مجلس و نمایندگان

انتقادات در زمینه عدم استفاده از شایستگان بومی در انتصابات وارد است

آوای سنت: عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان انتقاد به عدم استفاده از نیروهای توانمند آن استان در پست های کلان مدیریتی را وارد خواند.

به گزارش آوای سنت، معین الدین سعیدی ارزیابی عملکرد دولت رئیسی در زمان بازده کوتاه را بسیار زود دانست و گفت: برخی از نمایندگان مجلس انتقاداتی را به عملکرد دولت وارد کرده اند، اما به نظر بنده در حال حاضر تنها صد روز از شروع به کار دولت گذشته و برای ارزیابی کار عمومی دولت طبیعتا کمی زود می باشد. البته وقتی احساس شود در جایی روند بخوبی طی نمی‌ شود وظیفه نظارتی نمایندگان ایجاب می‌کند که صورت مسئله را عنوان کنند، پس همانطور که ما از اقدامات خوب دولت دفاع می‌کنیم، اگر بنظر برسد کاری در مسیر درست قرار ندارد وظیفه نمایندگان است که آن را مطرح کنند.

به عنوان مثال بنده تاکنون چندین مصاحبه انجام داده ام و از رویکرد دولت آقای رئیسی در بحث واکسیناسیون سراسری و حضور دولت در استان ها در قالب سفرهای استانی دفاع کردم، اما اینکه مثلا باید سه ماه زمان ببرد تا وزیر آموزش و پرورش مجددا معرفی شود روند قابل قبولی نیست. از این رو این رویکرد نمایندگان درست است.

وی در خصوص انتقادات از سهم خواهی بعمل آمده افزود: شخص بنده تاکنون در بحث انتصابات، مطلقا کاری انجام نداده‌ام که به معنای سهم خواهی باشد، بلکه احساس می‌کنم که همه در یک کشتی قرار داریم و تضعیف دولت، سایر عناصر را نیز دچار چالش می‌کند. البته این بدین معنا نیست که با کسی عهد اخوت بسته باشیم. در حقیقت بسیاری از نقص‌هایی که نمایندگان در حوزه دولت وارد می‌دانند ناشی از نگاه شخصی و بحث سهم‌خواهی نیست.

به طور مشخص معرفی نکردن وزیر آموزش و پرورش به مدت سه ماه هیچ ربطی به سهم‌خواهی ندارد. طی انتصاب های صورت گرفته در حوزه‌های دیگر و رویکردها، این شائبه در فضای عمومی کشور وجود دارد که نسبت‌های فامیلی در برخی انتصابات تاثیرگذار بوده اند. این موضوعی است که باید با حساسیت بیشتری دنبال شود. در مجموع برداشت بنده این نیست که مبنای نقد نمایندگان به دولت آقای رییسی سهم‌خواهی باشد، بلکه نمایندگان مجلس دولت همسو را مورد نقد قرار داده و در عین حال اقدامات خوب آن را هم می بینند.

سعیدی انتقادات درباره کند بودن روند انتصابات در بدنه دولت را قابل دفاع ندانست و اظهار داشت: من معتقد نیستم که سرعت تغییرات باید بیشتر از این باشد. این مسئله که دولت به سرعت و فوری و انقلابی تغییراتی را انجام دهد نیازمند زمینه سازی‌ها و انجام کار کارشناسی می باشد. بنابراین اگر دولت به شکل فوری دست به تغییر در بدنه می زد، این انتقاد وارد بود که انتصابات فوری و بدون کارشناسی بوده است. بنده فکر می‌کنم این روند سیر طبیعی خود را دنبال می کند. با همه این احوالات اینجانب به نحوه برخی انتصابات به شدت انتقاد دارم.

به عنوان مثال انتظار داشتیم از ظرفیت نیروهای توانمند استان سیستان و بلوچستان در پست‌های کلان دولت استفاده شود که مطلقا این اتفاق رخ نداد و معدود پست‌هایی را هم که قبلا داشتیم از دست دادیم. نگاه ما نباید نگاه قومی و مذهبی و بلکه باید براساس شایسته سالاری باشد. سوال بنده این است که آیا در بین نیروهای توانمند استان فردی پیدا نمی شد که در جایگاه وزیر یا معاونین وزیر قرار گیرد؟! حتی در بین مدیران کل اقتصادی نیز از نخبه‌های استان سیستان و بلوچستان استفاده نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان رای بالای نمایندگان مجلس به اکثر وزرای پیشنهاد شده را نشانه تعمل مجلس با دولت خواند و عنوان نمود: در بحث‌های مربوط به حوزه استانداران این انتظار می‌رفت که از ظرفیت مشورتی نمایندگان استفاده شود. در اینجا البته بحث سهم‌خواهی مطرح نیست، اما هر استانی نیروهای توانمند خودش را می‌شناسد و می‌ شد از آنها در یک قالب کارشناسی و اصل شایسته سالاری استفاده شود که نشد. طبیعتا جاده تعامل هیچ گاه یک سویه نخواهد بود، ولی شاهد هستیم در بسیاری از لوایحی که دولت ارائه می دهد نمایندگان هم پای کار هستند و وجود گرایشات سیاسی میان دو قوه به معنای چشم پوشی و اهمال در انجام وظایف نظارتی نمی باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن