مجلس و نمایندگان

آمار بالای مرگ و میر کرونایی در سیستان و بلوچستان

آوای سنت: نماینده مردم چابهار در مجلس آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان را بحرانی خواند.

به گزارش آوای سنت، معین الدین سعیدی در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت که اخیرا در استان سیستان و بلوچستان صورت پذیرفت، با بیان این مطلب که نادیده گرفتن زحمات پرسنل بهداشت خیانت بحساب می آید، اما خیانت عظما چشم پوشی در برابر دردهای پنهان و آشکار این سرزمین است، گفت: درد هایی وجود دارند که برخی از آنها را می بینیم و سعی در پنهان کردن برخی دیگر داریم. زیر سوال بردن اقدامات تلاشگران عرصه سلامت بدور از انصاف می باشد، لیکن بی انصافی بزرگتر پاک کردن صورت بسیاری سوالات است.

وی افزود: امروز بزرگترین چالش بشر مبارزه با انواع مختلف ویروس کرونا در کشورهای درگیر با این بیماری است. ویروسی که نقاط مختلف استان های محروم در کشور ما را نیز در می نوردد. شرایط کنونی در سیستان و بلوچستان نسبت به آنچه که گفته می شود و یا به گوش می رسد، بسیار بحرانی تر می باشد. بدون شک اگر شاهد دیدن فوت دلخراش مردم عزیز در بیمارستان ها نبودیم، شاید تا این حد انتقاد به وضعیت حاکم در این استان محروم انتقاد وارد نبود. امارها دروغ نمی گویند، ولی دروغ گوها آمار می دهند. این بیان سریح از رئیس جمهور محترم کشور در مناظرات انتخاباتی سال ۹۲ است و مقایسه بنده درخصوص میزان بالای کرونا و فوتی ها در استان سیستان و بلوچستان از روی شاخص ها می باشد.

سعیدی در ادامه اظهار داشت: تنها بیمارستان تامین اجتماعی چابهار فعلا تنها مرکزی شناخته می شود که باید پاسخگوی خیل عظیم بیماران باشد. مردم از جاسک تا راسک به این مرکز مراجعه می کنند. از شش شهرستان حوزه انتخابیه چابهار متاسفانه چهار شهرستان فاقد بیمارستان هستند.

چابهار بعنوان کانون توسعه سواحل مکران که مقام معظم رهبری نیز توصیه ماکد بر توسعه آن کرده است، با کمبود شدید متخصصین امر بهداشت دست و پنجه نرم می کند. برای هر شش شهرستان حوزه در برخی زمینه های تخصصی مانند بیماری های عفونی فقط یک پزشک وجود دارد.

این نماینده مجلس یازدهم نیروی پرستاری آن حوزه انتخابیه را کمتر از نیم نفر نیز به ازای یک تخت بیمارستانی عنوان کرد و متذکر شد: سوال بنده این است که آیا به اندازه انگشتان یکدست از چابهار، کنارک، قصرقند، دشتیاری و نیک شهر نیروی کار در ستاد دانشگاهی وجود دارد؟

در همین چند روز با شتابزدگی بخش حیاتی بیمارستان را تبدیل به بخش کرونا کرده اند و روز دیگر بخش جراحی تبدیل به بخش ایزوله تنفسی شده است. انجام این اقدامات البته بر اساس نیاز منطقه صورت پذیرفته است، ولی اگر ما در این استان کمبود فضا نداشتیم چه نیازی به این همه تغییرات بود؟ کتمان نمی کنیم که ما به اندازه کافی تخت خالی جهت پذیرش بیماران داریم، اما تخت هایی که در موردشان بارها و بارها بحث شده است از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار نمی باشند. در این شرایط آیا نیروی انسانی می تواند از پس مهمترین مشکلات برآیند؟ آیا مسئولان می دانند که در مناطق روستایی این استان چه تعداد جمعیت بدلیل امکانات نبود تشخیص بیماری و بدون آنکه تستی از آنها صورت گیرد، تلف می شوند؟ اخیرا از ده تست گرفته شده در یکی از روستاها، هشت مورد آن کرونل مثبت بوده است.

سعیدی تصریح نمود: این هجم عقب ماندگی را نمی توان متوجه یک دولت دانست. از وزیری که همه تلاشش بکار می گیرد، نمی توان انتظار شق القمر داشت، باید پذیرفت که وزارت بهداشت تنها توانایی مدیریت بخشی از بحران را دارد و در این راستا بخش های دیگری نیز مانند وزارت نیرو مسئول و پاسخگو هستند.

درخواست مردم ما از مسئولین این است که تجهیزات در نظر گرفته شده را پس از فروکش شدن بحران از این استان به جای دیگر منتقل نکنند. نظافت محیط از سوی نیروی آتش نشانی و ارگان های دیگر صرفا نباید در زمان ورود یک مقام مسئول به این استان صورت بگیرد. تلخ است دیدن صف های اتوبوسی که مسافرانش عازم کشور ارمنستان هستند تا بتوانند در آنجا واکسن بزنند. شیوه واکسیناسیون حتی در کشور پاکستان هم سرعت بیشتری نسبت به کشور ما دارد. نباید فراموش کنیم که بخشی از بحران به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهرودان می باشد، علی ایهال هیچ یک از موضوعات مطرح شده نافی کم کاری تاریخی وزارت بهداشت در پهنه مکران در استان سیستان و بلوچستان نبوده و نخواهد بود. اگر کم کاری از سوی هر یک از ما شده است صادقانه در پیشگاه ملت ایران عذرخواهی کنیم. بی گمان راه حل قطعی برون رفت از بحران در این استان استقلال حوزه سلامت و ایجاد دانشگاه علوم پزشکی چابهار است که همه ما بخوبی می دانیم رسیدن به این هدف تلاش همه مسئولان را طلب می کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن