اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

شیخ امینی :صبر در برابر مشکلات بخش از ایمان است

آوای سنت: مدیر مجتمع علمی و فرهنگی سلطان العلما بندرلنگه مصایب و مشکلات زندگی نباید باعث سستی ایمان شوند.

به گزارش آوای سنت ، شیخ محمد علی امینی در گفتگو با خبرنگار ما، دعا و صبر را بهترین وسیله برای رهایی از تنگدستی افراد در برابر مشکلات معیشتی و سایر مشکلات خواند و گفت: یکی از فضائل و ثمرات عباداتی که در زندگی روزمره خود انجام می دهیم، یاد گرفتن فرهنگ صبر است. لازمه ای که خدای متعال در قرآن کریم بیش از هشتاد مرتبه از آن، پاره ای به صورت امری و در مواردی نیز به شکل تمجید و ستایش نام می برد.

وی در این باره افزود: هر بنده ای که در خود شوق عبادت و بندگی خالق یکتا را حس می کند، باید فرهنگ صبر را نیز بیاموزد، چرا که بالا بردن طاقت نفسانی آن هم در شرایطی که دل مشغولی های دنیوی انسان ها را وسوسه می کنند باعث می شود در برابر لذایذ دنیوی مقاوم باشیم.
بسیاری از انسان ها هستند که توان معنوی برای رفتن به مساجد را ندارند. کسانی که به دلیل نداشتن طاقت جسمانی و نفسانی خودشان را از انجام عباداتی که باریتعالی دستور آنرا داده است محروم می کنند. پس تا مادامی که صبر نباشد هیچ عبادتی را نمی توانیم به شکل کامل انجام دهیم. عبادتی هم که درست انجام نشود، اجر و پاداشی برای انسان ندارد.

شیخ امینی صبر به هنگام قرار گرفتن در معرض معصیت را در سرنوشت دنیوی و اخروی انسان مهم و حیاتی برشمرد و اظهار داشت: الله متعال برای پاک شدن بنده های مومن و پرهیزگار، فعل مصیبت را در زندگی بنیان نهاد. هر شخصی طی طول حیات خود ممکن است به طریق مختلف شاهد وقوع مصیبت در زندگی خود باشد که نبی مکرم صلی الله علیه آله وسلم، خلفای راشدین و امامان بزرگوار از آن به عنوان رحمت الهی یاد می کنند. اتفاقی از نوع سخت و ناگوار که بنده پاک و با ایمان باید برای آن آمادگی پیدا کرده و به آنچه که اتفاق می افتد راضی باشد.

عضو هیات فتوای اهل سنت جنوب با بیان این مطلب که انسان های خوب و موفق به وقت امتحان شناخته می شوند تاکید کرد: تا مادامی در زندگی سختی پیش آمد نشود، رسیدن به رستگاری و کسب رضایت خدای متعال امکان پذیر نخواهد بود. لذا همانگونه که اجسام برای زیبا شدن صیقل داده می شوند، شخص نیز باید نفس خود را با تحمل مصایب و سختی های زندگی صیقل بخشد تا در محضر الهی زیبا و درخشنده جلوه کند. بنا به فرموده قرآن کریم، جمله انسان ها به عناوین مختلف در معرض امتحان و آزمایش قرار می گیرند. دعا به درگاه الهی کلیدی است که می تواند باعث سربلندی تک تک انسان های مومن و با ایمان در برابر آزمایش و امتحان الهی گردد.

شیخ امینی ادامه داد: برخی افراد متمول جامعه با این خیال که لایق و شایسته جمع کردن مال و اموال فراوان بوده اند خود را زرنگ پنداشته و اقتصاد ضعیف برخی دیگر را به کم لیاقتی و سادگی آنها ربط می دهند. این گونه پندار و خیال در واقع پذیرش شکستی سخت و ناگوار برای اشخاص کج اندیش است، زیرا که نه آن فرد ضعیف دست خالی از دنیا می رود و نه آن شخص ثروتمند مغرور می تواند از مال و اموال خود در زندگی پس از مرگ بهره ببرد. کم نیستند اهل بازاری که مال خود را با توسل به حیله، فریب و دزدی به دست می آورند و از سوی دیگر کم نیستند کسانی که به هنگام پیشامد فقر و تنگدستی که برای همه اتفاق می افتد از درجه ایمان پایین آمده و به بهانه سختی معیشت از راه ایمان منحرف می شوند.

این عالم اهل سنت جنوب کشور ترس از بیماری و ترس از حاکم ظالم را از افعال نگران کننده برای افراد برشمرد و تصریح ورزید: بیماری نباید باعث ترک عبادت شود. ترس از حاکم ظالم نبای اعتقادات ما را ضعیف کند. هرگز نباید به دلیل ترس از بیماری و خطری که ما را تهدید می کند، ایمان خود را دستخوش تغییرات قرار دهیم. رخدادهایی مانند طوفان و سیل نیز که تمام دسترنج شخص را در یک لحظه از نابود می کنند، برای امتحان حادث می شوند. همه ساله محصولات بسیاری بر اثر آفت طبیعی از بین می روند. دسترنجی که یک کشاورز و باغدار برای سود حاصل از فروش آن برنامه ریزی می کند، اما همه را در عرض چند ساعت از دست می دهد و البته خدای متعال ناظر است که ببیند بنده اش در برابر امتحانات زندگی چه واکنشی از خود نشان می دهد.

درمیدان الهی افراد به دو دسته تقسیم می شوند. نخست افرادی که ایمان به تقدیر الهی دارند و هر اتفاق خوش و یا ناگوار را از سوی خدای متعال می دانند. همان اختیار داری که بنده ضعیف چاره ای جز اطاعت از فرامینش را ندارد. این تسلیم شدن و اطاعت فرمان مصداق همان صبر است که ما در زندگی به کار می بریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن