اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

نعمت رسول الله برای امت اسلامی

آخوند قدیری: رسول خدا جامعه بشری را متحول کرد

آوای سنت: خطیب نماز جمعه چنارلی به بیاناتی چند در خصوص فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام پرداخت.

به گزارش خبرنگار آوای سنت اسماعیل آخوند قدیری در بیانات پیش از خطبه نماز جمعه روستای چنارلی گفت: در ماه ربیع الاول قرار داریم. ماهی که در آن نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم به دنیا آمد. ایشان در طول مدت رسالت خویش شرک، بت پرستی و همچنین جاهلیت را ریشه کن نموده و انسان ها را مومن و دیندار گردانید. این موضوع از اقبال امت آخر زمان است که خدای متعال چنین پیامبری را مبعوث کرد تا همگی در سایه دیم مبین اسلام و شریعت آن حضرت زندگی کنیم.

وی افزود: در دورانی که هنوز نبی مکرم قدم به این جهان فانی نگذاشته بود گروهی از اعراب عدنانی که از نسل  حضرت اسماعیل علیه السلام بودند در شبه جزیره عربستان زندگی می کردند. آنها در همدلی، مهمان نوازی و وفای به عهد و ایراد سخنرانی شهره عام و خاص بودند. این قوم در کنار این خصایص اخلاقی، معایبی نیز داشتند که اگر مورد ریشه یابی و اصلاح قرار نمی گرفت چه بسا ممکن بود انسانیت از میان رفته و بشر روی زمین گرچه به شکل انسان، اما با خلق و خوی حیوانی به حیات خود ادامه می داد.

آخوند قدیری ادامه داد: در چنین زمانی بود که خاتم الانبیاء در روز دوشنبه به دنیا آمد و آسمان مکه را منور ساخت. این تولد سبب شد تا دوازده ستون از ستون های کاخ کسری درهم بریزد. درجایی آتشکده ای که قرن ها روشن بود به یکباره خاموش شد و شیاطین که می توانستند به آسمان ها بروند به پایین رانده شدند.

آن زمان در مکه بت پرستی رواج داشت و اعراب سنگ هایی را که با دست خود می تراشیدند به جای خدا عبادت می کردند.آنها مردمی بودند که با بی رحمی هرچه تمامتر دختران نوزاد را زنده به گور می کردند. به علاوه در اثر جنگ های میان قبایل افراد زیادی کشته می شدند و بتدریج کشتن انسان و ریختن خون اشخاص بر روی زمین تبدیل به نوعی تفریح لذت بخش شده بود.

 خطیب نماز جمعه روستای چنارلی اظهار داشت: طی این احوال رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم به پیامبری مبعوث گشته  و با حداقل امکاناتی که در اختیار داشت شروع به نشر پیام آسمانی نمود. ایشان نمونه بارز رحمتی است که خدای متعال به بندگانش ارزانی داشت و در روز قیامت رحمت بیشمار نصیب کسانی خواهد شد که به پیامبری رسول اسلام ایمان آورده اند.

این رحمت می توانست شامل حال یهودیان بازمانده از زمان حضرت موسی علیه السلام و مسیحیان دوران پس از حضرت عیسی علیه السلام نیز شود؛ چرا که هم در کتاب تورات و هم در انجیل به ظهور پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم مژده و بشارت داده شده است، اما یهودیانی که در مدینه بودند و مسیحیان با ایشان به مخالفت برخاستند.

آخوند قدیری اخلاق نیکو، مصرف افعال حلال و دوری از فعل حرام را جزو پیام نبی اکرم برشمرد وخاطرنشان ساخت: آن حضرت رسالتش را کامل ساخت تا به زندگی ما انسان ها معنا ببخشد. در ایامی قرار داریم تا بخاطر این مناسبت فرخنده به جشن و شادمانی معنوی بپردازیم. این ایامی است که تولد آن حضرت دنیا را از تاریکی نجات داد و بردگی را از میان برداشت تا همگان به طور یکسان بتوانند بندگی خدای متعال را برجای آورند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن