تربیت فرزندانزن و خانواده

مخاطرات تلفن های هوشمند برای نسل جوان

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه طبس مسینا علاقه زیاد جوانان به گوشی های پیشرفته را باعث دوری ایشان از قران و حلقه های تفسیر عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی احمد حسنی ماخونیک، وسایل ارتباط جمعی مانند تبلت و گوشی های اندروید را برای آینده نسل کودک و جوان جزو وسایل تنش زا، آلوده و خطرناک دانست و گفت: مدت مدیدی است گوشی ها و تبلت ها همه جا را پر کرده و این وسیله در انواع مختلف و کاربردهای متفاوت در دست کوچک و بزرگ اعم از پسران و دختران دیده می شود. بیماری کرونا بهانه خوبی شده است تا دانش آموزان عقب ماندگی های درسی شان را با استفاده از این امکان جبران کنند، ولی در این میان همه ما از درس اصلی زندگی غافل شده ایم. والدین به قابلیت های این فناوری و پیشرفت های فرزندان شان دلخوش کرده و نسبت به خطرات و مضرات گوشی ها و فضاهای مجازی غفلت می ورزند.

مولوی ماخونیک با بیان این مطلب که هیاهوهای زندگی ما را از عبادت دور کرده و قرآن ها در برخی مساجد و مکاتب و خانه ها رنگ و بوی غبار گرفته اند، اظهار داشت: فرزندی که باید با قرآن اُنس می گرفت با گوشی اُنس گرفته است. او که باید نصایح استاد و پدرش را گوش کند به کارتنک ها و کلیپ های لهو و لعب دل بسته است.

کسی که می بایست روح و روانش باصدای قرآن و معنویت آرامش می گرفت با صدای زنگ و موسیقی و موبایل زنگ آلود شده و تبلت برایش بیشتر از قرآن عزیز شده است.

در عصر گذشته فرزندان ما قرآن به دست گرفته کوچه ها را به طرف مکتب خانه ها می پیمودند، اما امروز در کنج خانه با گوشی مخرب درگیر هستند. آیا کلام خدا را نشنیده ایم که می فرماید، نبی گرامی از امتش برای ترک قرآن گلایه خواهد کرد.

مدرس حوزه علمیه طبس مسینا عنوان در ادامه افزود: عصر پیشرفت های تکنولوژی را به عصر مهجوریّت قرآن تبدیل نکنیم. قرآن بزرگ تر از انچه است که در تصورمان می گنجد. کتابی که حفاظتش را خود الله به عهده دارد و در تایید این مطلب فرمایش می کند، قرآن اجبار و شوخی ندارد. این کتابی است که خواندگانش را شفاعت و عزت می دهد و متروکینش را به ذلت می کشاند.

قرآن برکت زندگی در دنیا، روشنایی جان،‌ مال و قبر و همچنین سنگینی میزان و رستگاری بین‌خلائق در محشر وسبب رسیدن به درجات بلند بهشت می باشد‌، موبایل وسیله ای برای مخدوش کردن ذهن و افکار، ضایع کردن اوقات و دور ماندن از زندگی با صفا و صمیمیت بوذه و باعث می شود تا انسان از برکات معنوی نگاه کردن به خطوط کلام حق غافل بماند.

مولوی ماخونیک فواید گوشی های همراه را غیر قابل انکار خواند و یادآور شد: موبایل گرچه از نعمت های پروردگار است، لیکن این‌ نعمت را تبدیل به نقمت‌ نکنیم تا روح و روان و جسم جوانان از طریق آن آزرده نشود. حلقه های معنوی قرآنی را در خانه ها زنده کنیم. والدین در کنار فرزندان نشسته و برای ایشان از پیدایش این کتاب آسمانی، داستان های پیامبران و درس های علمی اش سخن بگویند. بزرگتر های خانواده گوشی های فرزندان خردسال را کنترل کرده و این امکان را تنها طی ساعات بخصوصی در اختیار آنها بگذارند. یکی از مهمترین وظایف ما برنامه ریزی جدی برای فرزندان جهت آموزش و یادگیری قرآن است‌.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: معلمین و اساتید در کنار دروس برای تعلیم قرآن وقت بذارند. علماء حلقه تفسیر و ترجمه آیات ترتیب داده و مدارس و‌ مکاتب روی این مسئله جدیت کامل نشان دهند.

محاسبه کننده اعمال خویش باشیم. در اعمال خود دقت کنیم که روزی چند دقیقه با موبایل صحبت می کنم و چه میزان متوجه باریتعالی می شویم. در طول شبانه روز چند دقیقه به صفحه موبایل نگاه می کنیم و چه مدت در کنار قرآن بسر می بریم‌‌. با خود بیاندیشیم که در فردای قیامت قرآن شفاعت کننده ما خواهد بود و یا با موبایل خواهیم توانست به توفیق ابدی نائل گردیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن