اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

پزشک اهل سنت: رعایت اصول بهداشت جمعی عمر کرونا را کوتاه می کند

دکتر قادری: همدلی اجتماعی عمر کرونا را کوتاه خواهد کرد.

آوای سنت: بر اساس آمارهای منتشره تا جمعه هشتم فروردین ماه مبتلایان به ویروس کرونا در کشور از مرز ۳۲ هزار نفر فراتر رفته و نیز از ابتدای اسفند ماه گذشته تاکنون متاسفانه نزدیک به دو هزار چهارصد نفر فوت شده اند.
خانه نشینی طولانی مدت، نرفتن سرکار روزانه، پرهیز از مسافرت در ایام تعطیل سال، خودداری از دید و بازدیدهای معمول و کشیدن خط قرمز روی تمام تعلقات شخصی و فامیلی شاید بی سابقه ترین رویداد محال در تاریخ زندگی بشر می باشد که اتفاق افتاده و زمان دقیقی برای برون رفت آن از کشور مشخص نشده است.
مخاطبان همواره می پرسند که جامعه تا چه مدت درگیر کرونا خواهد بود و دوران خانه نشینی آنها چقدر به طول می انجامد.

دکتر ابراهیم قادری پزشک و متخصص اپیدمیولوژی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با آوای سنت در پاسخ به این پرسش که استان های مختلف کشور تا چه زمانی درگیر کرونا خواهند بود چنین پاسخ می دهد: ‌همان‌طور که می‌دانید بیماری کرونای جدید ( کووید- ۱۹) از طریق تماس با بیمار و ذرات تنفسی او به دیگران منتقل می‌شود. علایم این بیماری سرفه، تنگی نفس، تب، سردرد، خستگی و درد بدن است. این بیماری چند هفته‌ای است که به کشور وارد شده و تعداد زیادی از هموطنانمان را مبتلا کرده است و تعدادی نیز متاسفانه فوت شده‌اند.

وی عاقبت همه‌گیری ناشی از این بیماری را بستگی به رفتارهای مردم دانسته و این گونه توضیح می دهد: تعدادی از افراد در کشور آلوده شده‌اند و احتمالاً دیگران را نیز آلوده خواهند کرد. پیش بینی می شود تعدادی از مبتلایان با عدم رعایت مسائل بهداشت فردی، این آلودگی را گسترش خواهند داد. بنابراین دو عامل مهم در کنترل این همه‌گیری، تاثیر دارد. اول این که بیمارانی که دارای علایم می‌شوند باید به شدت مسایل بهداشتی را رعایت کرده و مرتب دست‌شان را با آب و صابون بشویند. در صورت لزوم ماسک بزنند و البته بیماری خود را پنهان نکنند.

دکتر قادری در ادامه توضیحاتش با بیان اینکه بیماری کرونا هیچ انگی ندارد و شبیه یک سرماخوردگی است، می گوید: نیازی به پنهان کردن بیماری و علایم آن توسط بیماران نیست و اتفاقاً اگر افراد دارای علامت، سریع‌تر تشخیص داده شوند و درمان و ایزوله در خانه (یا همان قرنطینه در دیدگاه مردم) انجام شود، باعث کاهش انتقال بیماری به خانواده و دوستان خود خواهند شد و این بزرگترین خدمت به خانواده و دوستان بحساب میاید.

البته لازم به ذکر است که با شروع همه گیری این بیماری، اقدامات لازم برای شناسایی بیماران و قرنطینه کردن افراد در تماس با این بیماران شروع شده است به طوری که تا امروز تعدادی زیادی از افراد در تماس با این بیماران در قرنطینه خانگی به سر می‌ برند که امیدواریم این عزیزان به خاطر جان خانواده، دوستان و سایر مردم، قرنطینه خانگی را رعایت نمایند.

این پزشک اهل سنت در خصوص عامل دوم در کنترل همه گیری معتقد است: همه مردم و افراد غیرمبتلا باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند. برخی از افراد علایم خفیفی دارند و ممکن است خود را بیمار ندانند، لذا در میهمانی‌ها، مغازه‌ها و سایر اجتماعات حاضر شده و ناخواسته ویروس بیماری را به دیگران انتقال می دهند.
پس بهترین کار رعایت فاصله اجتماعی است که با ماندن در خانه و در صورت خروج از خانه برای کار ضروری، با عدم لمس محیط و شستن دست‌ها با آب و صابون تا حدود زیادی تضمین می‌شود. پس کنترل این اپیدمی بسیار ساده است و کاملاً به عملکرد خود ما بستگی دارد.

دکتر قادری تاکید می کند: این اقدامات می‌تواند شدت همه گیری را کم کند و به محض این که رفتارهای ما به حالت عادی برگردد، در عرض سه هفته آینده، مجدداً همه‌گیری شدید خواهد شد. پس این اقدامات باید به مدت چند هفته به صورت کامل و ادامه‌دار توسط همه ما رعایت شود تا چرخه انتقال ویروس مختل گردیده و ویروسی در بدن افراد و محیط باقی نماند که مجدداً ما را آلوده کند. در مدتی که ما این موارد را رعایت کنیم، سیستم بهداشت و درمان نیز سریعتر می تواند بیماران را تشخیص داده و درمان کند، لذا منبع عفونت نیز کاهش می‌یابد.
کنترل این همه‌گیری بستگی به میزان همدلی، همبستگی و رعایت اصول بهداشتی از سوی همه ما دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن