مذاهب و خطبه ها

قول صحیح در مورد حضرت خضر و حضرت لقمان چیست؟

آیا اینها پیغمبر هستند یا ولی یا حکیم؟ و آیا حضرت خضر الآن زنده هستند یا خیر؟

آوای سنت : به نقل از سیوطی در تفسیر الدر المنثور  و صاحب تفسیر البغوى ابن شاهین گوید : چهار نفر از پیامبران زنده اند دو نفر در آسمان که عیسی و ادریس و دو نفر در زمین که خضر و الیاس هستند . { حقی  ۳ / ۱۴۶ و ۷ / ۴۰۰  و بحر العلوم . ۸ / ۲۷ } .

در نبوت حضرت خضر اختلاف است که جمهور علماء و بسیاری از مردم می گویند : نبی است و گروهی می گویند : ولی و بنده صالح است .  و اینکه زنده است یا خیر میان فقها و علما اختلاف است که جمهور می گویند : زنده است و هر سال با الیاس در موسم حج با هم ملاقات می کنند  . { حقی  ۷ / ۴۱۸ و بحر العلوم . ۸ / ۲۷  و کشف الأسرار و عده الأبرار  ۱ / ۴۳۳۸  و زاد المسیر ۴ / ۲۳۸ } .

و در مورد حضرت لقمان  اختلاف است که آیا نبی است یا ولی و عبد صالح ؟ اکثر علما و بزرگان دین از جمله سعید بن المسیب ، مجاهد  ، قتاده و …  بر این قولند که ایشان ولی و عبد صالح بوده و خداوند بر او وحی نفرستاده است و نبی نیست و عکرمه و … می گویند که : نبی بوده است . اما ترجیح قول اکثر علما است که نبی نبوده است .      

{  الطبری ۲۰ / ۱۳۴ و ابن کثیر ۶ / ۳۳۳ و  البغوی۶ / ۲۸۶ و زاد المسیر ۵ / ۱۰۵. و بحر العلوم ۳ / ۳۷۰ و تفسیر اللباب ۱۳ / ۱۹ و النکت والعیون ۳ / ۳۳۴ و … .}

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن