مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

انتقاد نماینده سراوان از جای خالی محرومیت زدایی در بودجه

ملک فاضلی: محرومیت مضاعف سیستان و بلوچستان در بودجه

آوای سنت: نماینده مردم سراوان نبود محرومیت زدایی در بودجه ۱۴۰۰ را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش آوای سنت دکتر ملک فاضلی نماینده مردم سراوان، سیب سوران و مهرستان طی گفتگو با خبرنگار ما در اعتراض به بودجه سال  ۱۴۰۰ گفت: باید توجه داشت که سرانه جمعیت، وسعت و محرومیت سه شاخص اصلی در تعیین سهم منابع بودجه ای استانها هستند.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان که حدود سه و نیم درصد از جمعیت کشور را دارد، ۱۱ درصد از وسعت کشور را در خود جای داده و فقیرترین استان در کشور است. مردمان این استان در حالی در انزوا مانده اند و دیده نمی شوند که سیستان و بلوچستان به لحاظ امنیتی اهمیت بالایی برای کشور دارد، اما متاسفانه در سال های گذشته توجهی به این مسئله صورت نمی گیرد. حاصل این غفلت چیزی جز مهاجرت مردم این استان به شهرهای دیگر نبوده است.

ملک فاضلی با بیان اینکه روستاهای این استان یکی پس از دیگری در حال خالی شدن است و کسی به بحرانی که امنیت کشور را تهدید می‌کند، توجهی ندارد، ادامه داد: با وجود همه شعارهای داده شده، به نظر می رسد که طبق رسم اشتباه هر سال، باز هم خبری از محرومیت زدایی و فقر در بودجه نیست.

چنین پیدا است، درد فرزندانی که در کپر درس می خوانند، کودکانی که از درد فقر از تحصیل باز می مانند، روستایی هایی که تنها آرزویشان دسترسی به راه است، مادرهایی که برای دسترسی به آب سالم بهایی به قیمت جان می‌دهند و در کنار اینها درد حاشیه نشینان تمامی ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سرانه تخت های بیمارستانی در شهر سراوان حدود نیم درصد دانست و اظهار داشت: این درصد به ما می گوید که در سراوان به ازای هر هزار نفر تنها نصف تخت وجود دارد، این در حالی است که باید بر اساس استانداردها به ازای هر نفر باید ۵ تا ۷ تخت وجود داشته باشد. نگاهی به بودجه بخش بهداشت و درمان این استان نشان می دهد که این مشکل قرار نیست به این زودی ها حل شود.

این نماینده اهل سنت مجلس عنوان نمود: آمارها نشان می‌دهد که هشتاد و پنج درصد از مردم استان جزو دو دهک آخر درآمدی هستند و نزدیک به هفتاد و پنج درصد زیر خط فقر زندگی می‌کنند. با وجود ظرفیت‌های بسیار در منطقه، متاسفانه شرایط اشتغال و کارآفرینی نیز نامساعد است. مردمان این استان در تمامی شاخص‌ها عقب مانده‌اند. از نبود دسترسی به آب آشامیدنی سالم، نرخ بالای بیکاری و جوانانی که از درد نبود شغل، کسب و کارشان قاچاق و بازی با جان شده است.

ملک فاضلی ضمن انتقاد به لایحه بودجه سال آینده یادآور شد: دولت آخرین سند دخل و خرج خود را راهی مجلس کرده است. لایحه ای که انتقادهای بسیاری به آن وارد می باشد. از سهم بالای درآمدهای نفتی و غیر واقعی بودن درآمدها و هزینه ها گرفته تا بار مالی آن برای دولت بعد. اینها تنها بخشی ایرادهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که در روزهای گذشته گزارش های متعددی در خصوص آن نوشته شده است. اما یکی از ایرادات اصلی این لایحه که کمتر به آن پرداخته شده، بی توجهی دولت به محرومیت زدایی می باشد.

مجموع بودجه کل استان‌های کشور در لایحه بودجه سال جدید معادل ۳۵۳ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان است که طبق معمول تهران با ۴۴ هزار میلیارد بیشترین سهم از آن را به خود اختصاص داده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن