اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

علم‌آموزی، آرزوی شهیده اهل سنت گلستان

آوای سنت : مهمترین رویای بی‌بی عایشه گرگانی از بانوان شهیده استان گلستان که در نزدیکی خانه خدا همراه با سایر پرستوهای عاشق در حادثه منا آسمانی شد، علم‌آموزی اعضای خانواده و فرزندانش بود که امروز از آسمان شاهد برآورده شدن این آرزو است.

«بی‌بی عایشه گرگانی» اهل روستای کاکا گنبدکاووس از جمله بانوان اهل سنت گلستان است که در ۶۲ سالگی همراه با پسرش «رحمت الله بهمرام» در آخرین روز مناسک حج تمتع سال ۱۳۹۴ در حادثه منا در کنار جمعی دیگر از زائران ایرانی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

هفت هزار و ۴۷۷ نفر از زائران بیت الله الحرام از ۳۹ کشور اسلامی که از جمله آنان ۴۶۴ زائر ایرانی بودند صبح دوم مهر ۱۳۹۴ درحال عزیمت از صحرای منا به سوی جمرات به دلیل بستن گذرگاه ۲۰۴ و فشار جمعیت و گرمای شدید هوا در نیمه راه جان خود را از دست دادند و در نزدیکترین محل به خداوند به لقاء الله پیوستند.

از جمله این شهدا بی‌بی عایشه گرگانی و پسرش بودند که پیکر رحمت الله جزو گروه اول شهدا منا به ایران آورده شد و جنازه مادر بعد از ۲۱ روز از این حادثه دلخراش به خاک وطن بازگشت.

علاقه به علم آموزی مهمترین ویژگی شهیده گرگانی

علاقه زیاد به علم و اینکه اطرافیان از خواهر و برادر تا فرزندان در درس موفق باشند و بتوانند به مدارج بالا برسند از جمله آرزوهای بی‌بی عایشه بود که باعث دانشجو شدن همسرش بعد از ازدواج و همچنین تحصیلات عالیه فرزندانش شد به طوری که پسر بزرگش شهید رحمت الله بهمرام با مدرک دکتری تا قبل از رفتن به حج و شهادتش بذرهایی را با هدف بی‌نیاز کردن کشور از واردات تولید کرد و به عنوان دانشمند مطرح گلستانی معرفی شد.

بی‌بی عایشه که آرزوی تحصیل و دانشجو شدن نوه‌ ارشد خود را داشت و حتی قول داده بود حالا که پدربزرگش در قید حیات نیست در صورت قبولی همراه با وی در شهر محل تحصیلش زندگی می‌کند با لبخند از آسمان نظاره‌گر فارغ التحصیلی و شاغل شدن وی است.

مارال بهمرام دختر این شهیده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پدربزرگ مادری‌اش از روحانیون بزرگ منطقه و روستای کاکا بود و خیلی‌ها برای تحصیل در علوم دینی نزد وی می‌آمدند، گفت: مادرم به دلیل تربیت در چنین خانواده‌ای با وجود اینکه شرایط تحصیل به دلیل محدودیت‌ها را پیدا نکرده بود اما بعد از ازدواج پدرم را تشویق به ادامه تحصیل کرد و زمانی که من به عنوان فرزند سوم به دنیا آمدم پدر دانشجو بود.

وی افزود: همچنین به تشویق مادرم من و خواهرم تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه دادیم و فرهنگی شدیم و برادرانم هم همینطور از جمله رحمت الله که بعد از گرفتن مدرک دکتری خود در رشته زراعت و اصلاح نباتات موفقیت‌های خوبی را در تولید بذر بدست آورد.

نبود پدر را به دلیل مدیریت مادرم احساس نکردیم

دختر شهیده ادامه داد: پدرم ۱۰ سال قبل از اعزام مادرم به حج تمتع و شهادتش به دلیل سکته قلبی فوت کرد اما مادرم با مدیریت قوی خود یک لحظه نگذاشت که فرزندانش کمبود پدر را احساس کنیم و همواره به هر بهانه‌ای بچه‌ها و نوه‌ها را به دور هم جمع و تلاش می‌کرد همیشه دوستی و محبت بین ما حاکم باشد.

بهمرام که سه دختر دارد، گفت: دخترم بزرگم که به دلیل مشغله کاری من بخشی از روز را در کنار مادرم زندگی‌ می‌کرد بعد از شنیدن خبر شهادت بی‌بی عایشه، تلاش خود را مضاعف کرد که آرزوی مادربزرگش را برآورده کند.

این فرهنگی بازنشسته افزود: بقیه نوه‌ها هم با شور و شوق درس می‌خوانند و نظرشان این است که هرچه ما موفق‌تر شویم مادربزرگ که در کنار پدربزرگ از آسمان نظارت‌گر ماست خوشحال تر می‌شود.

وی از مسوولان و مردم استان گلستان برای برگزاری مراسم یادبود شهدای منا قدردانی کرد و گفت: برگزاری هرساله مراسمی برای شهدای استان به ویژه بانوان باعث زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن در جامعه می‌شود.

این دختر شهید از مسوولان خواست در صورت امکان شرایطی را فراهم کنند که خانواده شهدای منا بتوانند به یاد عزیزانشان و برای مشاهده از نزدیک محل شهادت آنان خارج از نوبت به حج عمره یا تمتع اعزام شوند.

از مجموع ۴۶۴ جان‌باخته فاجعه منا ۴۹ حاجی آن شامل ۲۳ زن و ۲۶ مرد از اهالی گلستان بودند که شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس با ۳۱ حاجی که همگی از برادران و خواهران ترکمن و اهل سنت بودند، بیشترین آمار شهدای این مصیب غمبار را داشت.

استان گلستان از تنوع قومی؛ مذهبی و نژادی با آداب و فرهنگ‌های گوناگون برخوردار است ولی همه آن‌ها به سرزمین خود عشق می‌ورزند و در اعتلای وطن هم‌نظرند که جلوه گری آن در هشت سال دفاع مقدس به‌خوبی نمایان است.

استان گلستان یک‌میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف دارد که به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن