اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

پایمال کردن حق الناس مستوجب کیفر الهی است

آوای سنت: معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه احمدیه تربت جام، مظالم و متجاوزین به حقوق مردم را مسوجب کیفر الهی دانست.

به گزارش آوای سنت، دکتر حسین جامی الاحمدی در سخنانی با بیان این مطلب که انسان در طول عمر زندگی در معرض گناهان متعددی قرار می گیرد، گفت: ارتکاب به گناه برای همه یکسان نمی باشد. برخی خود را چنان آلوده به منکرات می بینند که دیگر امیدی به بخشیده شدن ندارند، اما خدای متعال در آیه شریفه قرآن کریم برای هر بازگشت کننده ای وعده بخشیده شدن داده است و اگر شخصی به آفریدگار متعال شریک قائل نشود، بخشایش همه گناهانش امکان پذیر خواهد بود.

بدانید که گناهان به هر میزان که بزرگ هم که باشند در برابر رحمت خدای متعال قابلیت ماندگاری ندارند. شرط بخشیده شدن، توبه و پشیمانی از گناهان است. در این صورت توبه کننده مقامی ارزشمند پیدا کرده و رحمت خداوند بر غضب وی پیشی می گیرد. بزرگان دین، دلسوزی خالق را به مقام مادری تشبیه می کنند که با وجود بدرفتاری و خطای فرزند نسبت به او دل رحم و مهربان است. پس خداوندی که انسان را کرامت بخشید، بخشش را به تنبیه ترجیح می دهد.

دکتر جامی الاحمدی، خطای آدم علیه السلام را فراتر از گناهان معمولی خواند و اظهار داشت: آن حضرت با آنکه فرشتگان را دیده بود و در بهشت بسر می برد، مرتکب گناهی بسیار بزرگ شد که درگاه خدای متعال رانده شد و به آن سبب مدت چهل سال را با گریه گذراند. از سوی دیگر نمی دانست که چگونه باید برای گناهش طلب بخشش کند تا آنکه خالق طریقه بخشیده شدن را به ایشان آموخت. در طول تاریخ بسیاری از انسان ها مانند شیخ احمد جام و ابراهیم ادهم راه توبه اختیار کردند و مانند گروه صابرین، متوکلین، نیکوکاران و متقین و…‌مورد لصف الله واقع گردیدند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه احمدیه تربت جام، مظالم و متجاوزین به حقوق مردم را مسوجب کیفر الهی دانست و متذکر شد: متاسفانه درجوامع امروزی به حق الناس آنگونه که باید و شاید اهمیت داده نمی شود. نبی اکرم مفلس واقعی را در چهره کسانی می بیند که در روز قیامت نمی توانند از عهده ادای حق الناس برآمده و لاجرم از اعمال نیک شان به دیگران پرداخت خواهد شد.

برخی عوام چنین تصور می کنند که حق الناس، تنها در مال خلاصه می شود، حال آنکه غیبت، تهمت، بستن دروغ، طعنه و کنایه نیز جزو حق مردم به حساب می آیند و مرتکب شنونده ناگزیر از پس دادن تاوان عمل خواهد بود.

دکتر جامی الاحمدی عنوان نمود: حق الناس می تواند میان فرد با فردی دیگر و یا پایمال کردن حق یک گروه به صورت خواسته و ناخواسته باشد. سد معبر کردن، آلوده کردن محیط و ایجاد آلودگی صوتی، قطع بی رویه درختان، ریختن زباله در فضای عمومی و هر چیزی که به منافع ساکنین آسیب برساند جزو حق الناس هستند. کما اینکه ترویج بی بند و باری، ترویج بی اخلاقی، به چالش کشیدن مبانی اعتقادی و دینی یک کشور، تلاش در از بین بردن سنت های حسنه و انجام تبلیغ منفی، حقوق یک ملت را ضایع می کند.

ما شاید بتوانیم از یک فرد و یا تعدادی که آنها را می شناسیم حلالیت بطلبیم، لیکن طلب بخشش از یک ملت کاری دشوار و در حقیقت نشدنی است، لذا بهتر این است که در اندیشه پیشگیری باشیم. نسبت به مردم ترحم نشان دهیم تا الله نیز بر ما ترحم روا بدارد. کینه ها را از دل پاک کرده و بدی های دیگران را ببخشیم تا اینکه خود نیز از سوی آنها بخشیده شویم.

این اندیشمند اهل سنت خاطر نشان کرد: چهل سال عمر را در صف اول نماز جماعت قرار می گیریم، لیکن سخنان دروغی که بر زبان می آوریم، حقی که در معملات از دیگران می خوریم، پولی که به ناحق از طالب علم می گیریم، همه و همه از بین برنده اعمال ثواب هستند. مسئولین در هر رده و مقام وظایف سنگین تری در قبال مردم به گردن دارند. عالمی که امامت جماعت جمعه و جماعت مساجد محلات را عهده دار است باید دقت بیشتری در رفتار و بیاناتش داشته باشد. قانون گذاران نیز خود را در دسترس عموم قرار داده و پاسخگوی مطالبات ملت باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن