مقالات و یادداشت ها

در رثای عالم‌ربانی،مجاهد‌حقانی و مهاجرمخلص‌ مولانا‌محی‌الدین‌‌بلوچستانی

آوای سنت: در چهار دهه پیش، ایشان نخستین کسی بود که با صدای رسا و دلنشینش آیات الهی را در جمع مردمان‌تشنه‌صالح آباد و سرخس و احیانا تربت جام زمزمه کرده و به بیان توحید و حقایق دین با سبکی نوین و روشن آغاز نمود.
کودکی خوردسال بودم با علاقه‌ی که به علوم دینی داشتم با پیشنهاد پدر بزرگوارم ابتدا تصمیم گرفتم به‌صالح آباد بروم.

پدرم که از محضر مولانا محی‌الدین مشهور به مولانامنگل از علماء مهاجر افغانستان متاثر بود و وی یکی از استوانه‌های توحید در هرات بود و از طرف خرافه پرستان و بدعتیان و بدعتگذاران مارک وهابیت خورده بود به حرکت توحیدی مولانا بلوچستانی به شدت علاقه مند بود، اما مسافت طولانی و سن کم بنده مانع از رفتن به صالح آباد شد و پدرم تصمیم گرفت تا زیر نظر مولانا منگل آموزش علوم دینی را آغاز کنم.

خوب به یاد دارم که روزی در شهر خبری پیچید که مولانا بلوچستانی در مسجد احمدیه تربت جام بعد از نماز مغرب سخنرانی دارند بنده که عاشق صدای ایشان بودم و میخواستم از نزدیک ایشان را ببینم قبل از وقت به مسجد رفتم اما هجوم زن و مرد از کوچه های اطراف به گونه ی بود که نتوانستم وارد مسجد شوم و از داخل خیابان به صدایشان گوش دادم مولانا در آن‌جلسه آیات توحید و یکتاپرستی را تفسیر می‌نمودند.
وقتی از جلسه برگشتیم برخی که از استقبال مردم خشمگین بودند به طعنه میگفتند: با مهدی موعودتان ملاقات کردید؟

مولانا بلوچستانی مدتی هر چند کوتاه به سرعت توانست ندای توحید و فریاد حق را به سمع شیفتگان و خفتگان جام و سرخس و صالح آباد برساند.
او به قول خودش بیدی نبود که ز‌ هر بادی بلرزد، با استقامت و پایمردی، صبر و شکیبایی روزهای سختی را در تاریخ دعوت و عزیمت سپری نمود.
وی در کوره‌های آزمایش و ابتلاء درس های ماندگاری را به جای گذاشت.خطیبی‌توانا، اندیشمندی با وقار، بیدارگری‌خوش‌مشرب و خوش لقاء، عالمی‌سخاوتمند و مهمان نواز، خیرخواهی‌ مخلص و با صداقت، شخصیتی شجاع و با همت بود.

متاسفانه دیری نپایید که کاسبان دین و ناآگاهان شریعت کسانی که با ورود ایشان بازار خویش را راکد می‌دیدند و با روشنگری ایشان تاریکی و ظلمت آنان بر باد می‌رفت، عرصه را بر وی تنگ نموده و با مارکها و انگهای همیشگی، اجبارا ایشان به سرنوشت سایر داعیان حق در طول تاریخ اسلام دچار شدند و بعد از سالها زندان و تبعید و هجرت امروز به دیار حق شتافته و برای همیشه ارام گرفتند.
روحش شاد و یادش گرامی و راهش مستدام.

مولانا‌ عبدالحکیم‌ عثمانی مدرس دارالعلوم زاهدان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن