اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مسجد خانگى چیست؟!

بیاییم در این روزها سنت «مسجد خانگی» را زنده کنیم

آوای سنت : یکی از سنت های ترک شده راه اندازی مسجد در منازل یا اختصاص مکانی به مسجد در منزل است که «مسجد خانگی» نامیده می شود.

به این صورت که یک اتاق از منزل یا یک قسمت از هال به مسجد اختصاص داده شود برای تلاوت قرآن و نماز زنان به صورت جماعت یا تنهایی و نماز نافله و خواندن نماز جماعت با فرزندان وقتی شخص به نماز جماعت نمی رسد.

حتی بخاری بابی دارد به نام «بَابٌ: الْمَسَاجِدُ فِی الْبُیُوتِ» یعنی باب مساجد در خانه ها که در آن حدیث عتبان انصاری رض را آورده که وقتی چشمش نابینا شد نزد رسول الله ص آمد و گفت: چشم من نمی بیند و سیل میان من و مسجد قومم مانع شده… دوست داشتم به خانه ام بیایی و در یک جایی نماز بخوانی تا آن جا را به مسجد اختصاص دهم. رسول الله ص فرمود: ان شاء الله می آیم… واین کار را کرد.

حافظ ابن رجب رح گفته است: مساجد خانگی عبارت از جای نماز در خانه است سلف صالح عادت داشتند که در خانه های خود جایی را به نماز خواندن اختصاص دهند.

مساجد خانگی نزد صحابه معروف بود. عمر رض مقداری مال برای کارگزارانش ابو عبیده و معاذ رض فرستاد. فرستاده وقتی به ابوعبیده رسید که در مسجد خانگی اش نماز می خواند و معاذ هم در مسجد خانگی اش نماز می خواند.

 امام احمد قول ابن مسعود را روایت می کند که می‌گوید: به نظر من هر یک از شما یک مسجد در خانه اش دارد که در آن نماز می خواند.

مسلم بن یسار رح وقتی در مسجد خانگی اش نماز می خواند به خانواده اش می گفت: شما حرف بزنید چون من صحبت های شما را نمی شنوم.

وقتی صحابی بزرگوار ابو ثعلبه خشنی رض مرگ را احساس کرد به مسجد خانه اش رفت و به سجده افتاد و در سجده وفات کرد.

اکنون که جمعه و جماعات به خاطر ویروس مسری کرونا متوقف شده است چه زیباست که سنت «مسجد خانگی» را زنده کنیم ه غرفه ای یا بخشی از هال را به آن اختصاص دهیم و نمازها را با افراد خانواده به صورت جماعت در آن بخوانیم.
منبع: منقول.

 اللهم إنی أعوذ بک من الجنون والبرص والجزام ومن سیء الأسقام

? ترجمه توسط محمد ابراهیم ساعدی رودی.
دکترى تفسیر و علوم القرآن از سودان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن