مذاهب و خطبه ها

آسیب های آفت حسد برای مزرعه وجود انسان

آوای سنت: استاد برجسته مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون سه صفت ربوبیت، ملک و الوهیت باریتعالی را مامن پناه از شر شیطان دانست.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالله امیری با ویرانگر دانستن آفت های حسد، با استناد به آیه قرآن کریم بهترین مامن جهت پناه بردن از شر آن را رجوع به بارگاه الهی خواند و گفت: حسد مهلک‌ترین بیماری روحی و قلبی است.

اولین گناهی که در آسمان‌ ها انجام گرفت، حسد بود که خودش را به شکل غرور نشان داد و اولین گناهی که در دنیا انجام گرفت نیز درباره حسد بود که در غالب قتل ظاهر شد.

چشم حاسد از کمال و جمال محسود کور و زبانش گنگ می‌ شود. کسی که با حسادت زندگی کند تمام اعمالش بر باد رفته و ایمان در او را تضعیف می گردد تا جایی که کم کم در وجودش کمتر اثر پیدا می کند. ایمان کامل و حسد هرگز در یک قلب قرار نمی گیرند. حاسد همیشه در رنج است و عمر طولانی نمی کند.

مولانا امیری به نقل از شاه عبدالعزیز محدث(ره)دهلوی در تفسیر عزیزی اظهار داشت: خداوند متعال برای پناه بردن از وساوس شیطان به سه صفت ربوبیت، ملک و الوهیت خود اشاره می کند. بدین معنا که از صفت شیطان به صفت باریتعالی پناه ببریم.

شیطان بعنوان بزرگترین دشمن انسان دائما می کوشد تا ما را از راه شهوت، غضب و از راه عقیده به انحراف بکشاند، اگر شیطان از راه شهوت قصد فریب داشت به صفت ربوبیت خداوند پناه ببرید و اگر از مسیر غضب وارد شد به صفت ملک او تعالی رجوع نمایید و چنانچه خواست عقیده را بفریبد، صفت الوهیت باریتعالی حافظ بنده اش خواهد بود.

استاد برجسته مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون افزود: خدای متعال به فرشتگانش عقل بدون شهوت، به حیوان شهوت بدون عقل و به انسان هر دو مورد را داده است، اگر عقل انسان بر شهوت غلبه کند مقامش از فرشتگان هم بالاتر می‌ رود، لیکن اگر شهوتش غالب باشد از حیوان پست‌تر می‌گردد.

در دنیا بزرگ‌ترین فتنه‌ درباره فریب شیطان از راه شهوت اتفاق افتاد و اولین فتنه، قتل حضرت هابیل به حساب می آید که توسط قابیل صورت گرفت. این فریب شیطان از راه شهوت الفرج بود. شیطان لعین در جایی دیگر از راه شهوت وارد شد و قوم صالح علیه السلام را هلاک کرد، پس شهوت چنان فتنه‌ مهلکی است که از شهوت‌ پرستی یک فرد، قومی هلاک شده و به فنا می رود.

مولانا امیری یادآور شد: بدبخت ‌ترین شخص از امت ‌های گذشته فردی بود که شتر حضرت صالح علیه السلام را کشت و بدبخت ‌ترین شخص از این امت همان شخصی است که حضرت علی رضی الله را شهید کرد. بهترین را علاج دفع وسواس ابتدا این است که اصلا آن را به روی خود نیاوریم و دوم اینکه به دامن امن الهی پناه ببریم.

حافظ ابن کثیر در تفسیر خود از جن و انس به عنوان دو دشمن انسان نام برده است. جن در وجود انسان وسواس ایجاد می‌کند و دشمن انسانی بوسیله گفتگو و حرف ‌های بیهوده شخص را به شبهه می ‌اندازد.

این چهره شاخص اهل سنت بوچ تاکید ورزید: علاج دشمن انسی در وهله نخست حسن خلق و سپس جهاد بر علیه او است، لذا اگر دشمن کسی با حسن خلق کنار نیامد باید با او جهاد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن