تربیت فرزندانزن و خانوادهمذاهب و خطبه ها

نقش هدایتگری بانوان در تربیت فرزندان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت نوغاب، مهمترین وظیفه والدین در قبال فرزندان را نقش هدایتگری و مستشاری توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا خلیل الله مرتضایی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته نوغاب از توابع خراسان رضوی، یکی از خصلت های بسیار مهم و ارزشمند الهی را قبول مسئولیت خواند و گفت: مسئولیتی که امروز صحبت از آن به میان می رود شامل تکالیفی است که خدای متعال در قبال خود، خانواده و جامعه بر دوش ما نهاده است که به شرط عمل به آنها، مشکلات از پهنه جهان اسلام برچیده شده و یا به حداقل خواهند رسید. انسان ها در آفرینش از دیگر موجوات متمایز قرار داده شده اند. چنانچه قرآن کریم فرمایش می دارد، ما به بشر کرامت داده و فرزندان آدم علیه السلام را با نیکوترین شکل به وجود آورده ایم.

پس مبنای خلقت در خوردن و آشامیدن ندانیم، زیرا این کارها از حیوانات نیز بر میاید، لیکن وجه تمایز انسان نسبت به سایر موجودات روی زمین در فکر و عقل شان گنجانده شده است.

مولانا مرتضایی با یادآوری این نکته مهم که انسان ها بار سنگین امانت را پذیرفته اند، افزود: کسانی فرمانبرداری از نفس را در پیش می گیرند در حقیفت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و به خود جفا روا می دارند! مسئولیتی که کوه ها، دریاها و جنگل ها با همه بزرگی و عظمت شان نپذیرفته اند، اما انسان صالح و مصلح امانت الهی را با وجود نفس سرکش و طغیانگر پذیرا شده و بر حفظ آن پایبند می باشد.

امام جمعه اهل سنت نوغاب، خصلت نفس سرکش را در نافرمانی از اوامر الهی خواند و اظهار داشت: شکم پرستی، نفس را سرکش می کند، اما انسان مسئولیت پذیر به خوبی می داند که چگونه باید جسم از از بند جسم رهانیده و روحش را به جلا برساند. پس همانگونه که شراب و سایر اقسام حرام بر جسم آسیب می رسانند، می بایست از چیزهایی که موجب کسالت روح می شوند، رو گردان باشیم. دومین مسئولیت انسان در قبال والدین و خانواده در پیش گرفتن صبر و مدیریت مشکلات زندگی می باشد.

مولانا مرتضایی، شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت فردی و در قبال خانواده و خویشاوندان را باعث تباهی دانست و عنوان کرد: متاسفانه امروز اکثر سرپرستان خانواده ها در قبال فرزندان شان دچار افراط و تفریط هستند. پدر خانواده، معصیت فرزند را به چشم می بیند، اما به جای پند و نصیحت عاقلانه، اشتباهات وی را به پای جوانی اش می نویسد و این عمل مصداق دمیدن در آتش درون فرزند به حساب می آید.

در سوی دیگر برخی دیگر از پدران با مشاهده کوچکترین اشتباه فرزند، بشدت به سرکوب عمل او می پردازند به نحوی که آن فرزند مسیر عناد را در پیش گرفته و برای لجاجت با پدر، مرتکب گناهان بعدی نیز می شود. به همین دلیل نیز دین گریزی در جوامع زیاد شده است!

این عالم سخنور و شاخص اهل سنت تاکید کرد: نقش والدین در قبال فرزندان را نقش هدایتگری و مستشاری توصیف کرد و تاکید ورزید: ارتباط قوی و پرهیز از قهر با فرزندان به این زمینه کمک موثری می کند. فرزند را هرگز نباید از خود طرد و از خانه بیرون کرد، زیرا به تنها راه باقیمانده یعنی فضای مجازی پناهنده خواهد شد. جایی که دشمن دام هایش را گسترده است تا جوانان را شکار کرده و به مسیرهای انحراف بکشاند. لذا نقش هدایتگری در خانه باید بیشتر از نقش رهبری و فرمانروایی باشد. امروز اینگونه نیست که هرچه پدر امر کند، فرزند آن را پذیرفته و بی چون و چرا اطاعت نماید!

مولانا مرتضایی یادآور شد: همه ما همچنین در برابر اقوام مسئولیت داریم، چنانچه در تاریخ می خوانیم، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در آغاز بعثت کلیه اقوامش را جمع کرد و از رسالتش با آنها سخن به میان کشید. البته مسئولیت در قبال خویشاوندان بدان معنا نیست که هر ما خواستیم، آنها چشم بسته بپذیرند. تنها رسالت ما در قبال خویشاوندان این نمی باشد که آنها را به سمت نماز و مسجد فرا بخوانیم. یقیننا ایشان نیز مشکلاتی در زندگی خود دارند و تا جایی که از توان مان بر می آید باید گره از مشکلات شان باز کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن