عمومی

اجلاس کوالالامپور و دیپلماسی بدوی عربستان

در اجلاس چه مباحثی مطرح شد؟

آوای سنت؛ (ترجمه) :اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ که روز پنج شنبه آغاز شده بود و به مدت سه روز ادامه یافت , از دو جهت قابل توجه بود:

نخست؛ آنچه در این اجلاس گفته شد… اگرچه بیان اراده بود، اما زمان مشخص خواهد کرد که آیا در آینده عملی خواهد شد یا خیر.

ثانیا؛ تلاش پادشاهی عربستان سعودی از طریق اعمال فشار برای کاهش مشارکت در اجلاس و بی ارزش نمودن آن.

 

اجلاس کوالالامپور؛ قبل از ادامه و سطح پیشرفته تر مکانیزم سه جانبه ترکیه، پاکستان و مالزی است که پیشتر تشکیل شده بود. تلاش سعودی ها برای ممانعت از برگزاری اجلاس , باعث محدودیت مشارکت گردید. مشارکت پاکستان در سطح وزیرخارجه و امتناع اندونزی از مشارکت باعث شد تا این اجلاس این بار شکل “اجلاس پنج‌گانه” را به خود بگیرد. قطر و ایران در میان شرکت کنندگان جدید بودند.

رهبرانی که به ایراد سخنرانی پرداختند ، با مطرح کردن موضوعات حیاتی , دردهای کنونی جهان اسلام را بیان نمودند. اظهارات آنها بسیار فراتر از سازمان کنفرانس اسلامی بود .

در اجلاس چه مباحثی مطرح شد؟

سخنرانی های رهبران در افتتاحیه اجلاس , فوق العاده بود. در طول اجلاس هم , سخنرانی هایی که انجام شدند همین گونه بودند.

اظهارات حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در مورد اوضاع در جهان اسلام به طور کلی شناخته شده است. در اینجا بخش هایی از سخنان ماهاتیر محمد در افتتاحیه اجلاس آورده می شود:

  • امروز مسلمانان و اسلام با تروریسم و مدیریت ​​نامناسب حکومتی برابر شمرده می شوند. اگر وضعیت فعلی خود را صادقانه ارزیابی کنیم ، باید بپذیریم که دین ما در معرض تهمت و توهین قرار دارد.
  • مسلمانان تمدنهای پیشرفته ای در تاریخ ایجاد کردند و آموزه های اسلام را به جهانیان اشاعه دادند. اما امروز ما احترام جهان را از دست داده ایم. ما دیگر نه منبع علم هستیم و نه الگوی تمدن بشری.
  • فروپاشی تمدن اسلامی از اواسط قرن ۱۵ آغاز شد. در آن زمان ، مسلمانان از مطالعه دانش خارج از علوم اسلامی چشم پوشی می کردند. علمای اسلامی با تفسیرهای مختلف مذهبی ظهور کردند. در نتیجه آن , جریانات مختلف در تعارض با یکدیگر پدیدار شدند.
  • امروز ، هیچ کشور مسلمان بعنوان یک کشور پیشرفته شناخته نمی شود. این کشورها علیرغم تمام ثروت خود در طبقه در حال توسعه قرار دارند. متأسفانه این کشورها ضعیف هستند و برای محافظت از امت اسلامی توانایی لازم را ندارند.
  • خداوند در قرآن کریم تأکید می کند که او تنها در صورت تلاش ، به مسلمانان کمک می کند. آیا ما این کار را می کنیم؟ بله ، شاید ما کاری که می کنیم را جهاد فرض می کنیم ، اما جهاد ما شامل مواردی است که خداوند ما را از آن نهی کرده است. قرآن به وضوح کشتار را منع می کند ، اما مسلمانان بدون تبعیض یکدیگر را می کشند. آیا این است جهاد برای اسلام ؟
  • هیچ یک از مهمترین اختراعات قرن گذشته توسط مسلمانان صورت نگرفت. ما اکنون از همه این اختراعات استفاده می کنیم. این بدان معنی است که ما به کشورهایی وابسته ایم که توانایی های آنها منجر به پیشرفت شده است.

همانطور که می دانید ما مکانیسمی به نام سازمان همکاری اسلامی داریم. هیچ کس نمی داند یا نشنیده که این مکانیسم تاکنون چه نقش هایی اجرا کرده است. هیچ بنده خدایی نیست که بداند این سازمان غیر از برگزاری جلسات دوره ای چه کاری انجام می دهد. تنها چیزی که از این جلسات به جا می ماند چیزی بغیر از صدای خوش یک ساز دهنی که گوش ها را نوازش می دهد نیست.

در حالی که سازمان کنفرانس اسلامی و سازمانهای مشابه , به سازمان های حفظ وضع موجود تبدیل شده اند طوری که کشورهای مسلمان را که می خواهند کاری انجام دهند را محدود می کنند ،در اجلاس کوالالامپور نیز کسانی که در سخنان خود خواهان اقداماتی جدید شدند بلافاصله با عکس العمل حافظان وضع کنونی مواجه شدند. در حالی که برای بیان مشکلات مزمن جهان اسلام , لزوم تشکیلات دیگر کاملاً مشهود می باشد ، اقدامات خرابکارانه طرفداران وضع موجود نیز اجتناب ناپذیر بود. پادشاهی سعودی با دیدن این اجلاس به عنوان جایگزینی برای سازمان همکاری اسلامی ، تلاش کرد تا مشارکت در این اجلاس را محدود کند. خود سلطان عبدالله شخصا با ماهاتیر محمد بصورت تلفنی صحبت کرد. دبیر سازمان همکاری اسلامی نیز با صدور بیانیه ای گفت: برگزاری اجلاس یا جلساتی در خارج از سازمان همکاری اسلامی به نفع امت اسلامی نخواهد بود.

رسانه های خبری عربستان سعودی , ایران , ترکیه و قطر را بعنوان “مثلث شرارت” توصیف کرده و اعلام کردند که هدف اصلی از برگزاری این اجلاس , نجات ایران از تحریم ها و سوء استفاده از مسئله فلسطین می باشد, و به این صورت این رسانه ها , دیدگاه پادشاهی عربستان را به نمایش گذاشتند.

انتهای مطلب

منبع

 

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن