مذاهب و خطبه ها

گلایه از بعضی روحانیون که اعلام کرده‌اند مردم نماز جمعه نخوانند

آوای سنت : حاج ماموستا قادری ، امام‌جمعه پاوه در خطبه های نماز جمعه ۹اسفندماه در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از حضور مسلمانان نمازگزار حاضر در مسجد که علی‌رغم تبلیغات صورت گرفته که نماز جمعه در پاوه برگزار نشود، گفتند: از خداوند منان می‌خواهم در روزهای سخت به یاری شما بیاید که علی‌رغم تبلیغات سوء انجام گرفته علیه نماز جمعه، شما در مسجد جامع حاضر شده تا نماز جمعه را که فرض عین در مذهب ماست اقامه نماییم.

امام‌جمعه پاوه با اشاره به اینکه یک‌سوم قرآن کریم قصص است، گفتند: این کتاب آسمانی از خلقت آدم تا نزول قرآن کریم مسائل مهمی را آورده است تا ما مسلمانان آن‌ها را مطالعه و از آن‌ها درس و عبرت بگیریم.

ایشان مهم‌ترین وظیفۀ انسان را در زندگی بهره گرفتن از تاریخ و استفاده از تجربه دیگران دانستند و گفتند: زمانی که بشر توانسته قلم به دست بگیرد و تاریخ بنویسید، مرتب مشکلات تاریخ بشر را ثبت کرده‌اند. مثلاً در اوایل قرن ششم میلادی تا امروز و در طول ۱۴۰۰ سال گذشته در دنیا امراض طاعون، آبله، وبا، ایدز و آنفلوانزا بیش از ۴۰۰ میلیون انسان را کشته است که ریشه این همه مرگ و میر به خوراک حرام، عدم رعایت بهداشت، نبود دارو و پزشک بوده و البته سرچشمۀ بسیاری از این بیماری‌ها دولت چین و قسمتی هم آفریقای جنوبی بوده است.

ماموستا قادری افزودند: در طول ۵۰ سال گذشته نیز بیماری ایدز در اروپا و سایر مناطق، بیش از ۱۰۰ میلیون انسان را به کام مرگ کشانده است که ریشۀ همۀ این‌ها بی‌بندوباری و حرکت انسان در غیر مسیر صحیح بوده است.

خطیب جمعه پاوه گفتند: ما مسلمانان باید به دین اسلام افتخار کنیم که می‌فرماید: اگر شما در شهری زندگی می‌کنید که دچار آلودگی شده است حق ندارید به شهر دیگری مسافرت نمایید و شهر و منطقۀ دیگری را آلوده کنید و یا اگر شهری آلوده است و شما سالم هستید، نباید و حق ندارید به آن شهر آلوده بروید زیرا حفظ خود و دیگران یک امر ضروری است.

ایشان بابیان اینکه در سال ۱۷هجری شهر عمواس در اردن فعلی دچار طاعون شد و تمامی اهالی آن شهر فوت کردند، گفتند: فرمانده عملیات آن منطقه ابوعبیده جراح (رض) بود که با دیدن جنازه‌های شهر که براثر طاعون فوت کرده بودند، دچار سردرگمی شد و به خلیفۀ دوم حضرت عمر (رض) خبر فرستاد که به شهر عمواس بیاید و چاره‌ای بیندیشد. خلیفۀ دوم از مدینه راه افتاد، ابوعبیده به استقبال وی رفت و در نزدیکی شهر عمواس به هم رسیدند و حضرت عمر را به شهر هدایت نمود، اما خلیفۀ دوم از این کار امتناع نموده و فرمود: شهر عمواس آلوده است و من به شهری که آلوده است نمی‌روم. ابوعبیده گفت: مگر شما به قضا و قدر الهی اعتقاد ندارید؟ حضرت عمر فرمود: اعتقاد دارم اما من از قضای الهی به قدر آن می‌روم. قضا بوده شهر عمواس آلوده شود من به عمواس نمی‌روم و به شهری می‌روم که قدر الهی بر آن بوده و سالم است.

حاج ماموستا قادری سپس به شیوع ویروس کرونا در چین و سپس سایر نقاط جهان اشاره کردند و گفتند: حدود ۴۰ روز پیش از طریق رسانه‌ها اعلام شد که در کشور چین به سبب خوردن گوشت مار و خفاش و غیره عده‌ای گرفتار ویروسی به نام کرونا شده‌اند؛ از آن زمان تاکنون این ویروس ۵۰ کشور دنیا ازجمله کشور ما را درگیر کرده و تا به امروز با این‌همه پیشرفت علم پزشکی، پزشکان از ساخت دارویی برای این مرض عاجز مانده‌اند و علی‌رغم جهد و کوشش زیاد در مبارزه با این مصیبت قرن، این ویروس تاکنون ۸۳ هزار نفر را مبتلا و ۲۸۰۰ نفر را کشته و آمار مبتلایان نیز روزبه‌روز در حال افزایش است.

خطیب جمعه پاوه توصیه های مکرر پزشکان به رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دستها برای مقابله با ویروس کرونا را یادآور شدند و با اشاره به حدیث «أَرَأَیْتُمْ لَوْ أَنَّ نَهْرًا بِبَابِ أَحَدِکُمْ یَغْتَسِلُ مِنْهُ کُلَّ یَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ هَلْ یَبْقَى مِنْ دَرَنِهِ شَیْءٌ؟ قَالُوا: لَا یَبْقَى» گفتند: روزی پیامبر اسلام (ص) به یاران خود فرمودند: اگر جوی آبی در کنار خانه شما باشد و شما روزی ۵ بار دست‌ها، پاها و صورت خود را در آن بشویید آیا چرک و کثیفی بر روی آن‌ها باقی می‌ماند؟ گفتند: خیر حضرت فرمودند: نمازهای پنج‌گانه هم به همین صورت است و شما در طول روز ۵ بار دست‌ها و پاها و صورت خود را می‌شویید و پاک و طاهر می‌شوید.

ایشان افزودند: یکی از توصیه های مهم پزشکان برای مقابله با کرونا این است که می‌گوید دست و صورت خود را مرتب بشویید؛ درحالی‌که پیامبر عزیز ما ۱۴۰۰ سال پیش مسلمانان را به این کار امر فرموده است؛ فلذا اگر ما دچار مشکل می‌شویم دلیل بر این است که توصیه‌های رسول خدا (ص) را اکثراً فراموش کرده‌ایم.

ایشان با بیان اینکه نباید از قهر خداوند غافل باشیم، افزودند: ما مسلمان هستیم باید قبول کنیم بعضی‌اوقات خداوند بنی‌آدم را توبیخ خواهد کرد تا شاید بیدار شود؛ خداوند در آیۀ ۶۳ سورۀ مبارکۀ نور می‌فرماید: «فَلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِیبَهُمْ فِتْنَهٌ أَوْ یُصِیبَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» کسانی که مخالف خداوند هستند، باید انتظار داشته باشند در بعضی اوقات فتنه، عذاب سخت، خوف و مشکلات در زندگی آن‌ها نمایان می‌شود به آن امید که بیدار شوند.

ماموستا قادری با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به بیماری کرونا در پاوه مشاهده نشده خاطرنشان کردند: ما به‌جای آنکه شاکر خداوند باشیم که تاکنون از این مصیبت در امان بوده‌ایم؛ داریم بدون حجت، مردم را از مسجد فراری می‌دهیم؛ اگر ما پایبند به دستور آیین خود باشیم، مصیبت ما کمتر خواهد بود. آیین ما آیین نظافت و پاکی است. در آیین ما آمده است “النظافه من الایمان” و “الطهور شطر الایمان”.

خطیب جمعه پاوه سپس با اشاره به تعطیلی نمازهای جمعه در ۲۳ استان کشور ازجمله شهر کرمانشاه، خاطرنشان کردند: از اینکه نمازهای جمعه در شهرهای آلوده را تعطیل کردند؛ دستشان درد نکند، اما باید یک نکته را عرض کنم؛ نماز جمعه در مذهب آقایان اهل تشیع واجب احتیاطی است، می‌توانند آن را بخوانند یا نخوانند اما در فقه و مذهب ما، نماز جمعه واجب عینی است و بدون وجود عذر شرعی ترک و تعطیل کردن آن جایز نیست.

ایشان تصریح کردند: چون در دیار و شهر ما هیچ موردی از ابتلا به این بیماری مشاهده نشده؛ لذا ما امروز همانند سایر نقاط کشور که شهرهای پرخطر شناخته نشده بودند، نماز جمعه را اقامه کردیم؛ اما برای هفتۀ آینده اگر موارد خاصی پیش آید، ما هم قطعاً تصمیم جدیدی خواهیم گرفت.

ماموستا قادری به اطلاعیه صادره از سوی شورای روحانیت پاوه که تعطیل کردن نماز جمعه را بدون دلیل جایز ندانسته بودند، اشاره کردند و ادامه دادند: در طول دو روز گذشته که در شورای روحانیت اطلاعیه‌ای صادر کردیم که نماز جمعه در پاوه برگزار می‌شود، آنچه کم‌لطفی و فحش و ناسزا بوده از سوی برخی نسبت به ما روا داشته‌ شد؛ احزاب علمانی و نوکر بیگانه هم که عادت دارند و همواره در کمین هستند، فرصت را غنیمت شمرده و از هرگونه توهین و دشنام ابایی نکردند البته ما از آن‌ها گله‌ای نداریم و آن‌ها را به خدا می‌سپاریم.

ایشان به برخی واکنش ها در داخل منطقه که دعوت به تعطیل کردن نماز جمعه نموده بودند اشاره و گفتند: آنهایی که در منطقه دعوت به تعطیلی نماز جمعه کرده بودند، بعضاً اهل نماز و جمعه و مسجد نیستند و هدف آن‌ها فقط تخریب دین و روحانیت است؛ البته برخی دیگر بودند که ظاهراً مراد آن‌ها دلسوزی بوده که ما از این دسته ناراحت نیستیم؛ لیکن اینها نیز می‌توانستند خودشان شرکت نکنند، ولی حق تخریب نداشتند.

امام جمعه پاوه با انتقاد از عدم حضور مسئولان شهر در نماز جمعه گفتند: مسئولان شهر پاوه اکثر بالاتفاق از ترس کرونا در نماز جمعۀ امروز شرکت نکرده‌اند؛ آنان از ما می‌خواهند بیت‌المقدس را آزاد کنیم ولی در اثر یک وسوسه از مسجد و از کنار ما فرار کردند!!؟

ایشان در پاسخ به منتقدین برگزاری نماز جمعه نیز گفتند: قطعاً اگر ما اعلام می کردیم امروز نماز جمعه تعطیل است؛ باز گروهی شروع به هیاهو می‌کردند چرا نماز جمعه که یک فرض عین است را تعطیل کرده‌اید و چرا به فقه امام شافعی پشت کرده و از دولت مرکزی پیروی کرده‌اید و هزاران مطلب دیگر.

ماموستا قادری ضمن گلایه از بعضی روحانیون که اعلام کرده‌اند مردم نماز جمعه نخوانند، آن‌ها را به تدبر در آیۀ ۱۰۲ سورۀ مبارکۀ نساء «وَإِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ…» دعوت کردند و گفتند: خداوند در لحظه‌ای که پیامبر اسلام (ص) و یارانش در مقابل دشمن هستند و دشمن در چند صدمتری آن‌ها قرار دارد به پیامبر اسلام امر می‌فرماید که یارانت را در نماز جماعت دو دسته کن جمعی نماز بخوانند و جمعی دیگر پاسداری کنند و گروه نمازخوان در وسط نماز از امام جدا شوند و نماز خود را ادامه داده و سلام دهند و اسلحۀ نگهبانان را به دست گیرند و نگهبانان به نماز بأیستند تا خیر جماعت نصیب همه شود؛ ماموستایان بزرگوار این دستور برای نماز جماعت است حال ما چرا نماز جمعه را نخوانیم. درحالی‌که هیچ دلیل و عذر شرعی و قانع کننده ای نداریم؟!

امام جمعه پاوه ضمن اهدای درود به روح کسانی که در اثر بیماری کرونا فوت کرده‌اند، مردم را به هوشیاری هرچه بیشتر در مواجه با این بیماری دعوت کردند و گفتند: امثال آقای هادی خسروشاهی که دوست چندساله ما بود دراثر همین بیماری فوت کردند که ضمن درود به روح ایشان و سایرین، توصیه بنده این است که به دستورات پزشکان محترم عمل نموده و به هیاهوی فضاهای مجازی گوش ندهید. از مسافرت به شهرهای آلوده و حضور در تجمعات غیر ضروری پرهیز نمایید و ضمن حفظ بهداشت درونی و ظاهری، دعا را هم فراموش نکنید؛ پیامبر ما همواره می‌فرمودند: «أللهُمَّ إِنی أعوذُبِکَ مِنَ البَرَصِ و الجُنون والجُذام و سَیّئِ الأسْقٰام» الهی پناه می‌برم از مرض‌هایی که انسان را دچار ناراحتی و عذاب می‌کند.

حاج ماموستا قادری اعتماد به پروردگار را بهترین گزینه ی مقابله با این مصائب عنوان کردند و گفتند: قرآن می فرماید: «أَیْنَما تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَهٍ» (هر جا باشید، مرگ شما را در می یابد، هر چند در برجهای محکم باشید)؛ مگر نه این است که خانم ابتکار معاون رئیس‌جمهور در بروج مشیده گرفتار این ویروس شد؛پس از مسجد و نماز فرار نکنید و در کنار حفظ هشیاری به خدا توکل کنید.

وی ضمن تشکر از پزشکان و پرستاران زحمت‌کش و ایثارگر و همچنین کارگران زحمتکش شهرداری گفتند: زحمت این عزیزان چه در مدتی که این ویروس در کشور شیوع پیدا کرده و چه امروز که در خدمت نمازگزاران بودند قابل تقدیر است و از همه آنها ممنون و سپاسگزاریم

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن