مجلس و نمایندگان

انتقاد نماینده اهل سنت از بی توجهی به مشکلات مناطق مرزی

آوای سنت: نماینده مهاباد افزایش قیمت خودروی داخلی و عدم ساماندهی مبادلات مرزی را مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، جلال محمودزاده در انتقادی نسبت به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو گفت: بهای تمام شده تولید خودروهای داخلی به دلیل ناکارآمدی مدیریتی، وجود نیروی مازاد انسانی و … کماکان سیر صعودی را دنبال می کند و خودروسازان به جای اینکه درصدد کاهش قیمت تمام شده تولیدات خود برآیند، با ادعای اینکه تولید با قیمت‌های کنونی زیان‌ده است، برای افزایش کارخانه‌ای قیمت خودرو تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی عنوان نمود: خودروسازان قیمت خودروهای داخلی را بدون توجه به ارتقا کیفیت، افزایش می‌دهند. حمایت‌هایی که از خودروسازان داخلی صورت می‌گیرد، موجب شده که این شرکت‌ها برنامه‌ای برای بهبود کیفیت خودروهای تولیدی نداشته باشند.

محمود زاده همچنین طی انتقادی تند وزیر کشور را مخاطب گرفت و عنوان نمود: چرا به کشتن و زخمی شدن کولبران و سوختبران خاتمه نمی دهید؟ چه زمانی قرار است مبادلات مرزی را ساماندهی کرده و شرکت‌های تعاونی کولبری ایجاد کنید؟ عدم وجود کارگاه‌های اشتغالزا و نبود اشتغال برای جوانان جهت تأمین درآمد خانواده باعث روی آوردن مردم مناطق مرزی به کولبری و سوخت بری شده است.

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس در این باره افزود: متاسفانه هر سال شاهد کشته و زخمی‌شدن صدها نفر از کاربران و سوختبران هستیم و صدها کودک، صغیر و خانواده های فراوانی داغدار این مسئله می شوند. قرار بود شرکت‌های تعاونی کولبری در مناطق مرزی ایجاد گردند و مبادلات قانونی صورت گرفته و درآمد آن صرف بیمه و معیشت کولبران و خانواده های آنان شود، ولی تاکنون این مهم انجام نشده است، لذا وزیر کشور به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جهت پاسخگویی به این موضوع فراخوانده شده است.

یادآور می شود طرح ساماندهی کولبران، در برگیرنده ۴ تبصره می باشد که شامل اصلاح قانون بکارگیری سلاح علیه کولبران، ساماندهی معابر و تشکیل تعاونی کولبران و مجوز حمل کالاهای مشخص است.

بر اساس یکی از تبصره ها، تیراندازی به کولبران جرم تلقی شده و با خاطیان برخورد می شود. همچنین در صورت وقوع حوادثی از این دست، امکان دریافت دیه امکان پذیر می گردد.

در طول مجلس دهم طرح جدیدی برای ساماندهی کولبران تدوین شد، ولی با وجود دوفوریتی بودن، در نوبت ارائه قرار نگرفت. طرح مذکور مجددا طی مجلس یازدهم در نوبت قرار گرفت، اما هنوز اقدامی در این راستا بعمل نیامده است!

بازارچه‌ها و معابر رسمی کولبری در مقطع یک ساله اخیر به بهانه مسائل مرزی تعطیل شده‌اند. از سویی دیگر سازمان تأمین اجتماعی بیمه کولبران را نیز قطع کرده است، زیرا در تعریف این سازمان، کولبری به عنوان شغل شناخته نمی‌شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن