخواهیم که در نماز جماعت شرکت کنند. بولیث سمرقندی می گوید، هم نشینی با اغنیا و سرمایه‌داران در انسان شهوات نفسانی، حب دنیا و رفاه می افزاید و نشست و برخواست با فقرا، شکرخدا و قناعت‌ کردن و کم ‌شدن حب مال را به همراه دارد. رفت و آمد با پادشاهان و حکام غرور و قساوت دل را زیاد می‌کند و با علما خوف و ترس الهی و کم‌ شدن جهل را باعث می گردد.

حافظ بلوچی با تاکید بر شرکت در نماز جماعت مساجد عنوان کرد:
غذای جسم ما تغذیه و غذای روح نماز است. نماز از بهشت الله هم بهتر است، زیرا در بهشت نماز نیست، اما ما می‌توانیم با یک سجده بهشت او را خریداری کنیم. نبی مکرم می فرماید، در شب معراج دیدم شخصی خوابیده، سر او روی سنگی است و شخصی دیگر بر سر او می‌کوبد؛ به ‌طوری که سرش متلاشی می‌شود. آنها کسانی هستند که قرآن می‌خوانند، اما در دل آن‌ را قبول ندارند و برای نمازهای فرض از خواب بیدار نمی‌ شوند. کسی ‌که نماز می‌خواند صورتش نورانی و دلش نرم می‌گردد. اشخاص نمازخوان در بهشت، همسایه پیامبران، صدیقین، شهدا و صالحین خواهند بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن