اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ماموستا ثنایی: تغییرات فصول آیینه عبرت ماست

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با امام جمعه سرپل ذهاب

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب تغییر فصل ها را بهانه ای برای بازنگری انسان در رفتار و اعمال گذشته خود برشمرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالرشید ثنایی شروع سال نو را بهانه ای برای تغییر رفتار انسانها بر اساس تغییر فصل و نو شدن گیاهان و نباتات دانست و گفت: روح آدمی با تغییر فصل ها متحول می‌شود و این تحول بنابر فصلی که در آن قرار می گیریم، ممکن است در انسان تاثیرات مثبت و یا منفی برجای بگذارد. به عنوان مثال در فصل پاییز روزها کوتاه می شوند و با سرد شدن هوا و فصل بارش شاهد ابری بودن آسمان در اکثر شش ماهه دوم سال هستیم و این مسئله شور و نشاط را از روحیه آدم ها می گیرد، اما به محض بهتر شدن شرایط و رخت بر بستن سرما طراوت طبیعت انسان را به وجد و شوق در می آورد.

وی در این باره افزود: هر یک از انسانها تحول را به نوعی متفاوت معنی می کنند. برخی در ایام سختی بسیار یاد خدا را کرده و در پایبندی به عبادت از هیچ تلاشی کوتاهی نورزیده و فرصت ها را براحتی از دست نمی دهند، اما همین که از مشکلات رهایی یافته و گشایشی حاصل گردد، گذشته سخت را به فراموشی می سپارند.

گروهی دیگر نیز در ایام فراغت و آسایش، عابد و پرهیزگار می شوند، این گروه از انسان ها به محض حادث شدن مصیبت آرامش خود را از دست داده و پریشان احوال می گردند. عنان از کف داده و روزهای زیادی را در غم و ماتم و عزا بسر می برند، لیکن فصل ها اینگونه نیستند. هر فصلی برای خودش مشخصه خاصی را به همراه دارد و همان چیزی را بر آورده می ‌کنند که از آنها انتظار می رود.

ماموستا ثنایی عنوان نمود: تغییرات فصلی گرچه احوالات جوی را برای مدت کوتاهی تحت شعاع قرار می دهند، اما تغییرات برای بهتر شدن به وجود می آیند و اگر می‌ بینیم زمستان با سوز و سرما همراه است، ثمره آن در بهار نمایان می گردد. همه آنچه که کشاورزان در تابستان برداشت می کنند، محصول بارش باران در زمستان و بهار است، پس تغییرات کمک می‌ کنند تا انسان در بهار شاهد تولد دوباره طبیعت باشد.

کشاورز خوشحال است، چرا که بهترین محصول را درو می کند. دامدار خوشنود است، چون می تواند برای دام هایش اندوخته مناسبی را فراهم نماید. بار دغدغه معیشتی از روی دوش دولت کم می شود، زیرا فراورده‌ها به میزان قابل توجهی افزایش میابند.

امام جمعه اهل‌سنت سرپل ذهاب یادآور شد: از زمان خلقت زمین نظم طبیعت هیچگاه دچار تغییر معکوس نشده است. هیچ وقت در وسط گرمای تابستان برف نباریده و یا در چله زمستان گندم و جو برداشت نشده است. در روز خورشید بر پهنه زمین و آسمان تابیده و شب هنگام تاریکی بر فراز گیتی سایه گسترده است.

طبیعت همیشه وظایفش را به نحو احسن انجام داده و آنکه از انجام وظایفش کوتاهی می ورزد، ما انسانها هستیم. فصل ها به دنبال هم می آیند تا به حیات زمین دوام و قوام ببخشند، ولی انسان قدر داشته هایش را نمی داند و به محض جمع کردن اندکی مال و مکنت خود را بهتر از دیگران تصور کرده و جایگاهش را از سایرین متمایز می گرداند.

ماموستا ثنایی با بیان این مطلب که پیشرفت های دنیوی باعث دوری انسان ها از خویشتن و از معنویات شده است، اظهار داشت: همه ادیان الهی دارای کتاب هستند، اما همانگونه که پیروان مسیح و یهود از اصل خود فاصله گرفته اند، متاسفانه مسلمین هم دیگر آن ارادت گذشته را نسبت به کتاب شان ندارند.

زمانی بود که خواب و بیدار ما بر طبق قرآن و سنت انجام می شد، اما امروز حتی در انجام واجب ترین واجبات کوتاهی می کنیم. در گذشته بخشش و انفاق جزو برنامه های زندگی مسلمانان بود، ولی به هر میزان که امکانات بهتر شدند، فاصله ما از مساجد و مکاتب از روز به هفته و از هفته به ماه رسیده است!

اهداف مسلمانان صدر اسلام برای رسیدن به درجه بالای تعالی بود. ما به عنوان پیروان مکتب الهی از این آرمان مقدس فاصله گرفته و همه هدفمان زندگی بهتر و تامین آتیه مناسب برای فرزندان است. دیدن مرگ و میر اطرافیانمان تبدیل به عادت شده و مرگ را لایق دیگران و زندگی در رفاه را لایق خود می پنداریم.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: یکی از ایرادت بزرگ در ما مسلمانان به کوتاهی در روش تربیت فرزندانمان برمی گردد. برای تربیت فرزند ابتدا می بایست خود عامل به انجام دستورات قرآن کریم و عمل به اجرای سنت رسول گرامی صلی الله علیه واله وسلم باشیم. اگر در انجام فرایض دین ثابت قدم بوده و شیوه زندگی خود را به طریقه سنت نبی مکرم اسلام درآوریم، مطمئنا فرزندان ما نیز از آنچه که می بینند و می شنوند الگو برداری کرده و برای حفظ شان و اهمیت جایگاه والدین شان در جامعه از رو آوردن به کارهای خلاف اجتناب خواهند کرد. مسئله ای که تاریخ نیز آن را ثابت کرده است، پس ابتدا باید خود مامور به انجام اوامر الهی باشیم و سپس از فرزندان بخواهیم آن گونه زندگی کنند که از آنها انتظار می رود.

بسیار امید می رود با ریشه کن شدن بیماری کرونا و بازگشت جامعه به شرایط عادی در سال جدید، شاهد رونق و شکوفایی بیش از پیش دین و حضور گسترده جوانان در مساجد و مکاتب دینی باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن