اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

منهج مسلمانان پرهیز از منکر و عمل به فرامین الهی است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه عظمیه بندرترکمن منهج مسلمان را پرهیز از حرام و عمل به فرامین الهی و قانون نبوی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی طی سخنانی خوردن و آشامیدن را لازمه دوام حیات در روی زمین خواند و گفت: هرگاه به انسان حالت تشنگی و گرسنگی دست می دهد، بی درنگ آب و غذایی جستجو کرده و جهت تجدید انرژی و قوا لحظاتی را به خوردن طعام و آشامیدنی ها مشغول می شود. چرخه زندگی، رویدادها و اتفاقات، حوادث تلخ و شیرین، ضرب العجل ها و دشواری ها هیچ یک نمی توانند مانع از آن شوند که انسان از رفع و رجوع باز بماند و در هر یک از این حالات خود را محتاج تغذیه می داند.

پدران و اجداد ما در گذشته اهمیت و احترام خاصی برای طعام قائل بوده و تمام تلاش خود را بکار می بستند تا دست رنج شان ذره ای به حرام آلوده نشود، لیکن متاسفانه امروزه برای برخی تنها ظاهر دست رنج اهمیت داشته و برایشان چندان مهم نیست آنچه که می خورند و می آشامند از چه راهی و چگونه بدست می آید!!

گذشتگان ما حاضر بودند مدت ها گرسنه بمانند، اما هرگز دست به مال حرام نمی زدند، ولی اکنون و در عصر حاضر، رقابت ها بر سر بهترین و لذیذترین خوراکی ها است و به نحوه کسب آنها توجه کافی صورت نمی گیرد.

آخوند سبحانی یکی از دلایل اجابت نشدن دعاها در بعد از هر مناجات را عدم دقت کافی در تحصیل روزی دانست و افزود: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می دارد، از پاکیزه بودن طعام مطمئن شوید تا دعاهایتان به درگاه الهی پذیرفته شود. در همین دوران جوانان با ایمانی هستند که برای دریافت حقوق بیشتر دست به سند سازی جعلی نمی زنند. جوان پاک و مسلمان خویشتن از موقعیت ممتاز محروم می کند، ولی در حرام آلوده نمی شود. این چنین جوان تنها از خدای خود خوف دارد و ایمانش را هیچ رقم برای مال و منال دنیا نمی فروشد. ایمانداران واقعی کسانی هستند که لذت های حرام را به اسباب سخت ترجیح نمی دهند.

مدرس حوزه علمیه عظمیه بندرترکمن یادآور شد: قرآن را هر شخص باسوادی هم می تواند بخواند. با توجه به پیشرفت های بدست آمده درک مفاهیم قرآنی چندان دشوار نیست. همه ما در خانه های خود نسخه قرآن را داریم و امکاناتی در اختیار است تا بتوانیم تلاوت آن را بشنویم، اما ایمان به قرآن زمانی معنا پیدا می کند که به احکام و فرامین آن عمل شود. این کتابی است که به رسول گرامی اسلام اختیار داد تا قوانینی را تدوین کرده و در میان مردم نشر دهد. برای هر مسلمان تکلیف که ضمن اطاعت از فرامین الهی به فرامین رسول بر حق نیز جامه عمل بپوشاند، پس هرگز کاری را برای رضایت مخلوق انجام ندهیم و مطابقت عمل با احکام اسلامی مد نظر است. بی گمان توفیق خیر از زندگی کسی که برای تعریف و تمجید مردم گام بر می دارد، برداشته شده و وی از رحمت باریتعالی دور خواهد ماند. منهج مسلمان باید برنامه ریزی با هدف جلب رضایت خالق یکتا باشد. لذا اگر هم قدم مثبتی برای مردم بر می داریم، معیار در خشنودی خدای متعال باشد.

آخوند سبحانی در اینباره خاطر نشان ساخت: محال است کسی در راه الله گام بردارد و در نهایت جزو زیانکاران محسوب شود. البته عکس این موضوع نیز صدق می کند. شخص زرنگ آن کسی نیست که از هر راهی شده مال بیشتر اندوخته کند. زرنگ بودن، زیرک بودن و عقل را بکار گرفتن ارتباطی با خوراندن لقمه حرام به فرزند ندارد. کودک خود را با شبهات پرورش ندهیم و اگر مبنای عمل دوری از خشم خدا است از خشم بنده کوچکترین بیمی نداشته باشیم. اصلاح امور تنها بر عهده علمای دین گذاشته نشده است، بلکه همه مردم در قبال یکدیگر مسئولیت دارند.

نهی از منکر را دخالت در امور همسایه نپنداریم. سلامت عقل و جسم ملاک کلی در انتخاب شیوه و روش زندگی نمی باشد. اهل قریش هم در توانایی بسیار شهره بودند، ولی تنها کسانی نجات پیدا کردند که توصیه های نبی را به جان خریده از منکرات گریزان و به معروفات رو آوردند. یقین بدانید پاییز پر بار در انتظار کسانی خواهد بود که در جوانی درس خداشناسی می آموزند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن