تربیت فرزندانزن و خانواده

ضرورت توجه بیشتر بر جنبه های تربیتی فرزندان

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان عدم توجه به نکات تربیتی فرزندان را دلیل انحطاط آنها در زندگی وفردی و اجتماعی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی مهرداد فرهمند با تاکید بر این مطلب که نکات لازم برای تربیت کودک باید پیش از تولد وی برنامه ریزی شود، گفت: برخی از خانواده ها کودک را به دلیل سن پایین فاقد درک منطقی و درست می شناسند که این پندار اشتباه است، زیرا وی نیز مانند افراد بزرگسال از قوه درک و تخیل برخوردار بوده و به اندازه سنی که دارد مسائل را می فهمد.

برخی از والدین توجه خود را صرفا روی رشد جسمانی کودک معطوف کرده و به نکات تربیتی بعنوان یک نیاز اساسی اهمیت لازم را قائل نمی شوند.

علامه ندوی (ره) رزق حلال را از نکات مهم تربیتی حتی در پیش از تولد نوزاد عنوان می کند، چرا که اگر شخصی رزق حرام به خانه ببرد، تبعات آن شامل همه اعضای خانواده و از جمله جنینی که در رحم مادر در حال رشد است، خواهد بود. نکته دومی که علامه ندوی تاکید دارد دور نگه داشتن کودک از مصادیق ظلم ورزی است. متاسفانه برخی والدین در وقت عصبانیت از الفاظ زشت و بدور از شان استفاده کرده و رفتارهای نامناسبی از خود بروز می دهند. تکرار این اتفاقات در مقابل دیدگان فرزندی که کم کم می رود تا تکلم کردن را یاد بگیرد یک خطای جبران ناپذیر می باشد.

مولوی فرهمند شکل گیری شخصیت را از مهمترین نکات در پس از دو سال اول زندگی کودک دانست و افزود: کودکان شیرخواره بطور طبیعی سعی می کنند با هر آنچه در اطراف شان می گذرد ارتباط برقرار کنند و یکی از توجهات شان به رفتارهای والدین با سایر اعضای خانواده و بلعکس برمی گردد. هستند ساکنینی که فیلم های مبتذل شبکه های ماهواره ای را دنبال می کنند و این گونه مسائل روی ذهن کودک اثر مخرب بر جای می گذارد. در چند سال اخیر تمرکز عمومی به فیلم هایی که آموزه های غیر اسلامی را ترویج می دهند افزایش پیدا کرده و تغییر در رفتارها، نوع پوشش، مدل موی سر و نظایر آن از همین جنبه تاثیر می پذیرد.

معمولا تحریک و هیجانات در دوره نوجوانی نمود پیدا می کنند، اما ما با دنبال کردن پیوسته تولیدات مبتذل شبکه های بیگانه زمینه بلوغ زودرس را در کودک خود ایجاد می کنیم.

مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان وظیفه والدین در توجه به نکات تربیتی کودکان را بسیار سنگین تر از دو دهه گذشته خواند و عنوان نمود: دانش آموزان دوره ابتدایی نباید به فضای مجازی متصل به اینترنت دسترسی آسان داشته باشند، لیکن این اجبار بدلیل ایام کرونایی پیش آمده و لذا با عادی شدن شرایط براحتی نمی توان آنها را مثل سابق از این فناوری دور نگه داشت. ضمن آنکه تفریحات کودکان در جامعه شکل عوض کرده و تفریحات جدید جای بازی های قدیمی را پر کرده اند.

نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که دانش آموز کودک به رفتارها عادت می کند. از رو نبی مکرم اسلام تاکید می ورزد که فرزندان مسلمان می بایست در فاصله هفت تا ده سالگی با قرآن و نماز آشنا شوند. والدین بدون شک بهترین الگو برای فرزندان شان به حساب می آیند. جوامع بیرونی دیگر مانند گذشته یکدست و عاری از خطر نیستند. در لایه های اجتماعات مختلف خطرات پنهانی زیادی فرزندان ما را تهدید می کنند. بنابراین تربیت فرزند از سن کودکی و دانستنی های او با افعال خوب و بد به وی این امکان را می دهد تا در انتخاب دوستان اشتباه نکند.

مولوی فرهمند نقش دوست خوب در آینده فرزند را غیر قابل انکار دانست و خاطر نشان ساخت: ارتباط فرزند با جامعه بیرونی را نباید آنقدر محدود کرد که وی در سن نوجوانی اعتماد بنفس کافی برای ارتباط گیری با دوستانش در مدرسه و دانشگاه را در خود پیدا نکند. نباید فرزند را به دلیل آنکه در محیط خانه پرجنب و جوش است، سرکوب کنیم. والدین و مخصوصا پدران باید فرزندان را به محیط امن مانند پارک های شهر برده و اجازه دهند تا ساعاتی را به بازی بپردازند. این امکان البته در روستاها بیشتر است و بچه های روستایی از محیط های امن و وسیع تری برای تفریح و بازی برخوردار می باشند.

انتخاب یک دوست خوب در سن نوجوانی در روند رشد و تحصیل فرزند حائز اهمیت می باشد و می بایست در کنار کنترل رفتارها، نکات لازم را با وی در میان بگذاریم. فرزندان غالبا در سن نوجوانی ارتباط شان را با مادر خانواده افزایش می دهند. این مسئله به دلیل اشرافیت بیشتر مادر به امور داخلی خانه مثبت ارزیابی می شود، اما پدر به عنوان سرپرست خانواده تصمیم گیرنده نهایی است و رویه نباید به سمتی پیش برود که نقش و ابهت این جایگاه را کم رنگ جلوه دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن