اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

ضرورتها و تاثیرات فضای مجازی در زندگی مدرن

دردها و رنجها باعث صیقل روح انسان می شود

آوای سنت : یک استاد اهل سنت درباره ضرورت فضای مجازی و نقش آن در خانواده و جامعه گفت: امروز به خوبی می دانیم که فضای مجازی تبدیل به بخش مهمی از زندگی ما شده است. ما با این فضا سر و کار داریم. باید بپذیریم که فضای مجازی به خودی خود بد نیست و بستگی به چگونگی مدیریت آن دارد. اکنون که کرونا دیدارهای ما را هم مجازی کرده است، می بایست از این گونه امکانات ارتباط جمعی درست و مفید استفاده کنیم.

دکتر محمود ویسی فضای مجازی را دستاوردی نوین در تاریخ تحول به نفع بشر دانست و افزود: یادمان نرود که در فضای مجازی احترام و رعایت حدود واجب است. بودن در فضای مجازی تنهایی آدم را کم نمی کند، لیکن شرایط ارتباط را با بستگان و مردم را فراهم می سازد. شرایط زندگی ها به گونه ای شده است که انسان ها مانند گذشته فرصت نمی کنند از حال یکدیگر جویا شوند و فضای مجازی این امکان را می دهد تا سراغی از اطرافیان خود  گرفته و آن ها را تنها نگذاریم.‌ فضای مجازی به ما کمک می کند تا با انتقال پیام های مان سرور و شادی را به دیگران هدیه نماییم.

درد و رنج زندگی نباید ما را غمگین کند. این همان جایی است که اغلب اشتباه می کنیم. رنج ها قرار است ما را هوشیارتر کنند، چون انسان ها زمانی هوشیار می شوند که دردمند شوند. رنج نباید دلمردگی و افسردگی ما را بیشتر کند. رنج مان را تنها تحمل نکنیم و آن را دریابیم. این خود فرصتی است برای بیداری ک وقتی به آن برسیم، بی تفاوتی در ما تمام می شود.

استاد و مدیر گروه فقه و حقوق شافعی دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این مطلب که بعضی دردهای زندگی با هیچ دارویی درمان نمی شود، عنوان نمود: دردها و الام روحی تنها با بودن در کنار انسان هایی تسکین میابند که مانند قرص آرام بخش عمل می کنند.‌ انسان هایی که در صدایشان و حرف هایشان یک نیروی خدادادی است و به ما آرامش می دهد. تنها کافی است که‌ چند کلمه ای با ما صحبت کنند تا دردهایمان را فراموش کنیم. کسانی که ‌کنارشان زمان بی معنا می شود و زندگی طعم دیگری می گیرد، پس اگر در مقابل محبت که به کسی کردیم، از او بی مهری دیدیم مایوس نشویم، چون نتیجه آن محبت را از شخص دیگر و در زمان دیگر دریافت خواهیم کرد. ‌

دکتر ویسی خوشبختی و سعادت اخروی را نیاز هر انسان بالغ و عاقل دانست و اظهار داشت: خوشبخت ترین آدم ها کسانی هستند که به خوشبختی دیگران حسادت نورزیده و زندگی خودشان را با هیچ کس مقایسه نمی کنند. مدارا بالاترین درجه توانمندی و میل به انتقام اولین نشانه ناتوانی است. مراقب کلماتی که بر زبان می آوریم باشیم، شاید مخاطبین بتوانند ما را ببخشنند، لیکن هرگز فراموش نخواهند کرد. سکه ها همیشه صدا دارند، اما اسکناس ها بی صدا هستند، پس هنگامی که ارزش و مقام ما بالا می رود آرام تر و بی صدا تر باشیم. به کسانی که به ما حسودی می کنند احترام بگذاریم، زیرا آنها کسانی هستند که از صمیم قلب معتقدند که ما از آنان بهتر می باشیم.

این عالم اهل سنت شب های بلند زمستان را فرصتی برای خداشناسی بیشتر دانست و تاکید کرد: با مناجات در طول شب های بلند می توانیم به توسعه مطلبوب شخصیتی نائل شویم. این فصل نوید رویش نو در بهار را می دهد. مولوی شاعر فرهیخته ایران زمین فصل خزان بهترین دلیل برای رویش دوباره و نوشدن توصیف کرده است. ما انسان ها نیز می توانیم درجه ایمان را در وجود خود دوباره به احیا برسانیم.

دکتر ویسی تاکید کرد: ضرورت دارد تا در فرصت باقیمانده از عمرمان در این جهان هستی برای زندگی درجهان باقی که عمر آن هرگز به پایان نمی رسد توشعه ای در خورشان و شایسته مهیا کنیم. تبدیل بهار دل و گذر از زمستان را می توان با عبادت و نیایش در این شب ها به دست آورد. بسیاری از مومنین چنین ایامی را با روزه داری سپری می کنند که این امر درجه ایمان در نزد الله متعال را به اثبات می رساند. عاشقان واقعی باریتعالی در این شب ها بیدار هستند تا از در رحمت الهی وارد شده و به  تعالی برسند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن