اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

غفلت از الله متعال عامل بروز مشکلات بشری است

بلایایی چون کرونا یک امتحان الهی است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سنگان غفلت از اعمال دینی و دل‌مشغولی‌های دنیوی را دلیل گرفتاری های جوامع امروزی برشمرد.

به گزارش سایت آوای سنت مولانا حبیب الله طاهری در گفتگو با خبرنگار ما دنیا را محلی برای آزمون های الهی خواند و گفت: خدای متعال بندگانش را با اسباب متعدد در معرض آزمایش و امتحان قرار می دهد. بیماری کرونا نیز حقیتی جز یک امتحان و آزمایش نیست و در این شرایط بسیار حساس باید دعا کنیم تا باریتعالی همه ما را به مسیری هدایت کند و بتوانیم به توفیق جلب رضایتش نائل شویم. اگر انسان در هنگام نزول بلا و یا امتحان متوجه خالق خود بشود، بلایا تبدیل به رحمت خواهند شد. اما اگر از آنچه که پیش آمده است درس نگیرد، ممکن است اتفاقات بدتری در انتظارش باشد.

وی افزود: انسان به عنوان اشرف همه مخلوقات آزاد آفریده شده است و این قدرت و اختیار را دارد تا بتواند به هنگام وقوع حوادث بهترین و مناسب ترین تصمیم را بگیرد.
یکی از نعمات با ارزشی که خدای متعال به بندگانش عطا نموده فرصت جبران اشتباهاتش است. فرصت اینکه فکر کند که عامل به وجود آمدن مشکلات به چه دلایلی ارتباط پیدا می کنند. اگر مسئله امتحان و آزمون در میان است چه کار باید بکند تا از این امتحان سخت و دشوار سربلند خارج شود.

مولانا طاهری توبه را بهتربن راهکار برای طلب بخشش خواند و در حدیثی به نقل از نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم اظهار داشت: کسی که خالصانه و متواضعانه نسبت به رفتارهای گذشته‌اش ابراز ندامت و پشیمانی کند، به فردی شبیه می ماند که انگار از ابتدا گناه نکرده است. در این باره قرآن کریم بطور واضح به بخشندگی باریتعالی اشاره می کند. یکی از فواید شب این است که بنده نادم و گناهکار با هر زبانی که قادر به تکلم است و با آن احساسی که می تواند نشان دهد، از خالق خود طلب بخشش کند.

امام جمعه اهل سنت سنگان متذکر شد: برخی انسان ها چنین می پندارند که توانایی توبه کردن را ندارند و شخص توبه کننده حتما می بایست دارای قدرت کلام و درک و فهم بالا باشد. لذا فرصت توبه کردن را از خود سلب می کنند. انسان باید بداند که توبه نیاز به مراسم و تشریفات خاصی ندارد. مهمترین مسئله در نیل به توبه، به نیت شخص مربوط می شود. توبه ای که با خلوص نیت و همراه با ندامت باشد، بسیار بهتر و ارزشمند تر از زبان گویا و توانمندی است که درک درستی از عمل توبه ندارد.

مولانا طاهری با بیان اینکه امروز اجتماعات به بیماری همه گیر دچار شده اند تصریح ورزید: اکنون که همه ما در ایام خانه نشینی و کم کاری دنیوی بسر می بریم، بهترین زمان برای مرور اعمال گذشته است. پیش از آنکه زمان سنجش اعمالمان فرا برسد، کلاه قضاوت بر سر گذاشته و به بازنگری گذشته و مرور اشتباهات و خطاهایمان بپردازیم. چگونگی رفتار با والدین، نحوه ادای حق همسر و فرزندان و شیوه برخورد با همسایه ها را در کفه ترازو بگذاریم و ببینیم که چه عملکردی داشته ایم. محاسبه کنیم که چه میزان از حقی که رسول خدا از ما دارد را پرداخت کرده ایم و تا چه حد حق الله متعال را برجای آورده ایم.

این عالم اهل سنت، ملل مختلف را گرفتار مسائل و دل مشغولی های دنیوی توصیف کرد و ادامه داد: در جوامع اسلامی بیماری بی نمازی به اوج خود رسیده است. نسبت به نمازی که وقت آن می گذرد بی تفاوت هستیم. برخی ها مسئله نماز را به چالش کشیده و سعی دارند این تفکر را به جوانان القا کنند که یک انسان همین اندازه که دارای اخلاق پاک و سالم باشد، در نزد الله متعال محبوب خواهد ماند. بسیار اتفاق می افتد که نماز می خوانیم، ولی شزایط آن را کاملا رعایت نمی کنیم و چنین نمازی ناقص است. هستند افرادی که نماز می خوانند، اما زکات مال خود را نمی پردازند. زکاتی که در آن حق یتیم و مستمند قرار داده شده و ادا نمودنش مانند نماز فرض است.

مولانا طاهری تاکید کرد: اگرچه امروز درگیر مرضی ناشناخته شده ایم، لیکن نباید نعمت ها دیگر را فراموش کنیم. انسانی که قدرت تفکر دارد، در حقیقت از قدرت تصمیم گیری برای تعیین سرنوشت آینده اش برخوردار است. پیشرفت های دنیوی باعث شده اند تا پا روی آداب و سنن ارزشمند بگذاریم و براحتی از آنها عبور کنیم. حوادث و اتفاقات گذرا باعث نشده‌اند تا نگرش خوبی در اعمال گذشته خود داشته باشیم و این پیشامد تلنگری است برای اینکه اندکی از گرفتارهای دنیوی را کاهش دهیم.

وی همچنین گفت: در اثر بیماری کرونا تعدادی از هموطنان ما جاندخودشان را از دست داده اند و دعا در حق کسانی که غایب هستند مهم و ارزشمند می باشد. همچنین دعا در مورد عزیزانمان که در راه خدمت به همنوع خود بیمار شده و به سرای باقی شتافتند را فراموش نکنیم. این از دست رفتگان کسانی هستند که فداکارانه برای حفظ سلامتی جامعه کوشیدند و تا لحظه آخر سر تعهدشان باقی ماندند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن