اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مفتی عرب: واکنش های احساسی و هیجانی عامل بروز مشکلات

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام واکنش های قهری و احساسی را به مثابه دمیدن در آتش هیجان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالحمید عرب از حرکت های شتابگرانه و پیش داوری های عجولانه بعنوان یکی از چالش های روزمره در پاره ای زندگی های فردی و اجتماعی امروزی دانست و گفت: یکی از آثار زود باوری ضعف در اصول تبادل و نبود روابط های فامیلی می باشد. خصوصا در دوران سرعت انتقال اخبار و بیشماری نقل قول های کلامی و زبانی از زبان افراد مختلف، موثق دانستن هر شنیده ای ممکن است در روحیه ما را آثار مخربی را بر جای بگذارد. پیش داوری و برخورد قهری با یک مسئله از صفات شیطان است.

متاسفانه بسیار دیده شده است که اشخاصی بدون بررسی جوانب مختلف مسائل پیرامون در صدد واکنش برآمده و اقدام به تادیب اطرافیان می کنند. قرآن کریم عاقبت چنین رویه ای را در ندامت و پشیمانی ذکر کرده است، لذا ابتدا باید از صحت و سقم یک خبر مطلع شده و سپس در صورت نیاز تدابیر لازم را بکار ببندیم.

مفتی عرب وارد آمدن آسیب به بنیان شماری از خانواده ها در نتیجه قضاوت های عجولانه و برداشت های اشتباه خواند و افزود: به صرف یک تماس ناشناس و یا دریافت پیامک از یک مبدا نامشخص نباید احساسی عمل کرده و دست به کاری بزنیم که عمری حسرت و پشیمانی به دنبال داشته باشد. در این گونه مواقع توصیه قرآن کریم و بزرگان دین مبنی بر انجام تحقیق پیش از پیش داوری و مبادرت به هر اقدامی است. گاهی اوقات افرادی بد طینت با نقشه قبلی، سخن چینی و شایعه پراکنی در صدد ایجاد اختلاف میان خانواده ها برآمده و چه بسا باعث جدایی و از هم پاشیدگی زندگی ها می شوند.

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام، بازی با آبروی مردم و تخریب شخصیت افراد را عملی غیر انسانی بیان کرد و عنوان نمود: برخورد با جریان یک خبر می بایست عاقلانه و از روی منطق صورت بگیرد. هرگز نباید به محض شنیدن یک شایعه آن را باور کرد. واکنش های احساسی به مثابه دمیدن در آتش هیجان می ماند و ضمن به بار آوردن نتایج تاسف بار، جبران اشتباه را ناممکن می کند. در صدر اسلام و افترا منافقین به حضرت عایشه صدیقه سلام الله رنجی و سختی زیادی به پدر ایشان حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه و نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم وارد آمد تا جایی که سرانجام خدای متعال توطئه برخواهان را بر ملا نمود، پس هر تصمیمی که با عجله اجرا شود بدون تاوان نخواهد بود.

مفتی عرب متذکر شد: بهترین تصمیم آن نیست که خویشتن را بدون فوت وقت ملزم به واکنش و پاسخگویی کنیم. چه بسا بسیاری از شنیده ها منجر به سوء تفاهم شده و منجر به جدایی یک خانواده می شود. با یک شنیده و اختلاف همه پل های پشت سر خود را خراب نکنیم. به هنگام عصبانیت از نفس فرمان نبریم، بلکه مدتی صبر پیشه کرده و راهکار مطمئن را با تدبیر عقل و مشورت بشناسیم. همیشه احتمال پیشامدهای ناگوار در زندگی وجود دارد، اما هیچگاه در موضع گیری ها و انتخاب ها دست به کاری نزنیم که نسنجیده و نکوهیده باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن