حقوق زنان در اسلاممذاهب و خطبه ها

ضرورت رعایت حقوق زنان در جامعه

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد، وجود تبعیض میان افراد، بکارگیری زن بعنوان کالا و تسلط قوی بر ضعیف را دلیل بر نبود معیارهای ارزشی در یک جامعه دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی غیاث‌الدین سلطان زاده طی سخنان مراسم پیش از خطبه نماز جمعه خیرآباد در تبیین نعمت های بیشمار خداوند گفت: برای هر نعمت، شکری لازم و برترین نعمات، اسلام، قرآن، ایمان و بعثت پیامبران هستند. با مطالعه دقیق تاریخ در میابیم بهترین ایام حیات بشر، زمانی بوده است که پیامبران در بین مردم حضور داشته‌اند. جامعه‌ ای که پیامبر صلی الله علیه و سلم در آن مبعوث گردید، غرق در جهل و نادانی بود و از نظر باور و عقیده با یک اجتماع مرده تفاوت چندانی نداشت. اگر در یک جامعه خرافات رایج باشد با وجود ادعای مردم مبنی بر داشتن ارزش و تمدن باز هم آن کانون اجتماعی مرده قلمداد می شود.

مولوی سلطان زاده، وجود تبعیض میان افراد، بکارگیری زن بعنوان کالا و تسلط قوی بر ضعیف را دلیل بر نبود معیارهای ارزشی در یک جامعه دانست و افزود: امروز در فضای مجازی از ارزشی بودن جوامع در پیش از اسلام سخن بسیار گفته می‌ شود، از بزرگترین و مجهزترین ارتش ها مطالب زیادی نشر می گردد. مباحث کشورگشایی شاهان به علاقه برخی کاربران تبدیل شده است، لیکن باید بررسی شود که مردم آن جوامع چه احوالی داشتند! پادشاهان در جای خدا نشسته و مردم را نوکر خود می خواندند. حقوق ها یکسان پرداخت نمی‌ شد و عدالت از معنا و مفهوم واقعی به دور بود.

مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد، مقصد بعثت پیامبر صلی الله علیه و سلم را کامل کردن اخلاق توصیف کرد و افزود: آن حضرت در اجتماعی زندگی می کرد که در آن اثری از انسانیت نبود، پس اخلاق، صداقت، امانت ‌داری را گسترش داد و مردم را به مرتبه‌ای رساند که ارزش آنها از ملائک بیشتر شد. دین متشکل از اعتقادات، عبادات، اخلاقیات، معاملات و معاشرات می باشد، لیکن با وجود همه‌ تاکیدات بر نماز نباید فراموش کرد که نماز همه دین نیست و بخشی از آن را تشکیل می دهد. اخلاق نیز مانند نماز بسیار مهم و سفارش شده است. خدای متعال به پیامبر صلی الله علیه و سلم می‌فرماید، اگر ترحم و نوع دوستی ‌و شفقت و اخلاق در تو خوب نبود، یارانت می‌گریختند. امروز جامعه از اخلاق که بخش اعظم دین است، خالی‌ می باشد.

مولوی سلطان زاده در این رابطه اظهار داشت: مردم مکه آن حضرت را پیش از نبوت با دو خصلت راستگویی و امانت‌داری می‌ شناختند. شخصی که هیچ گاه حرف زشت نگفت و کسی از اهل مکه، دروغ و خیانت را از ایشان ندید. مردمی که روزی همدیگر را می‌کشتند تبدیل به انسان هایی شدند که یک وعده طعام را به هفت خانه می‌ بردند و در نهایت همان طعام به خانه‌ اول برمی‌گشت. آنها از کلام پیامبر شنیده بودند شنیده بودند که اگر کسی سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد از ایمان تهی خواهد بود. در عصر حاضر و در دورانی که مصادیق فتنه از هر سو سرازیر می شوند، نجات امت در گروه اطاعت از منش و رفتار نبی مکرم اسلام است و همگی باید در عبادت و رفتار و اخلاق آن حضرت را الگوی حقیقی خود بدانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن