زن و خانوادههمسرداری
موضوعات داغ

انتقاد از هزینه های سرسام آور عروسی

ماموستا فرهاد آگشته هزینه های زائد را مانع ازدواج جوانان دانست

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت ارومیه،پیروی از رسوم اشتباه را باعث کاهش میزان ازدواج در جوانان دانسته و مخارج کمر شکن در مراسمها را نوعی بازگشت به دوران جاهلیت دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا فرهاد اگشته در سخنان اخیر خود پایبندی به رسوم غلط مانند افزایش میزان چشم و هم چشمی و برگزاری مراسم های پرهزینه را عاملی برای کاهش علاقه جوانان به مقوله ازدواج خواند و گفت: امر ازدواج و تشکیل خانواده سابقا آرزوی هر جوان مسلمان بود. جوانان نسل گذشته ازدواج را یک امر کاملا مقدس می شمردند، اما این امر مقدس بتدریج تبدیل به ترس و وحشت نسل در حال رشد شده است.

وی انجام هزینه های سنگین در شرایط اقتصادی ضعیف را دور از تفکر و اندیشه اسلامی دانست: جامعه امروزی متاسفانه در بحث ازدواج کماکان در عادت ها و رسومات غلط گذشته بسر می برند. رسومات غلطی که از چشم و هم چشمی سرچشمه می گیرد. امروز یک عروسی تا سقف پنجاه میلیون تومان هزینه بر می دارد.

مخارجی که اگر هزینه نشوند نه تنها هیچ خللی به زندگی وارد نمی کند، بلکه کمک می کند تا جوان تازه ازدواج کرده کمتر زیر بار بدهی برود.  آفت چشم و هم چشمی و علاقه به برگزاری جشن های مجلل باعث می شود تا مبالغ زیادی  صرف فیلمبرداری از مجلس، هزینه برگزاری مجلس در تالار، دستمزد آرایشگر، انواع و اقسام شام و…گردد.

امام جمعه مسجد رسول الله ارومیه مسلمانان را مکلف به اهمیت به امر ازدواج نه با پیروی از مدل فریبنده غربی و بلکه تمسک از شیوه اولیا الله و صالحین برشمرد و متذکر شد: هزینه های سرسام آور مجالس عروسی موجب ترس جوانان از آینده شده و آنها را از آمادگی جهت تشکیل یک زندگی سالم و به دور از تنش دور کرده است. این جوانان ناچارا از فکر ازدواج منصرف شده و در گذر زمان گرفتار انحرافات فکری، اخلاقی و فساد می شوند.

این عالم اهل‌سنت با انتقاد از تغییر در معیارهای تشکیل زندگی اسلامی اظهار داشت: شروع یک زندگی جدید به جای آنکه بر مبنای محبت و مبدت شکل بگیرد، مبتنی بر دستورات غلط و پیروی از راه و رسم دوران جاهلیت است. افراد متمول و ثروتمند جامعه مراسم مجلل و باشکوه می گیرند تا ظاهرا در محیط شور و شعف ایجاد کنند. این عده غافل از آن هستند که دیگر مردم را نیز به نحوی مکلف به گرفتن عروسی های پر هزینه می کنند تا اصطلاحا آبروی میزبان مراسم حفظ شود. رسمی که نه قرآن کریم و نه شریعت دین الهی آن را تایید نکرده است.

ماموستا آگشته متذکر شد: رسوم و عادت های غلط که مانند زنجیری فولادی دست و پای جامعه را می بندد، نشان از بدبختی و عقب ماندگی بانیان آن در جامعه است. جشنی که می تواند به سادگی و زیبایی هر تمام برگزار شود، چند روز طول کشیده و افتخار میزکنیم که در این تعطیلی بازارها و رکود اقتصادی کشور دست به مخارج سنگین بزنیم. اسلام به هیچ وجه مخالف برگزاری جشن عروسی و یا عزا برای مرده نیست، اما برای هر چیزی حد و حدود مشخصی را تعیین کرده است.

امام جمعه مسجد محمد رسول الله ارومیه خاطرنشان ساخت: خرج کردن یک شبه مبلغی که با کار و تلاش طاقت فرسا به دست آمده، افتخار نمی باشد. اگر قرار است از خود  هنری نشان دهیم، اینگونه مبالغ را صرف مخارج تحصیلی دانشجویی بکنیم که توان پرداخت شهریه دانشگاه را ندارد.

ماموستا آگشته پایبندی خانواده و الزام برگزاری مراسم به هر دلیل غیر واجب را از جمله افعال حرام برشمرد و عنوان نمود: هر روز که می گذرد، بهانه های برگزاری مراسم بیشتر می شوند. سابقا اگر در طول یک دهه چند مراسم انگشت شمار برگزار می کردیم، اکنون کار به جایی رسیده است که با کمترین دلایل واهی مهیای برگزاری مراسم می شویم.

این قبیل مخارج های سنگین و این طور گرفتار شدن در عادت های غلط، بنیان فرهنگ اسلامی جوامع را مختل کرده است. اگر ادعای امتی بودن داریم، می بایست دنباله روی راه، روش و منش نبی مکرم اسلام باشیم. در دستگیری از نیازمندان بکوشیم و اگر می بینیم مسلمانی به خاطر تنگدستی در رنج و پریشانی بسر می برد با داشته هایمان وی را کمک و همیاری کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن