مجلس و نمایندگان

انتقاد نماینده مریوان از برخی از انتصابات در مناطق آزاد

آوای سنت: نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی، نبود شایسته سالاری در انتخاب مدیران و افزایش واردات را از مهمترین معضلات مناطق آزاد عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت شیوا قاسمی پور در پاسخ به سوالی درباره واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد و همچنین افزایش واردات از این مناطق گفت: اکنون بهترین شرایط برای واردات خودرو و در نتیجه ایجاد تحرک خودروسازان داخلی است. با واردات خودرو، تولید کنندگان داخلی برای توان حفظ خود نیاز به تحرک داشته و هنگامی که این موضوع در مجلس به قانون تبدیل شود فرد یا افرادی توان جلوگیری از آن را نخواهند داشت.

معمولا مناطق آزاد به عنوان تسهیل کننده و کمک کننده در تولید می باشند، اما در حال حاضر از وظایف خود فاصله گرفته اند و با وجود واردات محور بودن، تولید را مختل می کنند. یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی که در راس امور است، رسیدگی به این موارد می باشد و باید به طور قانونی پیگیری انجام دهد، لیکن برآورده مشخص می کنند که تاکنون نظارت جدی صورت نگرفته است.

قاسمی پور در تشریح بروز مشکلاتی از این قبیل در مناطق آزاد اظهار داشت: در هر منطقه ابتدا پول و سپس فرهنگ وارد می شود در حالیکه باید ابتدا سیاست فرهنگ سازی را در پیش بگیریم. این موضوع در مناطق آزاد نیز صدق می کند. سال هشتاد و نه، قانونی در ارتباط با قانون در کمیسیون آموزش در ارتباط با جهش تولید دانش بنیان تصویب شد. امروزه بهترین فرصت برای اجرای این قانون است و باید در این خصوص اعمال نظارت کرد. در حقیقت هر منطقه آزاد باید مطابق با ظرفیت خود در مسیر رشد حرکت کند. در غیر این صورت نه تنها در مناطق افزایش رشد تولید صورت نخواهد گرفت، بلکه شاهد توقف آن نیز خواهیم بود.

نماینده مریوان، دلیل نبود نظارت بر روی مناطق آزاد از سوی مجلس را به خاطر فقدان برنامه ریزی مناسب دانست و افزود: اگر درک درستی از این گلوگاه اقتصادی اعم از صادرات، واردات و تولید وجود داشت، اقتصاد کشور در جایگاه فعلی قرار نمی گرفت. تا زمانی که در میان ما وحدت وجود نداشته و تلاش ها در راستای اهداف ملی برنامه ریزی نشوند، نمی توان به نتیجه رسید.

به عنوان مثال همچنان بین مکان منطقه آزاد بحث وجود دارد. برخی از محصولات مشکل عرضه به بازار را دارند که اگر قرار بود در خاک غنی استان کردستان بعمل آیند، ضمن ایجاد تغییرات مثبت می توانست در کاهش بیکاری نیز موثر باشد. اما متاسفانه این نوع برنامه ریزی ها در کشور به چشم نمی خورد. در حوزه دانشگاه نیز همین طور است و اگر در همه مناطق کشور دانشگاه های روز راه اندازی شوند دانشجویان مجبور نخواهند شد با صرف هزینه های زیاد، دوری از خانواده را به جان خرید و به شهرهای دور سفر کنند.

قاسمی پور تسریح کرد: در حال حاضر از هفت منطقه آزاد قدیمی هیچ رضایتی وجود ندارد و هشت منطقه دیگر نیز به آنها اضافه شده اند. لذا اگر به کار را به شیوه فعلی ادامه دهند، تبدیل به معضل خواهند شد. در بیشتر مناطق کماکان عدم رونق تولید، حاشیه نشینی و عدم رضایت مشهود است. یکی از مشکلات، ایجاد اختلاف طبقاتی در مناطق آزاد به دلیل واردات بالای خودرو است که به یکی از بزرگترین معضل ها تبدیل شده و اختلافات طبقاتی را افزایش می دهد. به هر حال بنده بارها در صحبت با دبیر شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد صحبت با معاونین، استانداران، سرمایه گذاران و همتایان در سایر کشورها و ارزیابی ظرفیت های منطقه را دادم.

این نماینده مجلس پیرامون دریافتی بالای مدیران گمرک ها یادآور شد: گمرک ها در مباحث مالی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و در عین حال اخبار عجیبی در ارتباط با حقوق نجومی مناطق آزاد به گوش می رسد. قشم به عنوان معین منطقه آزاد مریوان- بانه مدت سه سال است که قراردادش را تمدید و حقوق افراد را پرداخت نکرده است. علاوه بر این شایسته سالاری در انتخاب افراد در نظر گرفته نمی شود و بغضا برخی با اعمال قدرت اشخاصی هم راستا با خود را در راس قدرت قرار می دهند. حال آنکه مدیر منطقه آزاد باید در زمینه های اقتصادی، مهندس عمران و تجارت، علم و تجربه کافی را برای مدیریت داشته باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن