مذاهب و خطبه ها

نکاح با زن بیوه

آوای سنت : حکم کسی که نکاح با زن بیوه را عیب می داند چیست؟

الجواب باسم ملهم الصواب : عیب دانستن نکاح مجدد برای زن بیوه و همچنان عیب وارد کردن به کسی که با زن بیوه ازدواج می کند، گناه می باشد و وارد کننده عیب سخت گناهکار می باشد. چون خداوند در کلام زیبایش بصورت مطلق دستور به نکاح کردن زنان می فرمایند که این دستور بصورت مساوی شامل باکره و بیوه می شود و آن کس که نکاح بیوه را عیب بداند، در واقع العیاذ بالله بر دستور قرآن عیب وارد میکند.

همچنین از میان زنانی که رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ با آنها ازدواج نموده اند، بغیر از حضرت عائشه رضی الله عنها، سایر ازواج مطهرات بیوه بوده اند، به همین خاطر وارد کننده عیب، در واقع به تعبیری بر رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ نیز عیب وارد می کند.

همچنین تعداد زیادی از بزرگان صحابه رسول الله ـ صلی الله علی وسلم ـ نیز زنان بیوه را به نکاح خود درآورده اند.

دلایل:

ـ وفی تفسیر الجلالین:
[وأنکحوا الأیامى منکم] جمع أیم وهی من لیس لها زوج بکرا کانت أو ثیبا ومن لیس له زوجه.([۱])

ـ وفی الجامع لأحکام القرآن:
واتفق أهل اللغه على أن الأیم فی الأصل هی المرأه التی لا زوج لها ، بکرا کانت أو ثیبا ؛ حکى ذلک أبو عمرو والکسائی وغیرهما. تقول العرب : تأیمت المرأه إذا أقامت لا تتزوج.([۲])

ـ وفی الموسوعه الفقهیه الکویتیه:
ذهب الفقهاء إلى أنه یستحب اختیار البکر للنکاح لقول النبی صلى الله علیه وسلم: علیکم بالأبکار، فإنهن أعذب أفواها، وأنتق أرحاما، وأرضى بالیسیر أی أطیب کلاما وأکثر أولادا، وأرضى بالیسیر.

إلا أن الشافعیه والحنابله نصوا على أن الثیب أولى لمن له مصلحه أرجح فی نکاح الثیب فیقدمها على البکر مراعاه للمصلحه، کالعاجز عن الافتضاض، ومن عنده عیال یحتاج إلى من تقوم علیهن.([۳])

منابع :

([۱]) تفسیر جلالین، سوره النور/ تحت آیه ۳۲/ ، مکتبه البشری.

([۲]) تفسیرالقرطبی، الجامع لأحکام القرآن،ج/ص۲۱۸/سوره النور/تحت آیه ۳۲/دارالکتاب العربی.

([۳]) الموسوعه الفقهیه الکویتیه،ج۴۱/ص۲۲۸/ مکتبه علوم الاسلامیه، کویته.

و الله اعلم بالصّواب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن