مجلس و نمایندگان

ضرورت دقت در کیفیت محصولات صادراتی کشاورزی

آوای سنت: عضو کمیسیون کشاورزی از برخورد با صادرکنندگان محصولات غیر استاندارد خبر داد.

به گزارش آوای سنت، جلال محمود زاده در خصوص ماجرای اخیر برگشت محصولات کشاورزی صادراتی به کشور گفت: محصولات کشاورزی در بازار داخلی ایران بیشتر بر اساس وزن و نه بر اساس کیفیت سنجی روانه بازار می‌شوند، اما درباره محصولات صادراتی سه معیار از جمله وزن محصول، برگه کیفیت صادراتی و گواهی استاندارد در زمان صادرات به همراه محصول ارائه می‌شود.

متاسفانه کسانی در داخل هستند که شغل شان صادرات محصولات کشاورزی نیست، ولی بانفوذ در گمرکات توانسته اند به این مهم دست پیدا کنند. این عده محصولات را بدون کیفیت و فاقد گواهی استاندارد در حجم کم از بازارهای مختلف تهیه و صادر می ‌کنند و در نتیجه به دلیل عدم گواهی های استاندارد به کشور عودت داده می شود.

محمودزاده با تاکید بر این مطلب که محصولات برگشتی به هیج وجه وارد بازار مصرف داخلی نمی شوند، افزود: در این حالت محصول در گمرک با هزینه صادر کننده معدوم شده و فرد باید هزینه برگشت را هم تقبل کند. این قبیل افراد متاسفانه به صادرات ایران و روند صادرات محصولات کشاورزی ایران ضربه وارد می‌کند. کشورهای رقیب نیز از این فرصت استفاده کرده و با سوء تبلیغات قصد دارند بازار محصولات صادراتی کشاورزی ایران را تخریب و فاقد استانداردهای لازم نشان دهند تا بتوانند محصولات خودشان را به فروش برسانند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس راجع به برخورد با صادرکنندگان متخلف یادآور شد: ما در کمیسیون کشاورزی مجلس جلسه‌ای را با حضور سفیران ایران، سازمان استاندارد و تشکل های صادراتی برگزار کردیم و مصوب گردید که با افراد فرصت طلبی که اقدام به صادرات محصولات کشاورزی غیراستاندارد می کنند برخورد صورت گیرد. در همین راستا از رئیس گمرک ایران درخواست شد از صادرات محصولاتی که فاقد استانداردهای لازم هستند جلوگیری بعمل آورده و هیچ کدام از مبادی رسمی کشور حق صادر کردن محصولات بی کیفیت کشاورزی را ندارند، زیرا این مورد لطمه بزرگی به صادرات محصولات کشاورزی ایران خواهد زد.

محمود زاده با اشاره به کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: استانداردهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران از کشورهای همسایه بالاتر است و این مورد موجب شده تا بسیاری از محصولات کشاورزی ایران توسط کشورهای ترکیه و آذربایجان و ارمنستان خریداری و با برند این کشورها به بازارهای اروپایی صادر گردد. اگر محصولات ایرانی استاندارد و کیفیت لازم را نداشتند قطعاً این کشورها چنین کاری نمی کردند، اما متاسفانه در نبود بسته بندی مناسب کشورهای همسایه محصولات ایرانی را با برند خودشان صادر می کنند. برای مثال ترکیه سیب و کشور آذربایجان گوجه‌فرنگی، پرتقال و سیب ایران را با برند خودشان به اروپا صادر می کنند.

نماینده مهاباد در مجلس با اذعان به کیفیت بالا و خوش طعم بودن محصولات کشاورزی ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه اظهار داشت: مردم هیچ گونه نگرانی در این زمینه نداشته باشند. محصولات کشاورزی ایران کاملاً سالم هستند و در زمینه استفاده از کود و سموم شیمیایی نیز استانداردهای لازم رعایت می شوند. مشوق‌های صادراتی ضعیف، بورکراسی اداری، سیاست‌های دوگانه وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی از جمله دلایلی هستند که باعث دلسردی صادرکنندگان در ارسال محصولات به بازارهای اروپایی شده است، اما خوشبختانه اخیراً متولی اصلی بازاریابی، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شده است که این امر می‌تواند ضمن تسهیلگری روند صادرات محصولات را نیز شتاب دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن