اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

نشست علمی «نخستین سفیر پیامبر(ص) و الگوی موفق در عرصه تبلیغ اسلام» برگزار شد

آوای سنت : نشست علمی جعفر بن ابیطالب(ع) نخستین سفیر پیامبر اکرم (ص) و الگوی موفق در عرصه تبلیغ اسلام با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

به نقل از نمایندگی المصطفی در گلستان، در این نشست علمی که به همت معاونت پژوهش با همکاری گروه علمی تربیتی عمومی و انجمن‌های علمی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد، نصیب الله عمراف از اساتید اهل‌ سنت نمایندگی به بررسی زوایای مختلف شخصیتی جعفربن ابیطالب(ع) پرداخت

وی اظهار کرد: در قرآن کریم در وصف مجاهدان نخستین می‌خوانیم خداوند از پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار و کسانی که به نیکی از آن‌ها پیروی کردند، خشنود گشت و آن‌ها نیز از او خداوند خشنود شدند، (وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ) و جناب جعفر بن ابیطالب(ع) از برجسته‌ترین مصادیق این آیه کریمه به شمار می‌رود.

مدیرگروه علمی ـ تربیتی معارف اسلامی فقه شافعی نمایندگی المصطفی در گلستان افزود: تعابیر بلندی درباره حضرت جعفر طیار در منابع دینی ما وجود دارد نظیر «من السابقین الاولین إلی الاسلام»، «أشبه الناس خَلقا و خُلقا برسول الله»، «الصحابی الجلیل»، «من أجود العرب المشهورین»، «شهید فی ساحه المعرکه» و … که همگی بر رفعت مقام و جلالت قدر جعفر تأکید دارند.

استاد جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: گروهی از مسلمانان حبشه با اجازه نجاشی جهت کمک و مساعدت مهاجران مسلمان در مسیر بازگشت دریایی، همراه و با فرماندهی جعفر به مدینه وارد شدند. زمان ورود آنان به مدینه مصادف با پایان فتح خیبر ـ محرم سال هفتم هجری ـ بود. رسول خدا(ص) جعفر را به آغوش گرفت و میان دو چشمش بوسه کرد و فرمود: «والله ما أدری بأیّهما أنا أُسَرُّ؟! بقدوم جعفر أم بفتح خیبر؟!».

عمراف ابراز کرد: تعدادی از یاران رسول خدا(ص) در سال ۵ بعثت با انگیزه حفظ دین خویش به سمت حبشه هجرت کردند. این نخستین هجرت مسلمانان در تاریخ اسلام بود و همچنین نخستین هجرت به سرزمین حبشه بود. در میان مهاجران جعفر حضور داشت و رسول الله (ص) نامه‌ای به دست جعفر داد و در آن نجاشی را مورد خطاب قرار داده و مطالبی را از مصدر وحی به وی یادآور گردید که نقش جعفر(ع) در ارائه مناسب این نامه و سرپرستی مهاجران از صفحات طلایی حیات جعفر بن ابیطالب(ع) به شمار می‌رود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن