اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

قرآن معجزه بزرگ الهی

مولوی حنفی:قرآن از جهات مختلف از همه معجزات انبیا کامل تراست

آوای سنت: استاد حدیث حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد شکست کفار را از معجزات قرآن کریم دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولوی عبدالاحد حنفی در جریان نشست علمی و معنوی حوزه علمیه انوار العلوم خیرآباد (در ایام ماه مبارک رمضان) به ایراد سخنانی چند درباره اعجاز قرآن کریم پرداخت و دراین خصوص گفت:  معجزه کارخارق العاده ای است که خدای متعال توانایی انجام آن را به انبیاء عطا می فرماید تا نبوت خود را در نزد مردم اثبات برساند.

 عقل گرایی و معجزات انبیاء

دنیای عقل گرای امروز معجزه را در حیطه محالات می شمارد. غربی ها و پیروان آیین های دروغین هرگز باور نمی کنند که عصایی به شکل مار عظیم الجثه در آید. باور نمی کنند که از میان سنگی دوازده چشمه جاری گردد و یا از لای انگشتان نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم آب سرازیر شود. برخی مسلمانان نیز هستند که تحت تاثیر القائات بیگانگان،کلیات احادیث درباره معجزه را رد کرده و آیات قرآن کریم را بر اساس برداشت شخصی خود توجیه می نمایند.

وی افزود: نقطه انحرافی و اشتباه غربی ها در این است که فعل محال و مستبعد را یکی  می دانند حال آنکه این دو با هم متفاوت هستند. امکان وقوع محال غیر ممکن است و عقل انسان به هیچ وجه آن را نمی پذیرد، لیکن مستبعد کار خارق العاده ای است که می تواند اتفاق بیفتد و به شرط تکرار ، عملی عادی جلوه می کند. مانند تولد نوزاد که همیشه صورت می گیرد و وقوع آن برای ما عجیب وغیرقابل باورنمی باشد.

مولوی حنفی تجمیع و یا از بین رفتن دو فعل متضاد به شکل همزمان را تنها محالات در روی زمین خواند و اظهار داشت: روز و شب هیچگاه همزمان اتفاق نمی افتند؛ چرا که این دو در نقطه مقابل هم قرار دارند. شما هیچ عددی را نمی توانید پیدا کنید که هم زوج باشد وهم فرد، زیرا زوج و فرد با هم متضاد هستند. بنابراین معجزات انبیا الهی گرچه مستعبد هستند؛ ولی جزو محالات نبوده و امکان رخ دادن آنها با وجود عجیب بودن شان وجود دارد.

استاد حدیث حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تاکید کرد: معجزه نیازمند دعوت به مبارزه و مقابله به مثل می باشد.چپزی که مردم عادی از انجام حتی یک مورد آن عاجز هستند. کسی که توانایی انجام معجزه را در خود می بیند،حتما می بایست ادعای نبوت داشته باشد. البته نبوت برای اثبات خود نیازی به معجزه ندارد.در طول تاریخ افرادی بودند که با استفاده از سحر و جادو سعی داشتند به دروغ ادعای نبوت کنند، اما به دلیل عدم توانایی درانجام معجزه هیچگاه به نیت خود نرسیده اند.

جنبه های اعجاز قرآن کریم

مولوی حنفی با بیان اینکه خدای متعال به نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم معجزه قرآن کریم را عنایت فرموده است بیان نمود: قرآن کتابی است که علوم،معارف، معنویات گسترده و قوانین جامعی که یک جامعه متوازن نیازمند آنها است را بیان می دارد، حال آنکه کتب سایر انبیاء از این قاعده مستثنی بوده اند. معجزات انبیا گذشته معجزاتی جسمانی بودند؛ ولی معجزه پیامبر امت اسلامی علاوه بر ساختار جسمانی، دارای معنویت نیز می باشد. معجزات انبیاء گذشته محدود به زمان خاص بودند؛ اما معجزه خاتم پیامبران محدود به زمان خاص نبوده و درهمه زمان معتبراست.

این عالم حوزوی ادامه داد: قرآن کریم در آیات متعدد مخالفان خودش را به مبارزه دعوت کرده و از آنها می خواهد اگر می توانند تنها یک آیه مانند یکی از آیات فرآن کریم بنویسند. کفار قریش تا می توانستند انواع تهمت ها و افترا ها را بر نبی مکرم بستند،با این حال از انجام کارخیلی ساده ای که کتاب آسمانی از آنها خواسته بود عاجز بودند.زیرا قرآن کریم تمام اعتقادات و باورهای شان را به چالش می کشید. این یک بحث حیثیتی برای قبیله قریشی بود که اکثر آنها خودشان را استاد فن فصاحت و بلاغت می دانستند.

هماورد طلبی های قرآن کریم

در زمان حال هم غربی ها به جای وارد ساختن ایراد به محتوای کتاب مسلمانان،اگر می توانند سوره ای کوچک مانند یکی از آیات کلام الهی بنویسند. معنویت، لذت، کشش و جاذبه قرآن کریم برای بشر روی زمین قابل توصیف نبوده و نمی توان با آن به مبارزه پرداخت. انسان مومن از تلاوت کلام الهی خسته نمی شود. این کتاب درباره گذشته و آینده خبر می دهد. زمانی که  پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم مجبور به ترک مکه شد، بازگشت مجدد ایشان به مکان خانه امن الهی قابل پیش بینی نبود؛ اما قرآن کریم وعده فتح آن را داد.

مولوی حنفی خاطر نشان ساخت: کفار جمع شدند تا کار اسلام را یکبار برای همیشه یکسره کنند و ازآن سو خدای متعال سرنوشت را به شکست آنها رقم زد. انقلاب اجتماعی قرآن کریم باعث شد تا جوانان قریش دور نبی مکرم حلقه بزنند. به عنوان عضوی از جامعه اسلامی می بایست قرآن را طوری بخوانیم که انگار برای خودمان نازل شده است. اگر بتوانیم به این حس معنوی برسیم قادر خواهیم بود پیام آیات را مستقیما به قلب بفرستیم. لذتی که به همه لذت های دنیوی برتری دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن