مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

چرایی کاهش محدودیت های کرونایی

کاهش تاب آوری اقتصادی جامعه در شرایط کنونی

آوای سنت : بر اساس اعلام رئیس جمهور در آخرین نشست ستاد مقابله با شیوع کرونا در زمینه کاهش محدودیت های اعمال شده در هفته های اخیر تصمیمات جدیدی گرفته شده است.
بر اساس مصوبات ستاد مذکور، مقرر شده است از شنبه ۲۳ بهمن ماه محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های اقتصادی مراکز خدماتی کاهش پیدا کرده و این مراکز می توانند با رعایت برخی از شرایط بهداشتی مجددا به فعالیت های عادی خود بپردازند.
بر اساس اعلام آقای روحانی علی رغم اتخاذ این تصمیمات جدید، محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های مراکز پرخطر کمافی السابق ادامه خواهد یافت.اما در زمینه آغاز فعالیت بنگاه های اقتصادی تسهیلات جدیدی ایجاد شده است.
تصمیم اخیر رئیس جمهور در شرایطی اتخاذ شده است که بخش قابل توجهی از کارشناسان بهداشتی این تغییر رویکرد دولت را در این مقطع، عجولانه ارزیابی می کنند.
این طیف از صاحب نظران بر این باورند که دولت همانگونه که در ورود به مرحله سخت گیریهای بهداشتی مقاومت کرد، در این مرحله نیز برای خروج از مرحله محدودیت های اجتماعی تعجیل دارد.
این اقدام دولت و رئیس جمهور در شرایطی صورت گرفته است که وزارت بهداشت خبر از آغاز موج دوم شیوع کرونا در روزهای آینده داده است.

اما علت این رویکرد دولت چیست؟
بنظر می رسد تصمیم جدید دولت برای کاهش محدودیت های کرونایی، با توجه به شرایط عمومی اقتصاد کشور اتخاذ شده است.
شرایط کلان حاکم بر اقتصاد کشور در دو سال اخیر باعت وارد آمدن فشارهای معیشتی بر اقشار مختلف شده است. معطل ماندن دولت در پیچ و خم های ادامه برجام و قرار دادن همه تخم مرغ های سپهر سیاست در یک توافقنامه فاقد ضمانت اجرایی،باعث شده است، تحرک داخلی برآی مقابله با شرایط ظالمانه تحریم ها به حداقل کاهش یابد.
این شرایط تاب آوری اقتصادی جامعه برای ادامه قرنطینه را با دشواری مواجه کرده است.
اعمال سیاست‌های محدود کننده اجتماعی و اقتصادی در مواقعی مثل شیوع یک ویروس، زمانی با اقبال مردم مواجه خواهد شد که اقشار مختلف قدرت و توان تاب آوری برای دور شدن از منابع عادی درآمدی شان را برای یک دوره محدود داشته باشند.
با عنایت به تشدید مشکلات اقتصادی جامعه در دو سال گذشته، بدیهی است تداوم محدودیت های اقتصادی در فعالیت های روزمره مردم ایران، لطمات قابل توجهی را بر تداوم حیات اجتماعی اقشار آسیب پذیر وارد خواهد کرد. بر اساس این واقعیات دولت در این مرحله تصمیم گرفته است محدودیت های اعمال شده بر فضای کسب و کارهای خرد را حذف نماید.

عبدالقیوم شکاری
مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل رسانه
منبع:اولکامیز و ترکمن نیوز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن