مجلس و نمایندگان

اصلاح قانون مجازات اسلامی یک ضرورت

آوی سنت: نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی اصلاح طرح قانون مجازات اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت جلیل رحیمی جهان آبادی طی نطقی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش آمار زندان جرائم مختلف، آمار فعلی را بسیار بیشتر از فضای موجود تعریف شده خواند و گفت: جرم انگاری کردن، بالا بردن طول مدت حبس و افزایش آمار زندانیان به نفع کشور نخواهد بود. البته این سخن به معنای دفاع از اعمال خلاف قانون نمی باشد، اما اینکه برخلاف سیاست های کلان و امنیتی کشور مبنی بر حبس زدایی، هر روز قانونی را در مجلس به تصویب برسانیم، مرهم این معضل نخواهد بود. زندان های ما به جای ایجاد اصلاح به مرکز آموزش انواع و اقسام جرائم تبدیل شده و وضعیت مطلوب را ندارند.

وی با اشاره به طبقه بندی نبودن زندان های کشور افزود: زندان ها فاقد فضا و امکانات کافی برای آموزش و اصلاح مجرمین هستند. هم اکنون کشور بیش از سه الی چهار برابر ظرفیت تعریف شده زندانی با جرائم مختلف دارد و این در حالی است که به دلیل جرم انگاری هر روز بر تعداد آمارها اضافه می شود. این مسئله بر خلاف سیاست های کشور است و به الزام حبس زدایی، مصوب در برنامه شش ساله کشور توجه خاصی صورت نمی گیرد.

جهان آبادی قوانین فعلی در مورد زندانیان را مبهم دانست و متذکر گردید: راه اصلاح کردن جرم روانه کردن متخلفین به زندان نمی باشد. این کشور نیاز به برنامه ریزی، اشتغال و نگاه عالمانه به حل مشکلات دارد. افراد توانمند در زمینه های فکری می بایست شناسایی شوند تا بتوانند به کار و کسب درآمد برسند، لذا تا زمانی که بسترهای کار و اشتغال فراهم نباشد کسانی که در رده های بالای آموزشی فارغ التحصیل می شوند به دلیل نبود شرایط کار سر از فضای مجازی و اعمال مجرمانه در خواهند آورد.

نماینده شهرستان های تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد خواستار برخورد ریشه ای با مشکلات موجود در جامعه شد و اظهار داشت: بنده در دوره گذشته جزو کمیسیون قضایی مجلس بودم و در سرکشی به چند مرکز مشاهده کردم که از زندان ها به اندازه چند برابر ظرفیت آنها استفاده شده و زندانی ها به جای اصلاح شدن با جرائم مختلف آشنایی پیدا می کنند. قانون مبهم کنونی جلوی اعمال خلافی مانند قمار، سرقت اموال، قاچاق و اعتیاد را نمی گیرد. برای خشکاندن یک مرداب نباید کرم های معلول آنرا از بین برد، زیرا آن مرداب کماکان به کارش ادامه خواهد داد.

جهان آبادی خاطر نشان ساخت: زندانیان افرادی هستند که دچار جرم شده و یکی از اصلی ترین وظیفه ما این است که زمینه های جرم زدایی شامل فقر و مشکلات بیکاری را از بین ببریم. در بین دویست و شانزده کشور جهان تا این حد گسترده عناوین مجرمانه که در کشور ما وجود دارد به چشم نمی خورد. نتیجه این عناوین رسیدن آمار زندانیان به دویست و چهل تا پنجاه هزار نفر بوده است. مجددا تکرار می کنم که هدف بنده دفاع از مجرم و جرم نیست، اما از قانونگذاران خانه ملت می خواهم مسائل مهم کشور را به صورت ریشه ای و با نگاه بنیادی و علمی به بررسی بگذارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن