مجلس و نمایندگان

اخذ مالیات از پزشکان مناطق محروم انگیزه خدمت را از آنها خواهد گرفت

آوای سنت : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه درآمد بسیاری از پزشکان در کشور به گونه‌ای است که باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند تاکید کرد که اخذ مالیات از پزشکان مناطق محروم انگیزه خدمت را از آنها خواهد گرفت.

ملک فاضلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در انتقاد به مفاد بند(ح) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ که به نحوه اخذ مالیات از پزشکان برمی‌گردد، گفت: برعکس آنچه برخی معتقدند درآمد بخشی از پزشکان در کشور به گونه‌ای است که باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند به ویژه پزشکانی که در مناطق محروم همچون سیستان و بلوچستان و مناطق صفر مرزی فعالیت دارند.

نحوه برنامه‌ریزی برای اخذ مالیات از پزشکان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ منصفانه نیست

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت نباید در تدوین بندهای لایحه بودجه موارد را به صورت عام در نظر بگیرد و از این طریق تنها برای جبران کمبود منابع خود تلاش کند.

وی تصریح کرد: اگر پزشکی که از ۵ سال گذشته در مناطق صفر مرزی سیستان و بلوچستان که با شهر ۱۵ ساعت فاصله دارد بدون بهره‌مندی از آب و برق به مردم مناطق روستایی خدمت کرده و تنها ۱۵ میلیون تومان دریافت کرده است در شرایط کنونی متناسب با نرخ ارز و تورم یک چهلم آن زمان حقوق دریافت می‌کند. بنابراین نهایت بی‌انصافی است که از این پزشکان مالیات هم اخذ شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: با این روش نمی‌توان انتظار داشت پزشکان تمایل به فعالیت در مناطق محروم و روستایی داشته باشند بعد تعدادی برای تربیت تعدادی پزشک در جهت فعالیت در این مناطق برنامه‌ریزی می‌‎کنند.

وی افزود: ما اگر روزی هزار پزشک نیز تربیت کنیم با این شرایط حاضر به فعالیت در مناطق محروم و روستایی نخواهند بود و انگیزه‌ای برای این کار ندارد چرا که درآمد آنها به اندازه‌ای نیست که بتوانند رفاه خانواده خود را تامین کنند.

فاضلی اظهار کرد: متاسفانه اغلب ابتدا نحوه اخذ مالیات مطرح می‌شود سپس موضوع دریافت پلکانی را مطرح می‌کنند در نهایت ۷۵ درصد درآمد پزشکان باید به حساب دولت واریز شود در چنین شرایطی آنها قطعا بیماران را به بخش دولتی شیفت می‌دهند.

وی افزود: ما باید چشم خود را به واقعیت‌های موجود باز کرده و وضعیت جامعه را مشاهده کنیم و این مهم را بررسی کنیم که چطور می‌توان این ماده قانونی را عملیاتی کرد چرا که تنها نوشتن قانون دلیل بر اجرای آن نخواهد شد آن هم در شرایطی که سازوکار اجرایی ندارد و با منطق اجرا هماهنگ نیست.

فاضلی با تاکید بر اینکه برای تدوین یک ماده قانونی قبل از هر اقدامی باید به این مهم توجه کنیم که آن را برای کدام بخش و چگونه می‌نویسیم، عنوان کرد: هم‌اکنون تنها ۲۰ درصد پزشکان از درآمد مکفی برخوردار هستند و ۸۰ درصد آنها درآمدی همچون سایر اقشار جامعه دارند بنابراین دولت باید  متناسب با مدرک تحصیلی و جایگاه اجتماعی پزشکان و زمینه‌ای که برای مهاجرتشان فراهم شده است برای آنها برنامه‌ریزی کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بی‌تردید منابع لازم برای کشور را نمی‌توان از طریق اخذ غیرمنطقی مالیات تامین کرد بلکه لازم است ابتدا وضعیت و توانمندی‌های کشور و درآمدهای اصلی جامعه درنظر گرفته شود، یادآور شد: دولت باید در برنامه‌ریزی برای اخذ مالیات از پزشکان به این نکته توجه کند که کاهش ارز ملی هزینه‌های بخش درمان را تا ۳۰ برابر افزایش داده است.

لازم به ذکر است بر اساس بند(ح) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق الزحمه یا حق العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورت حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌ها که به عنوان درآمد حقوق و کارانه جزء(۵) بند (الف) تبصره(۱۲) این قانون پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی در اجرای این بند جاری می‌باشد.

همچنین در جزء(۲) این تبصره آمده است که کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که پروانه کار آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوق و خانواده، مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن