اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

طلاق از ناهنجاری‌های بغرنج جامعه انسانی

آوای سنت: استاد مدرسه دینی سلطان العلما قشم، ، طلاق را یکی دیگر از مسائل بغرنج در کشورهای مسلمان عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به صدمات ناشی از بروز اختلاف میان برخی از خانواده ها، دامنه دار بودن نزاع ها و کشمکش های بین والدین را منجر به افزایش آمار طلاق در جامعه خواند و گفت: یک اختلاف جزئی چنانچه دامنه دار شده و شکل نزاع پیدا کند، زمینه های جدایی را فراهم می آورد. در این مواقع اکثر بانوان از اختیار کردن شوهر ابراز پشیمانی و میل بازگشت به دوران تجرد می کنند. فضای سرد حاکم در این چنین خانواده ها قدرت تحمل را کاهش بخشیده و جدایی را از فکر به مرحله عمل می رساند.

یکی از دلایل آسیب پذیر در زندگی زوجین جوان این است که آنها با امید رفاه و خوشبختی پا به زندگی مشترک می گذارند و به گمان این که محدودیت های دوران مجردی به پایان رسیده است، اقدام به اختیار کردن همسر می کنند. فرزند خانواده تا مادامی که مجرد است، مسئولیت و وظایف کمتری به عهده دارد، اما مسئولیتش پس از تشکیل زندگی مستقل چند برابر افزایش پیدا می کند.

شیخ دریایی، طلاق معلق را یکی دیگر از مسائل بغرنج در کشورهای مسلمان دانست و افزود: طلاق تهدیدی است که متاسفانه همسران یکدیگر را به آن تهدید می کنند. از انواع طلاق معلق است و زمانی اتفاق میافتد که زن یا شوهر کاری را برخلاف میل و نظر طرف مقابل انجام دهند و در این حالت طلاق اتفاق میافتد.

ناآگاهی از مسئولیت هایی که همسران نسبت به یکدیگر دارند باعث سردی کانون خانواده می شود. برخی مردان تصور می کنند همین قدر که به کارهای بیرون از خانه برسند، کفایت امر را می کند و وظیفه دیگری متوجه آنها نیست. در سوی مقابل عده ای از بانوان نیز گمان می کنند تمام وظایفی که بر عهده دارند به کارهای درون خانه برمی گردد که چنین تصوراتی نادرست است.

استاد مدرسه دینی سلطان العلما قشم، محتوای فیلم های غربی را آلوده و مسموم عنوان کرد و یادآور شد: اینکه خیال کنیم مفهوم واقعی زندگی های مشترک همان چیزهایی هستند که در محتوای رمانتیک فیلم ها به نمایش در می آیند، برداشتی کاملا اشتباه می باشد. زندگی مشترک مشتمل بر تکالیف و صبر است که انسان در آن آسانی ها، سختی ها، تلخی ها و شیرینی ها را تجربه می کند. قرآن کریم در این خصوص خطاب به انسان بیان می فرماید، از نشانه های خداوند این است که دو هم جنس را در کنار هم قرار داد تا احساس آرامش کنند. لذا یکی از عناصر ازدواج مبتنی بر مبدت می باشد.

شیخ دریایی، مبنا قرار دادن دوستی بر اساس قریضه را از معضلات اجتماعی عصر کنونی توصیف کرد و اظهار داشت: ارتباط طولانی مدت با جنس مخالف بدون عقد شرعی و به بهانه شناخت از طرف مقابل یک آسیب جدی بر سر راه دختران و پسران جوان می باشد. لیکن شایسته ترین فرزندان مسلمان با جنس مخالف رابطه دوستانه تشکیل نمی دهند.

داشتن رابطه پنهان باعث می شود که دو طرف دیگر جذابیت های همدیگر را ندیده و کارشان به یک فرجام خوش ختم نشود. جذابیتی که در ابتدا علاقه را در مخاطب جوان بیدار می کند با گذشت زمان کم اثر شده و مقدمات شکست عاطفی را فراهم می نماید. در نتیجه امید به زندگی رنگ باخته و علائق از بین می روند. برای انتخاب یک همسر مناسب راه های زیادی را می توان در نظر گرفت که یکی از آنها تحقیق میدانی می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن