اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

نقش حیاتی مذاهب در احیای تمدن اسلامی

آوای سنت:  دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور ، نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی و احیای تمدن اسلامی را مهم توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت،حجت‌الاسلام کاظم لطفیان در همایش ملی نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی در گرگان گفت: شهید سلیمانی تعبیری دارد که دوران اختلاف امت اسلامی سپری شده و با گذر از گردنه‌های سخت، وارد مرحله تمدن‌ سازی شدیم. معارف جامع قرآن در برگیرنده گذشته، حال اسلامی و آینده امت اسلامی است و بخش آینده اهمیت زیادی دارد که در بین اندیشمندان جهان اسلام و کفر اظهار نظرهای متفاوتی پیرامون این مسئله شده است.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در این باره افزود: اندیشمندان کفر معترف شده اند که دوره آمریکا تمام شده و ظرفیت غرب روبه زوال است و در آینده به طور قطع موازنه به نفع مذاهب تغییر خواهد کرد. به فرموده رهبری معظم، زمانی که امت اسلامی اجتماعی حول محور پیامبر قرار گیرند، آسیب پذیری ها کاهش پیدا کرده و راه رسیدن به آرمان اسلامی و تشکیل تمدن هموارتر خواهد شد.

همچنین عبدالصدیق آخوند کشمیری در گفتگو با خبرنگار ما، طی سخنانی وجود اختلاف را بنا به فرمایش رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم، موجب رحمت برای امت خواند و اظهار داشت: منظور از اختلاف به عنوان خیر امت گرچه در متون عرب به فواید صله رحم و رفت و آمد ها اشاره می کند، اما ما می دانیم که بسیاری از اختلافات که می توانند زمینه ایجاد کینه و کدورت را فراهم آورند با نشست و برخواست و مراوده مسلمین با یکدیگر حل و فصل گردیده اند.

آخوند کشمیری برگزاری همایش با رویکرد وحدت را نیاز امروز امت دانست و اظهار داشت: هیچ انسانی در جایگاه خودش کامل نیست و در میان نوع بشر تاکنون فردی که مطلع به همه معلومات و دانستنی ها دینی و علوم دنیوی باشد، پیدا نشده است. حتی پیامبران نیز از پیش خود چیزی نمی دانستند و از طریق وحی الهی به اسرار پی می بردند. بنابراین هر گفتمانی باید با رویکرد خیرخوانه برگزار شود و در این صورت است که می توان به دستاوردهای مفیدی دست یافت.

همچنین احمد آخوند عطا امام جمعه روستای حاجی قوشان از توابع گنبد کاووس برگزاری اولین همایش همایش ملی نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی را گامی مثبت در جهت تقویت همدلی و اتحاد میان صاحب نظران و اندیشمندان مسلمان توصیف کرد و افزود: همه ما می دانیم که دنیای اسلام در شرایط امروزی بیش از پیش نیازمند وحدت و مبدت میان پیروان مذاهب مختلف است. در قرون گذشته تمدن عصر طلایی اسلامی به حدی تبلور یافت که دنیای غرب دو هدف را ار جع دانسته و دست به سرمایه گذاری بر علیه دین بزنند.

هدف اول نسخه برداری از آموزه های قرآن کریم بود. آنها با مطالعه وقایع صدر اسلام پی برده بودند که مسلمانان با عمل به نسخ قرآنی فرامرزها را پشت سر گذاشته و دین را به سرحدات دور رسانده اند. پس فرزندان خود را به دانشگاه های مسلمین فرستادند تا علم نوین تسلط پیدا کنند. مهمترین سلاحی که قاصدان وحی الهی به همراه داشتند، قرآن بود. کتابی که به اهل ایمان عزت بخشید. در معاملات و معاشرات شان به روش قرآن عمل کرده و اخلاق کریمه را به دیگر انسان ها آموختند. ضمن آنکه در برابر ظلم طاغوتیان سرخم نکرده و بسیاری از اصحاب در این راه به شهادت رسیدند.

آخوند عطا یادآور شد: امروز نسخ قرآنی در جوامع مختلف مسلمان به سهولت در دسترس قرار دارد، اما در عمل کوتاهی می کنیم. مساجد به زیبایی ساخته می شوند، لیکن نمازگزار کم است. ایمان و یقین داریم که پرداختن زکات مال واجب است، ولی از آن کوتاهی می ورزیم. امروز در بین جوانان وابستگی به الگوهای ضد اسلامی به آفت امت تبدیل شده اند.

باید قرآن را از فرع بودن در آورده و به اصل برگردانیم. غربی ها فواید کلام الهی را می دانند و بدین جهت هدف دوم را دنبال کرده و می کوشند تا وابستگی های مجازی را جایگزین آن نمایند. بازآفرینی تمدن اسلامی با بیداری حاصل می گردد و برای آن باید در نگاه خود تجدید نظر کرده و روش نبی اکرم را سرلوحه قرار دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن