مذاهب و خطبه ها

در تقسیم اموال به وارثین به صورت عادلانه عمل شود

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی عبدالکریم علی بائی درسخنان پیش از خطبه ۹۸/۰۹/۲۹ با تبیین و تشریح آیات میراث گفت: میراث حقی است که خداوند متعال آن را تعیین کرده و برای هر فرد نصیبی را مشخص و معین فرموده وهیچ کس حق کم و زیاد کردن در آن را ندارد.

وی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام افزود: هرفردی که ارث یکی از وارثین را به ظلم تصاحب کرده وبه او تحویل ندهد خداوند متعال او را از میراثش در جنت محروم خواهد کرد. لذا وظیفه بزرگان وارثین است که حق هریک از وراث را طبق دستور قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم تقسیم کرده وبه آنها تحویل دهند.

مولوی علی بائی با تاکید برحقوق بانوان درجریان تقسیم ارث متذکر شد: درباره حق دخترها و خانم ها باید ازخداوند متعال ترسید و نباید به آنها ظلم ورزید، زیرا بانوان نسبت به مردان ضعیف ترهستند. پس باید حقوق شان به طور دقیق محاسبه شده و به آنها تحویل داده شود.هیچ یک از ورثه ها اجازه ندارند که از ماترک میت و متوفی بدون اجازه دیگر وارثان بهره مند گردند. ضمنا نباید به خاطر حرف بقیه در تقسیم میراث تاخیر شود، بلکه باید بعد از مراسم تعزیه داری کلیه مال میت بین وارثین تقسیم شود.

مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد نسبت به مال یتیم اظهار داشت: اگر یتیمی تحت سرپرستی و کفالت ما است باید نسبت به او و ثروت و دارایی اش نهایت توجه را داشته باشیم. اسلام به سرپرست یتیم اجازه داده که مال و دارایی او را با مال خود مخلوط کند، اما شرط مهم آن است که با مدیریت صحیح از پایمال کردن مال یتیم جلوگیری بعمل آورد.

در قرآن کریم آمده است، افرادی که مال فرزند یتیم و صغیر را به ظلم مال خود گردانند حقیقتاً آتش جهنم را برای خود خریداری می‌ کنند. هرفرد ازما باید نسبت به حقوق یتیم تحت تکفل خود خداترسی و مدیریتی درست و صحیح داشته باشیم و وقتی که آن یتیم به سن بلوغ رسید اموالش را به طورکامل همراه با سود آن تحویل دهیم. بنابراین در زمان حیات خود درکارهای خیریه وعام المنفعه سهیم شده و این کار را با وصیت به بعد از وفات خود موکول ننمایید.

مولوی علی بادی دربخش دیگری ازسخنانش با اشاره به شب یلدا و مراسمات و رسوماتی که بین مردم عرف شده است بیان نمود: درمتون اسلامی چیزی به عنوان شب یلدا و مراسم آن وجود ندارد، بلکه یلدا درمراسم وعقاید مجوسی ها جایی دارد. آنها آن شب را تولد میترا و بعنوان الهه خود دانسته ضمن و جشن می گرفتند.

یلدا برطبق برخی عقاید نماد تاریکی و ظلمت بود. ازاین رو مجوسی ها با اجتماع، روشن کردن آتش و جشن گرفتن بر تاریکی و ظلمت غلبه می کردند. بنابراین با بررسی متون دینی مشخص می شود احترام و توجه به شب یلدا از شعائر و خصوصیات غیرمسلمانان بوده است.

امام جمعه مشهد ریزه همچنین تسریح کرد: برهرفرد مسلمان لازم و ضروری است که شعائر دینی و مذهبی را تعظیم نموده و به آن ها احترام بگذارد. فرد مومن باید ازعقاید پوچ وغیراسلامی پرهیز کند. خداوند متعال به امت اسلامی فرمایش می دارد، به طور کامل در دین اسلام داخل شوید و ازخرافات، بدعات و پیروی از دستورات شیطان پرهیز کنید. نبی مکرم ارشاد فرموده است، هرکسی رفتار و کردار قومی دیگر را اختیار کند ازجمله آنها به حساب آمده و با ایشان محشورخواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن