اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ظاهر بینی دینی آفت دین است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت خواف، ظاهر بینی دینی را از آفات امروز دنیای اسلام توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا خواجه صدرالدین احراری ، طی سخنرانی عید سعید قربان در مصلی بزرگ شهر خواف، عید قربان را همنوایی عرشیان با فرشیان در ندای تکبیر تشریق خواند و گفت: در این عبد بزرگ و موسوم معنوی زمینی ها دل را با اهل آسمان یکی کرده و همراه با طواف روحانی و قربانی کردن نفس به خداوند یکتا می رسند.

فخر باریتعالی به فرشتگان در مورد انسان هایی است که در این روز برای رضای خالق، وحدت در عین کثرت را معنا می بخشند، پس حج یکی از بزرگترین ارکان اسلام است که در آن زآیرین از سیاه و سفید گرفته تا رئیس و مرئوس، فقیر و غنی در کمال امنیت، عدالت دینی را به اجرا می گذارند‌. در جای جای قرآن به اجتماعی بودن این دین الهی اشاراتی شده است و برخلاف ادیان ساخت دست بشر، زمینی ها از پست ترین جنبه های حیوانی را هدایت کرده و به فلاح و رستگاری رهنمون می سازد.

مولانا احراری، یکی از خصوصیات بارز دین اسلام را فهم ساده آن در میان انسان ها با گویش و نژادهای متفاوت دانست و افزود: حلم، بردباری، اخلاق حسنه، احترام به مخاطب، امنیت بالا و نبود حس انتقام موجب آن شد تا مردمانی از قبایل دور به اسلام علاقمند شده و به گروه هدایت شدگان بپیوندند. داعیانی که پیروان سایر را طرد نکردند و دقیقا به آن چیزی که قرآن می گوید در کمال سادگی و انتقاد پذیری عامل شدند.

هر نکته از زندگی بزرگان صدر اسلام برای ما یک درس مهم است. آنها از راه سنت منحرف نشدند، انتقادها را به جان خریدند و در برابر حرف حق، گردن را از مو باریک تر فرض کردند و چنین شد که جوانان به دین رسول الله صلی الله علیه واله وسلم علاقمند شدند.

امام جمعه اهل سنت خواف با انتقاد از برخی تغییر نگاه ها نسبت به دین یادآور شد: علاقه به دین در جوان امروزی بسیار ضعیف است، زیرا گرچه دین را در اختیار داریم، لیکن دنیای غرب با الگو برداری از مفاهیم قرآنی، مسیر پیشرفت را دنبال می کنند و بر خلاف ایشان، مسلمانان در سرزمین های اسلامی از گذشته طلایی خود فاصله پیدا کرده اند.

غربی ها مسلمان نیستند، اما در عین حال تمام قوانین اسلامی را به اسم دین خودشان پیاده می کنند.

در دنیای اسلام بیشتر به ظاهر دین اهمیت داده شده و با فرامین قرآن کریم بیگانه شده ایم. اخیرا جوانان ما به آفت دین گریزی دچار بودند و امروز متاسفانه از دین گریزی به دین ستیزی رو آورده اند. لذا با هر حکمی که مطابق با شریعت اسلام باشد، مخالفت ورزیده و طریق دشمنی اختیار می کنند.

این عالم شاخص اهل‌سنت خاطر نشان نمود؛ گذشتگان دین مانند عمر ابن عبدالعزیز رصی الله عنه چنان عادل بودند که حتی برای حیوانات گرسنه در کوه ها و بیابان ها هم آذوقه فراهم می کردند و امروز در برخی بلاد اسلامی، مردم از گرسنگی می میرند. همه چیز در این دین در عین آسانی، بسیار سخت شده است. اسلام را برای دینداران مانند هیولا جلوه ندهیم.

یکی دیگر ویژگی های دین الهی واقع بینی و واقعیت پذیدی است. اسلام منافع مادی و مصالح معنوی جوامع را به زیبایی به هم پیوند زده و در دسترس همگان قرار داده است. هر گاه بستر برای تحقق اصول اسلام مهیا گردد با دو بال مادی و معنوی پیروز خواهیم شد. خدا و قرآن را قانون نامه انسانیت معرفی کنیم. تنها با گوشه گیری نمی توان اهداف دین را نهادینه ‌کرد و بلکه مادیات و معنویات با هم بکار می آیند تا ایده آل ها محقق گردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن