اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

قربانی کردن جزو افضل ترین اعمال است

آوای سنت : استاد حدیث و مدیر دارالعلوم زنگیان سراوان، ذبح و ریختن خون قربانی را بهترین و افضل ترین عمل در موسم عید قربان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالصمد ساداتی طی سخنانی به شرح بیان اهمیت و فضایل دهه اول ذی الحجه بنابر تاکید قرآن و سنت، غنیمت شمردن اوقات و اهتمام در اعمال نیک و صالح برای کسب فیض از برکات و رحمت های الهی گفت: خدای متعال ده روز اول ذی الحجه را چنان فضیلت و برتری بخشیده است که از امروز تا عید قربان به عنوان محبوب ‌ترین ایام اعمال صالح و دارای اجر و پاداش عظیم یاد می شود. آیات ابتدایی سوره فجر به سپیده دم و ده شب آن می پردازد که دلالت بر اهمیت و حرمت دهه اول ذی الحجه دارد و نیز ابن عباس رضی الله عنه از رسول الله صلى الله علیه وسلم چنین روایت کرده است، هیچ ایامی نیست که عمل نیک آن در نزد الله تعالی پسندیده تر از ده روز اول ذی الحجه باشد.

پس باید این موسم طلایی را مغتنم شمرد و علاوه بر قائم بودن بر واجبات با روزه گرفتن، خواندن نمازهای نوافل، تلاوت قرآن کریم، صدقات، ذکر، تسبیح و تهلیل و تحمید به پروردگار تقرب جوییم.

مولانا ساداتی از ادای فریضه حج و انجام قربانی به عنوان عبادات مختص این ایام یاد کرد و اظهار داشت: حج از ارکان و پایه ها دین اسلام و جزو فرایض الهی برای توانمندان قرار داده شده است. مومنین به امید بخشیده شدن به حج می روند. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در این باره بشارت می دهد، هر شخصی که در مناسک حج از گناه دوری کند، مانند آن است که از مادر متولد می شود و حج مقبول، پاداشی جز بهشت ندارد.

از دیگر عبادت های ویژه دهه نخست ذی الحجه ذکر الله متعال است و می طلبد مسلمان در این مدت، پروردگار را سپاس و ستایش کند. عبدالله بن عمر رضی الله عنه به نقل از آن حضرت وایت می کند، هیچ ایامی نیست که عمل صالح در آن محبوبتر از این ایام دهگانه باشد، پس در آنها بسیار تهلیل، تکبیر و تحمید بگویید.

استاد حدیث و مدیر دارالعلوم زنگیان سراوان، روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم ذی الحجه را مختص به قربانی دام خواند و یادآور شد: در غیر این ایام نمی توان قربانی کرد. قربانی از شعائر مهم اسلام به شمار می رود و برای کسی که استطاعت دارد، واجب است. ذبح و ریختن خون قربانی بهترین و افضل ترین عمل عید قربان و آزمایش الهی در عوض ذبح فرزند می باشد که حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام در این امتحان سخت سربلند گردیدند. عملی که مورد رضایت پروردگار قرار گرفت و تا قیامت برای افراد توانمند واجب و دارای فضیلت قرار داده شده است. الله متعال در قرآن کریم ندا می دهد، یاد کنید مرا تا شما را یاد کنم.

مولانا ساداتی روز عرفه مصادف با نهم ذی الحجه را بسیار با ارزش و دارای فضیلت توصیف و در این خصوص عنوان نمود: واقع شدن رکن مهم حج، وقوف در عرفات است که در این روز انجام می گیرد. بنا به فرمایش نبی امت، حج، عرفه است و روزه گرفتن (برای افراد غیر حاجی) در این روز فضیلت زیادی دارد. همچنین بهترین دعا، دعای روز عرفه است. روزه عرفه گناهان را کفاره می کند. حجاج، عبادات را خالصانه و به دور از هرگونه ریا و با مقبولیت به پایان برسانند تا این اجتماع و گردهمایی معنوی برای مسلمانان و جامعه اسلامی موجب بیداری وحدت و شکوفایی قرار گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن