زن و خانوادههمسرداری

زنانه شدن اعتیاد زیر سایه نا آگاهی

زنانه شدن اعتیاد، کردستان، آسیب اجتماعی

آوای سنت :  ۶۰ درصد زنان معتاد با تشویق همسرشان به اعتیاد روی آوردند/ مرگ ۴ نفر زن بر اثر مصرف مواد مخدر!

زن را با زنانگیش می شناسند، زنانی که زمانی دامنشان فرزندانی را تربیت می کرد که گوش آوازه از شنیدنش محو می ماند، اما چه شده است که طبق بررسی های صورت گرفته در استان کردستان ۶۰ درصد زنان با تشویق همسرانشان به اعتیاد روی آورده اند.

اعتیاد به مواد مخدر در گذشته، آسیبی غالبا مردانه بوده اما بر اساس شواهد در سال های اخیر گرایش زنان به این آسیب، اعتیاد را به سوی زنانه شدن پیش می برد چنان که در حال حاضر ۹ درصد معتادان کردستان ، زن هستند.

با گذر از برخی کوچه پس کوچه‌های محله‌ها حاشیه شهر سنندج به راحتی می‌توان هر نوع مواد مخدر را تهیه کرد، اینجا فروش مواد مخدر به صورت خرده‌فروشی مثل نقل و نبات آسان است و بدون هیچ نگرانی و ترسی انجام می‌شود.

گرچه شمار زنان معتاد خیابانی در استان کم به نظر می رسد اما خارج از چشم عموم و غالبا در حومه شهر، وضعیتی تاسف بار از اعتیاد زنان به چشم می خورد.

اخیرا گورستان خوابی معتادان زن، همچون مردان و در کنار آنها مشاهده می شود که این وضعیت اسفناک در سنندج در گورستان های تایله، قبرستان خیابان ۱۷ شهریور و قبرستان انتهای خیابان وکیل سنندج به چشم می خورد.

۶۰ درصد زنان معتاد با تشویق همسرشان به اعتیاد روی آوردند

فرمانده انتظامی و دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان می‌گوید: عزم فرماندهی انتظامی استان برای مقابله با سودگران مرگ جزم است در سه ماهه نخست ۹۹ بیش از ۴۷۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

سردار علی آزادی می‌افزاید: بیشترین آمار کشفیات مواد مخدر با ۳۷ درصد از کل میزان کشفیات مواد مخدر، از نوع تریاک و ۳۲ درصد شیشه است.

به گفته این مقام مسئول، ۴۵ درصد دستگیرشدگان جرائم مربوط به مواد مخدر ۳۵ تا ۴۵ ساله، ۲۶ درصد در سنین ۱۵ تا ۳۰ سال، ۲۵ درصد ۵۰ تا ۶۰ سال و ۴ درصد بالای ۶۰ سال سن دارند.

سردار آزادی عنوان کرد: همانطور که همگان می‌دانند اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر در صدر آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و اقدامات ما نیز باید بر این اساس استوار باشد در واقع سعی ما بر این است که اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه با تمام قوا و نهایت دقت مبنا قرار گیرد تا بهترین بازخورد را در این زمینه داشته باشیم.

وی همچنین از بازداشت ۳۰ معتاد متجاهر در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و پاسخگویی به مطالبات مردمی در شهرستان سنندج در سه ماهه اول ۹۹ خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر همچنان در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان است و در مرحله جدید این طرح که طی چند روز اخیر اجرا شد ۶۰ معتاد متجاهر و پرخطر جمع‌آوری شدند.

مصرف مواد مخدر باعث مرگ ۴ نفر زن در کردستان شد

مدیرکل پزشکی قانونی کردستان گفت: سال گذشته در استان کردستان ۴۲ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند که نسبت به ۳۵ فوت شده سال ۱۳۹۷ رشد ۲۰ درصدی داشته است.

بهتاش خانی آباد اظهار داشت: از ۴۲ نفر فوت شدگان مصرف مواد مخدر سال گذشته ۳۸ نفر مرد و چهار نفر زن بودند این در حالی است که هر ۳۵ فوت شده سال ۱۳۹۷ مردبودند.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول امسال هم ۱۱ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در این استان جان خود را از دست دادند که همگی آنها مرد بودند.

وی افزود: در سه ماهه اول امسال ۶ نفر نیز جان خود را بر اثر مسمومیت الکلی از دست دادند که در مدت مشابه سال گذشته نیز همین تعداد جان خود را از دست داده بودند با این تفاوت که یکی از آنها زن بود.

دیدگاه جامعه به زنان معتاد

اعتیاد پدیده گسترده ای است که زندگی مبتلایان را از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار می دهد و به دلیل ایجاد ظاهر نامناسب و همچنین ایجاد شرایط نامطلوب زندگی برای نزدیکان، همواره با نگاهی منفور به آن نگریسته می شود و کمتر کسی از عامه مردم آن را به عنوان بیماری پذیرش می کند و این امر برای معتادان بسیار ناخوشایند و عامل دوری از اجتماع است.

اما این مسئله در زنان با شدت بیشتری به چشم می خورد و موجب شده زنان به دلیل انگ هایی که ممکن است به دلیل اعتیاد به آنها زده شود، همواره خود را از اجتماع دور میکنند و روز به روز منزوی تر می شوند و این مسئله برای زنانی که اعتیاد را ترک کرده و به جامعه بازگشته اند تاثیرات منفی تر و ناخوشایندتری به دنبال دارد و این درحالیست که پذیرش مجدد از سوی جامعه، می تواند عامل مهمی در ترغیب زنان به ترک اعتیاد و کاهش آن باشد.

اگر امروز نگاه جامعه به اعتیاد مردان از رویکرد جرم‌انگارانه به رویکرد بیمارگونه تغییر یافته اما هنوز این اصلاح نگرش در مورد زنان معتاد به نحو مطلوب ایجاد نشده و همین نگاه جرم‌انگارانه، گاه باعث می‌شود که زنان معتاد، خود را پنهان کنند و مراجعه به مراکز درمانی را برای همیشه به فراموشی بسپارند.

ترس از انگ زدن، طرد شدن از جامعه، عدم پذیرش از سوی خانواده و بستگان و … مواردی است که زنان معتاد خواهان ترک، همواره از آن واهمه دارند و مانعی بزرگ بر سر راه زنان معتاد برای درمان است.

کارشناسان آسیب‌های اجتماعی با اشاره به اینکه اعتیاد مقوله‌ای چندوجهی و پیچیده است، معتقدند تبعات و پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم اعتیاد زنان و مسائلی که خود این مصرف‌کنندگان با آن روبه‌رو هستند، شاید ۱۰ برابر تبعات مربوط به اعتیاد یک مرد باشد و همین امر به تنهایی می تواند عاملی مهم برای ضرورت توجه به اعتیاد زنان از سوی جامعه و مسئولان باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن