مذاهب و خطبه ها

گناه کدامیک از این سه تا بزرگتر است : شرابخواری،قمار ، زنا

آوای سنت : هر مسلمانی می داند که هر سه گناه مذکور (زنا و قمار و شراب) از گناهان کبیره هستند
زیرا الله متعال درباره قمار و شرب خمر می فرماید :
« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ » (مائده ۹۰).

▫️یعنی : « ای کسانی که ایمان آورده‏اید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعی بخت‏آزمایی ]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید».

و درباره زنا می فرماید : « وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلًا » (اسراء ۳۲).
▫️یعنی : « و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است».

و پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم) فرمودند :
« لَا یَزْنِی الزَّانِی حِینَ یَزْنِی وَهُوَ مُؤْمِنٌ ، وَلَا یَشْرَبُ الْخَمْرَ حِینَ یَشْرَبُهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ ، وَلَا یَسْرِقُ السَّارِقُ حِینَ یَسْرِقُ وَهُوَ مُؤْمِنٌ »
?بخاری (۵۵۷۸) و مسلم (۵۷).

▫️یعنی : «زناکار در حالی که زنا می‌کند ایمان ندارد، و شراب خوار در حالی که شراب می‌خورد ایمان ندارد وسارق هم هنگام سرقت، ایمان ندارد »

گناه زنا از شراب و قمار بیشتر و بزرگتر است، چرا که الله متعال زنا را مقارن با شرک و قتل نفس قرار داده ، می فرماید :
« وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ یَلْقَ أَثَامًا» (فرقان ۶۸).

یعنی : « و کسانی که معبود دیگری را با خداوند نمی‏خوانند؛ و انسانی را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز بحق نمی‏کشند؛ و زنا نمی‏کنند؛ و هر کس چنین کند، مجازات سختی خواهد دید».

وانگهی زنا علاوه بر اینکه گناه کبیره است، تجاوز بر ناموس و شرف یک انسان هم هست، که مفاسد زیاد و تداخل نسل را هم در پی دارد.

برای همین حد و مجازات زنا از مجازات شارب خمر بیشتر است، خصوصا اگر زناکار ازدواج کرده باشد
مجازات آن به شرح زیر است:

۱- اگر محصن (یعنی ازدواج کرده) باشد،(چهار شاهد بر آن باشد) عقوبت او سنگسار است.

۲- اگر غیر محصن باشد و یا زن باکره باشد؛ عقوبت او صد ضربه شلاق و یکسال تبعید است،

☝️درحالیکه مجازات شراب خمر ۴۰ تا ۸۰ ضربه شلاق است.

گناه شرابخواری از قمار بیشتر است، زیرا پیامبر (صلی الله علیه وسلم) شراب را در ده وجه نفرین و لعن کرده، می فرماید :
«لُعِنَتْ الْخَمْرُ عَلَی عَشْرَهِ أَوْجُهٍ بِعَیْنِهَا وَعَاصِرِهَا وَمُعْتَصِرِهَا وَبَائِعِهَا وَمُبْتَاعِهَا وَحَامِلِهَا وَالْمَحْمُولَهِ إِلَیْهِ وَآکِلِ ثَمَنِهَا وَشَارِبِهَا وَسَاقِیهَا»
?“صحیح ابن ماجه” (۲۷۲۵).

▫️یعنی : «شراب از ده جهت لعنت شده است : خود شراب، کسی که شراب را درست می‌کند، کسی که به درخواست او شراب گرفته می‌شود، فروشنده، خریدار، حمل کننده، کسی که شراب برای او حمل می‌شود، خورنده پول آن و خورنده خود آن و ساقی آن».

گاهی بر حسب شرایط و آثار مترتب شده، گناه شراب از زنا نیز بیشتر می شود، مثلا مردی که یک بار زنا کرده و بعد مرتکب آن نمی شود، اما مردی که همیشه شرب خمر می کند و این امر موجب سوء رفتار و اخلاق او شده و حتی نفقه اهل و عیالش را نمی دهد و بدگوئی و فحش گوئی می کند و با افراد فاسد مجالست می کند، و دیگر آثار ناپسند و فاسد دیگری که به دلیل خماری و مصاحب همیشگی با خمر بوجود می آید، در این حالت گناه او از گناه کسی که یک بار مرتکب زنا شده و آنرا ترک نموده بیشتر است.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن