اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ماموستا ثنایی:نماز جمعه فرصت قرب الهی است

آوای سنت: امام جمعه سرپل ذهاب نماز جمعه را عید مسلمانان و فرصت رسیدن به قرب الهی دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا حاج ملا رشید ثنایی در جریان افتتاح مسجد جامع جدید اهل سنت سرپل ذهاب، از روز جمعه بعنوان عید هفتگی مسلمانان یاد کرد و گفت: عملیات ساخت مسجد جامع جدید اهل سنت سرپل ذهاب در پس از زلزله سال نود و شش در دستور کار هیئت امنا قرار گرفت و ما امروز توفیق یافتیم تا این مکان را که تماما با همیاری خیرین بنا شده است به افتتاح برسانیم. این مسجد در سه بخش همکف و بالکن طراحی شده است که طبقه زیرین آن در اختیار بانوان قرار دارد. مسجد جامع قدیم اهل سنت شهر به دلیل صدمات وارد در زلزله اخیر غیر قابل استفاده شده بود و ما نماز جمعه را طی مدت اخیر در مکانی کوچکتر برگزار می کردیم، لیکن اراده عموم بر این بود که مسجد جامع جدید هر چه زودتر به مرحله بهره برداری برسد.

ماموستا ثنایی جمعه را فرصتی برای بازنگری به گذشته کوتاه مدت خواند و اظهار داشت: با وجود اشاره به اهمیت جمعه در کتاب های مختلف و احادیث شریف اهمیت این روز هنوز هم آنطور که باید و شاید در میان برخی امت جا نیفتاده است. قرآن کریم به بیان درباره جایگاه ارزشمند روز جمعه پرداخته و از مسلیمین می خواهد هرگاه که روز جمعه فرار می رسد به شوق در آمده و برای رسیدن جایگاه نماز جمعه شتاب بخرج دهند، لذا وعده باریتعالی است هر مومن که در این روز استحمام کرده و خود را آماده رفتن به نماز کند به اندازه قطرات آبی که از بدن فرو می ریزد از گناهانش بخشیده شده و به قرب الهی نائل می آید. همچنین به شمار سنگ ریزه هایی که شخص مسلمان در طول مسیر از رویشان عبور می کند به وی ثواب و پاداش می رسد. انسان ذاتا در دراز مدت مسائل و اشتباهات گذشته را به فراموشی می سپارد و چه خوب است که پیش از فراموش کردن اعمال ناپسند، استغفار و در صورت لزوم جبران آنها را برجای آوریم.

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب با تاکید بر استمرار اذکار و صلوات در روز تعطیل آخر هفته یادآور شد: صلوات را باید همیشه و در همه حال بزبان آورد. صلوات کلیدی است که ارتباط شخص مسلمان با نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و اصحاب مکرم ایشان را به درجه اکمل می رساند. گرچه ما زمان صدر اسلام را ندیدیم، اما صلوات مفهوم ارادات و محبت قلبی ما به آن بزرگواران را می رساند که در راه اعتلای دین مشقت های فراوانی را به جان خریده و ما را مدیون شجاعت ها و رشادت های خود ساختند، پس باید جمعه و همه ایام هفته را قدر دانسته و پس از هر نماز و حتی در حین انجام کارهای فردی از اذکار و صلوات غافل نمانیم.

ماموستا ثنایی مصلاهای جمعه را مکان تقویت و تحکیم وحدت امت اسلامی برشمرد: انجام دعا برای قبول طاعات و عبادات و دیدار اقشار مسلمان با یکدیگر از مواهب این روز به حساب می آید. در لحظه قرائت خطبه جمعه فکر خود را از تعلقات دنیوی جدا کرده و از هر بدی و پلیدی به درگاه الهی پناهنده شویم. بخاطر مشکلات عدیده ناشکر و ناسپاس نباشیم. برای هر نفسی که می کشیم نعمتی نهفته شده است. بدون شک مشکلات امروز با مشکلاتی که حضرت پیامبر و یاران ایشان متحمل شدند قابل قیاس نبوده و نخواهد بود.

مشکلات و گرفتاری های دنیوی را مانعی برای غافل ماندن از نمازهای یومیه ندانیم. در جمعه خود را فارغ از تعلقات دنیوی کرده و کار را به کاردان بسپاریم. یقینا دهنده مطلق و واقعی همان ذاتی است که انسان را به وجود می آورد و به وی کرامت و زیبایی می بخشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن