اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

فضایل شب نیمه شعبان

آوای سنت: مدیر مدرسه دینی سراج الدین گلستان برائت را شب درخواست نیاز وطلب مغفرت از گناهان و کلید درهای سعادت عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، قربان محمد آخوند کسلخه طی سخنانی به مناسبت فرار رسیدن نیمه شعبان، دعا و بلند کردن دست نیاز و طلب حاجت و مغفرت بسوی رب متعال نیاز را روزمره هر انسان مسلمان دانست و گفت: اظهار عجز و اعتراف به ناتوانی به بارگاه باریتعالی و حاجت طلبیدن از خصوصیات یک انسان مخلص حقیقی، مومن و متعهد می باشد. پس هر بنده ای که به خود مغرور شده و طلب حاجت را برای خود کسر شان بپندارد بنا به فرموده قرآن کریم به داخل جهنم رانده خواهد شد. این همان غروری است که باعث شد شیطان ملعون از درگاه متعال طرد شده و خود بهتر از هر کسی می داند که چه سرانجام شومی انتظارش را می کشد، لذا خویشتن را از این مسیر دوری نگه داشته و از دعا برای عاقبت بخیری و کسب معیشت حلال کم نگذاریم، زیرا که خدای متعال از احسان و بخشش به بندگانش خسته نخواهد شد.

همواره بهترین دعاها را بزبان آورده و در هنگام خشم و عصبانیت هرگز بر علیه کسی و خصوصا در حق فرزندان و اهل منزل دعای بد نکنیم، چون اگر در لحظه استجاب تبدیل به کلام شود ممکن است ستون یک زندگی سالم را از هم بپاشد.

آخوند کسلخه دعا را مغز همه عبادات خواند و به نقل رسول گرامی اسلام افزود: ناتوان ترین شخص کسی است که از خدای خود چیزی طلب نکند. عزتمندی، ابرو داری، دفع بلایا و سالی پر محصول با دعا امکان پذیر هستند. اکنون که به نیمه شعبان و شب برائت رسیدم. دعا و تضرع برای بخشیده شدن گناهان بهترین توشه و عمل برای تمام امت است. این شب فضائل زیادی دارد. همچنین اسامی کسانی که در طول سال آینده می بایست ملک الموت را ملاقات کنند بر روی لوحی نوشته شده و به وی تحویل خواهد گردید.
یکی از فلسفه های نیمه شعبان روزه داری مسلمین است. نبی مکرم اسلام طی این ایام بسیار روزه می گرفت تا در زمان لحظه نوشته شدن تقدیر برای ایشان روزه دار باشد.

مدیر حوزه علمیه قرنجیک، شب برائت را لحظات گشایش درهای رحمت آسمان خواند و یادآور شد: باریتعالی هیچ بنده ای را که در نیمه شعبان دست نیاز به درگاهش بلند کند، ناامید نخواهد کرد. دعای سحر کلید گشایش سعادت بشر است. آستین ها را بالا بزنیم و برای تقدیر خود از درگاهش بطلبیم. حضرت جبرئیل درباره این شب گفته است، در شب برائت بیشماری درهای رحمت و مغفرت بروی مومنین گشوده شده و جمیع امت مسلمان به جز جادگران، طالع بینان، افراد کینه جو، شرابخواران، اهل زنا، ربا خواران، سخن چینان، شخصی که از حال همسایه اش غافل است و کسانی که حرمت والدین شان را نگه نمی دارند، بخشیده خواهند شد. مخصوصا در مورد عمل قبیح زنا مراقبت زیادی بخرج دهیم. چشم ها را از نگاه کردن به نامحرم برحذر داشته و از دست دادن به ایشان خودداری ورزیم. برخی از مردم با خویشاوندان نامحرم خود دست می دهند که این عمل گناه است.

کفار شبکه های ماهواره ای را به میان ما آوردند تا رابطه با نامحرم را عادی جلوه دهند و برای جوانان احتمال افتادن در دام فتنه هایشان می رود. فضای مجازی را می توان به هر طریق استفاده کرد و مراقبت کنیم که منجر به ارتباط با نامحرم نشود. قلب ها را از کینه خالی نگه داریم. اختلافات اجتناب ناپذیر و جزو طبیعت زندگی هستند. اختلاف نظرها را به دشمنی تبدیل نکنیم و به فرموده قرآن کریم بدی را با بدی پاسخ ندهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن