مذاهب و خطبه ها

اختلافات فقهی در میان امت اسلامی امری طبیعی است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرعباس طی سخنانی به مسئله وحدت اسلامی و موضوع اقتدا به امامت نماز پیروان سایر مذاهب اسلامی پرداخت و گفت: وحدت و همبستگی مسلمانان یک اصل است که پیروان و علماء همه مذاهب باید برای آن تلاش کنند. اختلافات فقهی در میان مذاهب مختلف اسلامی امری طبیعی است ، اما این اختلافات نباید به سمتی سوق داده شود که اشتراکات را کمرنگ کند.

شیخ قتالی تاکید کرد: ما اهل سنت و جماعت هستیم، بدین مفهوم که همه فرق و مذاهب اسلامی را جزیی از جماعت مسلمانان می دانیم. بسیاری از مرزبندی ها و اختلافات مذهبی ریشه در مسائل تاریخی دارد. در برخی مواقع اختلافات سیاسی باعث مرزبندی ها شده اند و درپاره ای دیگر ظلم هایی بوده که علیه پیروان یک مذهب صورت گرفته است و ریشه در اصل دین ندارد.

شیخ قتالی یاد آور شد: شیعه پشت امام سنی و نماز خواندن سنی پشت امام شیعه امری مجاز است و هیچ استناد فقهی نداریم که مسلمانان را از خواندن نماز در پشت سر امامی از مذاهب دیگر منع کند. اگر شرایط قانونی و زیرساختی فراهم شود آماده برگزاری نماز جمعه مشترک میان شیعه و سنی هستیم. ایران سرزمین تساهل مذهبی بوده است و تا قبل از ظهور صفویان، سنی و شیعه در نماز به هم اقتدا می کردند و اکنون هم می توان این تجربه را تکرار کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن