اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

شوخی‌هایی به قیمت توهین به مقدسات اسلامی !!

سوال : سلام،جُک ساختن از روی شوخی با خدا و پیامبرانش چه حکمی دارد؟ هدف فقط شوخی و خندیدن باشد نه کفر گفتن، با دوستان اینگونه چگونه رفتار کنیم

پاسخ:

ایمان به خدای متعال مبنی بر تعظیم و تکریم و تسلیم او تعالی است، و لذا خداوند متعال کافرین را مورد عیبجوئی قرار می دهد و به آنها خبر می دهد که چون خدا را آنگونه که باید نشناختند مشرک شدند. می فرماید :
«وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِیعًا قَبْضَتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَالسَّماوَاتُ مَطْوِیَّاتٌ بِیَمِینِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ» (زمر ۶۷).
یعنی : « آنها خدا را آن گونه که شایسته است نشناختند، در حالی که تمام زمین در روز قیامت در قبضه اوست و آسمانها پیچیده در دست او؛ خداوند منزّه و بلندمقام است از شریکیهایی که برای او می‏پندارند».

پس الله متعال آنقدر عظیم است که نزدیک است آسمانها از عظمت او درهم بشکافند، چنانکه می فرماید :
« تَکَادُ السَّمَوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَالْمَلَائِکَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (شوری ۵).
یعنی : « نزدیک است آسمانها (بخاطر نسبتهای ناروای مشرکان) از بالا متلاشی شوند و فرشتگان پیوسته تسبیح و حمد پروردگارشان را بجا می‏آورند و برای کسانی که در زمین هستند استغفار می‏کنند؛ آگاه باشید خداوند آمرزنده و مهربان است».

کسی که در مخلوقات و کائنات الله تعالی تفکر کند، گوشه ای از آثار عظمت او را خواهد دید، پیامبر صلی الله علیه وسلم در وصف کرسی و عرش می فرماید : « ما السماوات السبع فی الکرسی إلا کحلقه بأرض فلاه وفضل العرش علی الکرسی کفضل تلک الفلاه علی تلک الحلقه»
یعنی : «وسعت آسمانهای هفتگانه در مقابل کرسی همچون حلقه ای در بیابان است، و بزرگی عرش در مقابل کرسی نیز بمانند بزرگی این بیابان در مقابل آن حلقه است».

براستی که بزرگداشت و تکریم خداوند عزوجل با سبک شمردن او، در یک قلب واحد جمع نمی شود، و لذا استهزاء و مزاح گفتن در مورد الله متعال و یا در مورد پیامبران یا در کل آیات او تعالی کفر اکبر است، چه انسان از روی جدیت سخن بگوید یا شوخی و بذله گوئی،
چنانکه الله متعال در سوره توبه می فرماید :

«وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَیَقُولُنَّ إِنَّمَا کُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللّهِ وَآیَاتِهِ وَرَسُولِهِ کُنتُمْ تَسْتَهْزِؤُونَ * لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ کَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِکُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَهٍ مِّنکُمْ نُعَذِّبْ طَآئِفَهً بِأَنَّهُمْ کَانُواْ مُجْرِمِینَ» (توبه ۶۴-۶۶).

یعنی : «اگر از آنها بپرسی ( چرا این اعمال خلاف را انجام دادید؟!) می‏گویند: «ما بازی و شوخی می‏کردیم!» بگو: « آیا خدا و آیات او و پیامبرش را مسخره می‏کردید؟!» (بگو:) عذر خواهی نکنید (که بیهوده است؛ چرا که) شما پس از ایمان آوردن، کافر شدید! اگر گروهی از شما را (بخاطر توبه) مورد عفو قرار دهیم، گروه دیگری را عذاب خواهیم کرد؛ زیرا مجرم بودند».
?«این (آیه) نص (صریحی است) که شوخی کردن با خدا و آیات و رسولانش کفر است، و دلالت می کند که هرکس (شخصیت) رسول خدا را چه از روی جدیت یا مزاح سبک بشمارد کافر خواهد شد»

«مسخره کردن خدا و پیامبرش کفر است، و انسان را از دین بیرون می کند، چون اصل و اساس دین بر پایه تعظیم و بزرگ داشت خدا و تعظیم دین و پیامبرانش قرار دارد، و مسخره کردن به یکی از آنان با این اصل متضاد است و به شدت آن را نقض می کند».

?و برشماست که چنین دوستانی را نصیحت کنید که از این شیوه سخن گفتن پرهیز کنند و خطرات آنرا برایشان گوشزد نمائید، پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید : « إِنَّ الرَّجُلَ لَیَتَکَلَّمُ بِالکَلِمَهِ لاَ یَرَی بِهَا بَأْسًا یَهْوِی بِهَا سَبْعِینَ خَرِیفًا فِی النَّارِ» ترمذی (۲۳۱۴).
یعنی : «گاهی انسان سخنی بر زبان جاری می کند که از نظر او مهم نیست اما (نمی داند که با) گفتن آن به اندازه هفتاد سال به جهنم فرو می رود».
و مبادا که با افرادی که همچون شیوه کلامی دارند و حاضر نیستند از آن دست بردارند دوستی داشته باشید،
که الله متعال می فرماید :
«وَقَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آیَاتِ اللّهِ یُکَفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّی یَخُوضُواْ فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْکَافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا» (نساء ۱۴۰).

یعنی : «و خداوند (این حکم را) در قرآن بر شما نازل کرده که هرگاه بشنوید افرادی آیات خدا را انکار و استهزا می‏کنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند! وگرنه، شما هم مثل آنان خواهید بود. خداوند، منافقان و کافران را همگی در دوزخ جمع می‏کند».

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن