مقالات و یادداشت ها

یادگاری مقدس از دورانی کهن

مرمت کامل قرآن تاریخی نگل به اتمام رسید

آوای سنت : کم پیدا می‌شود کردی که از او درباره جاذبه‌های گردشگری کردستان سوال کنید و او در حرف‌هایش روستای نگل (نوگل) را از قلم بیندازد و نگوید که روستایی هم هست در ۶۵ کیلومتری سنندج که به دیدن می‌ارزد و نه‌تنها قرآنی تاریخی دارد، بلکه آب و هوایش هم رویایی و طبیعتش بکر است.

 و از آنجا که در دره‌ای واقع شده هوایش همیشه خنک است و بس که درخت دارد زمینش با آفتاب تند و خشکی غریبه است و مردمش همیشه منتظرند که مسافری از راه برسد تا مهربانانه جلو بروند سلامش کنند، حالش را بپرسند و دعوتش کنند تا با آنها یک استکان چای بخورد یا قرآن‌شان را ببیند یا افسانه پیدا شدن قرآن‌شان را بشنود که چطور سال‌ها پیش وقتی چوپانی گوسفندانش را برای چرا برده بود گلی عجیب و زیبا دید که وسوسه‌اش کرد آن را بچیند و…

نه، امکان ندارد هیچ کُردی از جاذبه‌های استان کردستان بگوید و یادش برود درباره نگل و مهمان‌نوازی مردمش حرف بزند.

نگلی‌ها می‌گویند وقتی چوپان گل را از دل خاک بیرون کشید، صندوقچه‌ای که زیر گل بود نمایان شد. او صندوقچه را گشود و داخلش همان قرآنی را دید که امروز مهم‌ترین جاذبه گردشگری نگل است.

تمایل مردم جهان برای سفر به شهرهای مختلف در چند دهه اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. در حالیکه افراد زیادی با هدف تجارت و یا حضور در مجامع و همایش های مختلف سفر می کنند، افراد بسیار دیگری نیز در اوقات فراغت و با هدف سرگرمی، آشنایی با فرهنگ های مختلف و بسط و پیگیری علاقه مندی های خاص خود سفر می کنند. اما دقیقاً چه عناصر خاص و مشخصی وجود دارند که موجب جذابیت یک شهر برای گردشگران می شوند؟ لازم است بدانیم  که گردشگری عنصر بزرگ دنیای مدرن است و این صنعت به عنوان بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا شناخته می شود.

در ما بین انواع و اقسام گردشگری ها، گردشگری روستایی، یکی از شاخه‌های بااهمیت در صنعت گردشگری است که بحث‌های زیادی را در محافل مختلف به خود اختصاص داده است. گردشگری روستایی یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند علاوه بر منافع اقتصادی، زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی را نیز در بر بگیرد.

شناخت و بررسی اثرات گردشگری و مدیریت آن در مناطق روستایی، نقش مؤثری در توسعه پایدار گردشگری و نیز پایداری اجتماعات محلی خواهد داشت. بنابراین در حال حاضر که توسعه گردشگری روستایی تا حدودی در دستور کار برنامه‌های توسعه کشور قرار گرفته، تقویت مبانی و آشنایی با تجربیات جهانی ضروری است و در روند توسعه تأثیرگذار خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن