اهل سنت ایرانعمومی

پاکی اعمال و نیت خالص شرط دینداری

آخوند قدیری و تاکید بر نفس اعمال

آوای سنت : مدرس حوزه دینی روستای چنارلی پاکی اعمال را شرط دینداری دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت اسماعیل آخوند قدیری امام جمعه چنارلی در بیاناتی گفت: خداوند متعال برای امت محمدی امتیازات بسیار زیادی را قائل شده است. حداکثر عمر افراد این امت بنا به فرمایش نبی مکرم اسلام بین شصت الی هشتاد سال عنوان شده است، حال آنکه پیروان امت های گذشته بین سیصد تا چهارصد سال و حتی در زمان حضرت نوح علیه السلام تا هزار سال عمر می کردند. بنابراین یکی تفاوت های مهم امت آخر زمان با پیروان ادیان پیشین، کوتاهی عمر آنها می باشد.

آخوند قدیری ادامه داد: همانطور که می دانید بخشی از این عمر ما در دوره کودکی تا نوجوانی صرف بازی و یادگیری سپری می شود. تا چهل سالگی به جوانی و دلمشغولی های دنیوی طی می گردد و از آن پس کم کم دوران فرسودگی و کهولت فرا رسیده و توانایی عبادت خالق در انسان فروکش می کند. بدین خاطر خداوند کریم  به امت الهی وعده می دهد، برای صبری که در مصیبت ها از خود نشان می دهند و به علت دوری ورزیدن از فعل حرام به اجر و پاداش بیشماری نائل خواهند آمد.

مدرس حوزه دینی روستای چنارلی بیان نمود: به همین سبب نبی مکرم اسلام معمولا به یاران خود سفارش می کرد که از چنین امتیاز مهمی را با روی آوردن به اعمال فاسد و ناشایست محروم نمانده و برای هر عملی تنها به جهت کسب رضایت باریتعالی تلاش و کوشش نمایند. لذا در می یابیم پیامبر عظبم الشان رفعت و الفتش نسبت به بهترین امت را به اثبات می رساند.

آخوند قدیری از ریا به عنوان شرک اصغر، مشغول بودن به ثروت های دنیوی و دوری از عبادت و از زبان تلخ بعنوان اعمالی که باعث گمراهی و تباهی انسان می شود یاد کرده و افزود: کسانی که اعمال حسنه را به دلیل کسب نام و شهرت انجام می دهند در دنیا سست ایمان بوده و در آخرت نیز از پاداش عظیم و رفتن به بهشت بی بهره خواهند بود. کارهایی که از روی اخلاص رقم بخورد، چه در صورت موفقیت و یا عدم توفیق در انجام آن مشمول اجر و پاداش اخروی خواهند شد؛ زیرا از نظر پروردگار یکتا نتیجه عمل مهم و بلکه نیت شخص ملاک می باشد.

این عالم اهل سنت یاد آور شد: در صدر اسلام اشخاصی بودند که به دلیل کمبود اسلحه فرصت حضور در جنگ علیه کفار را پیدا نمی کردند، ولی با این حال خدای متعال اخلاص را در آنها دیده و به همگی اجر و پاداش فراوان می بخشید که به این موضوع در قرآن کریم هم پرداخته شده است.

برخی ها هستند که دنیا را محل رقابت برای مال و ثروت بیشتر دانسته و به ظلم و ستم رو می آورند. این مسئله از جمله نگرانی های پیامبر گرامی اسلام در طول حیات با برکتش بشمار می رفت.

وی تاکید کرد: بخاطر داشته باشید مال اندوزی و دنیا طلبی از انسان فرصت پرداختن به عبادت را خواهد گرفت. بدانید که هر آنچه در اجتماعات به زبان می آورید مورد محاسبه قرار خواهند گرفت. زبان تند و گفتار ناصحیح که قضاوت در مورد اشخاص را در بدنبال داشته باشد، می تواند کلیه عبادات از جمله نماز، روزه و تلاوت آیات نورانی را بی اثر نماید. گفتار از جمله اعمالی است که خدای متعال توجه ویژه ای به آن دارد و این گمان که اظهارات مان جزئی بوده و آسیبی به دیگران نمی رساند خیالی اشتباه و غیر قابل جبران است.

آخوند قدیری همچنین اظهار داشت: چه بسیار انسان های عابد به خاطر نگه نداشتن همین زبان از لذت بهشت محروم مانده و بنا به فرمایش خالق متعال بمدت هفتاد سال در آتش جهنم بسر خواهد برد. بعضی از مردم با زبان خوذشان روی دیگران عیب گذاشته و به آزار شان می پردازند. خدای متعال کسانی را که به تخریب مردم مشغول می شوند تخریب کرده و معایب شان را آشکار خواهد نمود. پس ای مردم از آنچه که باعث دوری از شناخت خدای متعال و فراموشی عبادت می شوند بشدت پرهیز نمایید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن